Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om självmord eller självmordsförsök där människor väljer att hoppa framför eller frontalkrocka med lastbilar. Det är olyckor som ofta får stora konsekvenser – även för chauffören.

Anna (fingerat namn) jobbar på ett åkeri som kör ut byggvaror. Hon trivs och beskriver lastbilskörningen som drömjobbet.

En vanlig höstdag är hon på väg genom staden på en fyrfilig väg. Hon närmar sig ett övergångsställe. Det är grönt ljus och hon får ögonkontakt med en man som står på trottoaren.

Mannen tar först ett halvt steg bakåt när Anna närmar sig i 20-30 kilometers hastighet. Men när det återstår bara någon meter kliver han rakt ut i vägen.

Anna känner skakningarna i bilen när bilens hjul går över kroppen. Hon stannar, får upp mobilen och försöker larma 112. Fingrarna lyder inte. Hon klättrar i stället ur hytten. Andra människor har skyndat till.

Anna är chockad, upprepar: ”Såg ni vad som hände? Såg någon vad mannen gjorde?”

En kvinna som suttit i en mötande bil kommer mot Anna och bekräftar att hon sett vad som skett. Kvinnan håller sedan om Anna.

Räddningstjänsten är snabbt på plats. Anna är övertygad om att manen dött, men ett vittne berättar att han fortfarande är vid medvetande.

Olyckan kommer att förändra Annas liv. Polisen beslagtar lastbilen och meddelar att hon kommer att utredas för vårdslöshet i trafik. Anna beskriver känslan av orättvisa. Att hon anklagas för något som en annan person tycks ha gjort medvetet.

Dagen efter olyckan går Anna till jobbet, för att köra en annan av åkeriets bilar. Det fungerar hjälpligt. Hon är livrädd var gång hon passerar en fotgängare. Tankarna mal. ”Varför valde mannen just henne? Om han nu valde…”

Efter en vecka får Anna tillbaka sin egen bil. Då brister allt. Hon gråter, hyperventilerar.

Anna blir sjukskriven i tre månader. Hon är arg. Ledsen. Tvivlar. Jobbet som varit hennes glädje och trygghet… Allt det har berövats henne. Hon känner sympati för mannen, känslor som också blandas med ilska.

Polisen berättar att mannen har överlevt. Vilka men han får vet hon inte.

I dag är Anna tillbaka på jobbet, i samma lastbil. I dokumentären säger hon:

– Glädjen är på väg tillbaka också. Fast jag tänker fortfarande på olyckan. Varje dag.

Dokumentären sänds på söndag klockan 17:03 i P3, i programserien ”Verkligheten”. Den finns redan nu att lyssna på som radiopodd.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.