Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om självmord eller självmordsförsök där människor väljer att hoppa framför eller frontalkrocka med lastbilar. Det är olyckor som ofta får stora konsekvenser – även för chauffören.

Anna (fingerat namn) jobbar på ett åkeri som kör ut byggvaror. Hon trivs och beskriver lastbilskörningen som drömjobbet.

En vanlig höstdag är hon på väg genom staden på en fyrfilig väg. Hon närmar sig ett övergångsställe. Det är grönt ljus och hon får ögonkontakt med en man som står på trottoaren.

Mannen tar först ett halvt steg bakåt när Anna närmar sig i 20-30 kilometers hastighet. Men när det återstår bara någon meter kliver han rakt ut i vägen.

Anna känner skakningarna i bilen när bilens hjul går över kroppen. Hon stannar, får upp mobilen och försöker larma 112. Fingrarna lyder inte. Hon klättrar i stället ur hytten. Andra människor har skyndat till.

Anna är chockad, upprepar: ”Såg ni vad som hände? Såg någon vad mannen gjorde?”

En kvinna som suttit i en mötande bil kommer mot Anna och bekräftar att hon sett vad som skett. Kvinnan håller sedan om Anna.

Räddningstjänsten är snabbt på plats. Anna är övertygad om att manen dött, men ett vittne berättar att han fortfarande är vid medvetande.

Olyckan kommer att förändra Annas liv. Polisen beslagtar lastbilen och meddelar att hon kommer att utredas för vårdslöshet i trafik. Anna beskriver känslan av orättvisa. Att hon anklagas för något som en annan person tycks ha gjort medvetet.

Dagen efter olyckan går Anna till jobbet, för att köra en annan av åkeriets bilar. Det fungerar hjälpligt. Hon är livrädd var gång hon passerar en fotgängare. Tankarna mal. ”Varför valde mannen just henne? Om han nu valde…”

Efter en vecka får Anna tillbaka sin egen bil. Då brister allt. Hon gråter, hyperventilerar.

Anna blir sjukskriven i tre månader. Hon är arg. Ledsen. Tvivlar. Jobbet som varit hennes glädje och trygghet… Allt det har berövats henne. Hon känner sympati för mannen, känslor som också blandas med ilska.

Polisen berättar att mannen har överlevt. Vilka men han får vet hon inte.

I dag är Anna tillbaka på jobbet, i samma lastbil. I dokumentären säger hon:

– Glädjen är på väg tillbaka också. Fast jag tänker fortfarande på olyckan. Varje dag.

Dokumentären sänds på söndag klockan 17:03 i P3, i programserien ”Verkligheten”. Den finns redan nu att lyssna på som radiopodd.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.