Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Jens Holm (V)
Foto: Jann Lipka

Först en sportfråga. Hur känns det?

– Det känns hedrande och spännande.

Hur mycket har en utskottsordförande att säga till om?

– En hel del skulle jag säga. Det är jag som ordförande och vice ordföranden Anders Åkesson (C) som förbereder och leder sammanträden. Vi bestämmer vilka frågor som ska vara på dagordningen och väljer vilka externa gäster vi ska bjuda in. Som utskottsordförande har du ett stort förtroende från resten av riksdagen och folk lyssnar när du talar.

Finns det frågor du hoppas att det går att hitta bred enighet i?

– Det tror jag. Det finns en helt avgörande fråga i att transporterna ska minska utsläppen med 70 procent till senast år 2030. Det har alla partier ställt sig bakom, förutom Sverigedemokraterna.

– Det andra jag hoppas på är att vi kan nå överenskommelser om ordning och reda i transportområdet. Jag tänker på de arbetsvillkor vissa lastbilschaffisar har, de tjänar dåligt och kör långa pass. Det är lönedumpning från utländska bolag som kör i Sverige, men betalar löner som är långt under svenska kollektivavtal. Vi måste också få till en bättre reglering av taxibranschen. Vissa får väldigt dålig lön och tvingas köra på ackord.

Var står partierna längst från varandra?

– Flygskatten har nästan blivit en fånig symbolfråga, då alla vet att flyget måste minska sina utsläpp. Det är fortfarande väldigt mycket valrörelseretorik i den frågan.

Hur mycket av godstransporterna på väg tror du behöver flyttas över till andra trafikslag?

– Det måste ske en väldigt stor överflyttning från väg till mer hållbara transportmedel. Arbetet borde egentligen ha startat i går.

– Jag tycker också att vägslitageavgiften är en rimlig politik. Pengarna från vägslitageavgift och flygskatt borde gå till järnväg som går i tid för både gods och människor. Vi behöver också satsa mer på sjötransporter.

Många politiska bedömare säger att mandatfördelningen i riksdagen, utan klar majoritet, leder till en stark riksdag och en svag regering. Tror du det kan innebära att utskottens betydelse blir större?

– Ja, allt talar för det. Det är ett arbete som jag ser fram emot. Jag hoppas att vi ska kunna bli bättre på att hitta överenskommelser över partigränserna.

– Jag har arbetat i EU som parlamentariker. Där är man mindre fast i skyttegravar och försöker hitta lösningar som fungerar.

– Det har varit ett låst läge i riksdagen i fyra år. Vi måste få ordning och reda i transportbranschen och vi måste minska utsläppen. Då kan man inte vara kvar i skyttegravarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.