Åkeri- och terminalförhandlingarna har pågått hela dagen och ett tag såg läget kärvt ut. Parterna är oense på flera viktiga punkter, men matchen kommer nu att fortsätta under onsdagskvällen. Den största stötestenen är enligt uppgift inte lönenivåerna, utan maktfrågor – exempelvis en reglering vid inhyrning av personal.
Klockan 20:30 på onsdagskvällen avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för åkeri- och terminalområdet. Parterna ska träffas igen i morgon eftermiddag. Knäckfrågan just nu är Transports krav på en reglering när arbetsgivare vill hyra in personal.
Månadens medlem.
Hennes röst hörs ofta i debatten om den utrotningshotade svenska åkeribranschen. Det hettade till när hon på ett stormöte uppmanade kollegorna att ställa bilarna. Och därmed Sverige.
Debatt.
Alexander Wennerlund heter jag och bor i Skåne. Jag tillhör en snart utdömd yrkesgrupp, den stolta svenska yrkeskåren lastbilschaufförer. Precis som en myra drar jag mitt strå till stacken för att vi i Sverige ska kunna ha en bra välfärd.
För en dryg vecka sedan sände Uppdrag granskning ett avsnitt som belyste missförhållandena i åkerinäringen. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson hoppas att avslöjandena kan bli en väckarklocka. För hela LO. – Jag tror att alla förbunden insett att vi måste samverka, om problemen på arbetsmarknaden ska kunna lösas.
19-åriga Sara hade bara timjobb på en terminal. Plånboken var tunn, så hon nappade när en åkare erbjöd henne påhugg. Men utlandsresan med budbilen tog en ände med förskräckelse. Sara dömdes för smuggling – av arbetsgivarens sprit.
Gotländska konkurrenter överklagade upphandlingen med hänvisning till att den inte följde regionens biogasstrategi. Men det finns fler frågetecken runt Tuwa Specialtransport: Bland annat har minst fyra av deras underentreprenörer gått i konkurs de senaste åren.
De gotländska chaufförerna svävar i ovisshet, sedan det kritiserade fastlandsbolaget Tuwa tagit nästan all färdtjänst på hela Gotland. Ännu vet ingen om domstolen godkänner den överklagade upphandlingen, där Tuwas billiga dieselbilar vann – trots att Region Gotland ska kräva biogasfordon när transportörer upphandlas.
Milslukarnas ägare, Niclas Noring, anser att det pågår en kampanj mot hans företag. – Vi har vuxit kraftigt sedan starten och det är väl inte alla som gillar det, säger han.
Kritiken växer mot Taxi Kurir-bolaget Milslukarna i Borås. Omkring 25–30 förare och telefonister har kontaktat Transport. De anställda vittnar om strul med löner, uselt arbetsklimat, fiffel med färdtjänstresor och orimliga arbetstider. Chauffören Aws Al-Juboori jobbade över 300 timmar vissa månader, innan han ledsnade och bytte bolag.