Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om självmord eller självmordsförsök där människor väljer att hoppa framför eller frontalkrocka med lastbilar. Det är olyckor som ofta får stora konsekvenser – även för chauffören.

Anna (fingerat namn) jobbar på ett åkeri som kör ut byggvaror. Hon trivs och beskriver lastbilskörningen som drömjobbet.

En vanlig höstdag är hon på väg genom staden på en fyrfilig väg. Hon närmar sig ett övergångsställe. Det är grönt ljus och hon får ögonkontakt med en man som står på trottoaren.

Mannen tar först ett halvt steg bakåt när Anna närmar sig i 20-30 kilometers hastighet. Men när det återstår bara någon meter kliver han rakt ut i vägen.

Anna känner skakningarna i bilen när bilens hjul går över kroppen. Hon stannar, får upp mobilen och försöker larma 112. Fingrarna lyder inte. Hon klättrar i stället ur hytten. Andra människor har skyndat till.

Anna är chockad, upprepar: ”Såg ni vad som hände? Såg någon vad mannen gjorde?”

En kvinna som suttit i en mötande bil kommer mot Anna och bekräftar att hon sett vad som skett. Kvinnan håller sedan om Anna.

Räddningstjänsten är snabbt på plats. Anna är övertygad om att manen dött, men ett vittne berättar att han fortfarande är vid medvetande.

Olyckan kommer att förändra Annas liv. Polisen beslagtar lastbilen och meddelar att hon kommer att utredas för vårdslöshet i trafik. Anna beskriver känslan av orättvisa. Att hon anklagas för något som en annan person tycks ha gjort medvetet.

Dagen efter olyckan går Anna till jobbet, för att köra en annan av åkeriets bilar. Det fungerar hjälpligt. Hon är livrädd var gång hon passerar en fotgängare. Tankarna mal. ”Varför valde mannen just henne? Om han nu valde…”

Efter en vecka får Anna tillbaka sin egen bil. Då brister allt. Hon gråter, hyperventilerar.

Anna blir sjukskriven i tre månader. Hon är arg. Ledsen. Tvivlar. Jobbet som varit hennes glädje och trygghet… Allt det har berövats henne. Hon känner sympati för mannen, känslor som också blandas med ilska.

Polisen berättar att mannen har överlevt. Vilka men han får vet hon inte.

I dag är Anna tillbaka på jobbet, i samma lastbil. I dokumentären säger hon:

– Glädjen är på väg tillbaka också. Fast jag tänker fortfarande på olyckan. Varje dag.

Dokumentären sänds på söndag klockan 17:03 i P3, i programserien ”Verkligheten”. Den finns redan nu att lyssna på som radiopodd.

”Soffan” på två nya toppjobb

Politik. Tidigare S-toppen Ann-Sofie Hermansson är tillbaka i hetluften. Hon gör en politisk nystart som statlig utredare. Och efter årsskiftet börjar hon också köra sopor, som timanställd chaufför åt Renova i Göteborg.

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Johan Danielsson

”Nu får fusk och lönedumpning ett slut”

EU. Efter åratal av utredande och förhandlande är nya, skarpare EU-regler för lastbilstrafiken i hamn. Johan Danielsson (S) är glad när de tre tunga EU-instanserna har kommit överens om vägpaketet. En förändring är att alla som kör inrikestrafik i Sverige ska ha svenska löner och villkor.

EU:s vägpaket gick igenom

EU. Det blir nya regler för vägtrafiken i Europa. De tre tunga instanserna i EU är överens om att mobilitetspaketet ska bli lag. EU-parlamentet, kommissionen och ministerrådet förhandlade om frågan till klockan halv sju i morse.

Catarina Barketorp

Hon ska utreda bättre kontroller på vägarna

Åkeri. Catarina Barketorp – lägg namnet på minnet. Hon ska reda ut hur yrkestrafiken kan bli sundare. Hur tung trafik ska kollas, hur lagarna bättre ska följas och hur förare kan få en bättre social situation.

Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.