Almega överlägger om Transports bud
I dag, tisdag, fortsatte förhandlingarna om säkerhetsavtalet för bevakningsanställda. Men något snabbt avtal ser det inte ut att bli. Arbetgivarna har egna överläggningar till efter lunch.
I dag, tisdag, fortsatte förhandlingarna om säkerhetsavtalet för bevakningsanställda. Men något snabbt avtal ser det inte ut att bli. Arbetgivarna har egna överläggningar till efter lunch.
Här nedan kan du läsa uttalandet om ordning och reda på arbetsmarknaden, som antogs vid Socialdemokraternas kongress i april 2013.
Debattörer och politiker hävdar ofta att det lönar sig att satsa på utbildning, eftersom de okvalificerade jobben sägs bli färre och färre. Men nya rön visar att låglönejobben faktiskt är den kategori som ökat mest på senare år.
På tisdagseftermiddagen strandade en tredje förhandling inom Transport. Arbetsgivarna och Transports delegation var helt oense om längden på avtalet och det gjorde till slut att förhandlingarna avbröts. – Jag är besviken på att arbetsgivarna inte kunde gå med på det här, säger bevakningsansvarige Jerker Nilsson.
Medan förhandlingarna om nytt åkeriavtal och miljöarbetaravtal är strandade pågår förhandlingar om ett annat avtal, bevakning, för fullt. I dag, måndag, samlades Transportdelegationen och arbetsgivarna för att ta sig an striden. UPPDATERAD.
”Kollektivavtalsenliga villkor och löner ska gälla i Sverige. Det är inte acceptabelt att löntagare konkurrera med varandra med löner, hälsa och i värsta fall livet som insats”. Ett uttalande med den innebörden antogs av den socialdemokratiska kongressen i helgen.
69-årige Bengt Ågerup är mångmiljardär, riskkapitalist, och medlem i Kungliga Patriotiska Sällskapet. Han är dessutom socialist, talar engagerat om ”det utopiska samhället”, och fnyser åt ”oreflekterande girigbukar”. Hur går det ihop?
Efter att Transport i går strandade förhandlingarna om ett nytt avtal för miljöarbetarna närstuderade renhållarna i dag arbetsgivarnas digra kravlista. – Innebörden är att urholka anställningsskyddet och minska löntagarnas och fackets inflytande, summerar Jerker Nilsson.
Krönika. Det var några magra år, men båda visste att de byggde för framtiden. Han studerade ekonomi i Uppsala, hon utbildade sig till sjuksköterska. De avslutade sina utbildningar med stora skulder, men fick bra jobb. Hon började på ett sjukhus i Stockholm. Han gick in som lägre mellanchef på ett medieföretag.
Klockan ett i eftermiddag trappas förhandlingarna upp – och breddas. Då kliver en niohövdad delegation för Transports miljöarbetare in i Svenskt Näringslivs hus i Stockholm för att omförhandla sitt avtal.