Du har valt att läsa om:

Transport protesterar mot arbetsgivarnas varsel

I dag, på torsdagsmorgonen, skickade Transport en så kallad varselinvändning till Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Facket anser att BA:s lockout mot uppåt 450 åkerier är oprecist och bryter mot reglerna i medbestämmandelagen.

Lockout på uppgång i årets avtalsrörelse

Transports strejk-varsel möttes av varsel om lockout från arbetsgivarnas sida. Ett ovanligt stridsmedel som redan har använts flera gånger i årets avtalsrörelse.

Transport vill ha stopp för all inhyrning under konflikten

Inhyrd arbetskraft har vållat tvister vid Transports tidigare arbetsmarknadskonflikter. Ska inhyrda arbetarna fortsätta jobba under blockaden och strejken, om åtgärderna träder i kraft nästa vecka? – Nej, säger Transports ombudsman Lennart Sköld.

Många frågor på strejkmöte

Betyder lockout att man inte får ersättning? Varför måste man skriva in sig på arbetsförmedlingen om det blir strejk? Och vad är det egentligen Transport kräver? På DHL:s terminal i Västberga utanför Stockholm började dimmorna kring strejken skingras under ett första informationsmöte på torsdagen.

Svaren på miljöarbetarnas konfliktfrågor

Ett konfliktvarsel väcker många frågor. Nu har turen kommit till miljöarbetarna att få svar om blockaden. Ombudsman Jerker Nilsson reder ut frågor som: Varför har Transport har varslat om konflikt? Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid? Och vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?

Blockad och lockout – vad gäller för åkeri och terminal?

Hur länge kommer konflikten att pågå? Får jag strejkersättning? Det är ju övertidsblockad, hur ska jag agera om arbetstiden tar slut innan jag är framme med lastbilen? När facket eller arbetsgivarna utlöser stridsåtgärder uppstår många frågor. Här svarar de ansvariga ombudsmännen. Informationen för bevakningsanställda kan du läsa här. Frågor och svar för miljöarbetare finns att läsa här. Ombudsmännen Magnus Larsson och Ulf Persson svarar på de vanligaste frågorna som rör chaufförer och terminalarbetare.

Arbetsgivarnas lockoutvarsel – en felskrivning

I går gick Transportgruppen ut med ett pressmeddelande där det framgick att arbetsgivarna svarar med lockout, efter Transports blockadvarsel. Informationen låg ute på SVT:s text-TV hela kvällen. – Det stämmer inte. Det var en felskrivning som tyvärr slank igenom, säger Transportgruppens vd Peter Jeppsson.

Medlare utsedda i Transportkonflikterna

I morgon, onsdag, inleder medlarna arbetet med att försöka jämka samman kraven från Transport och arbetsgivarna i Almega och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Medlingsinstitutet har utsett sammanlagt sex medlare för de tre avtalsområden som berörs av konflikten.

Securitas får kritik på Arlanda

Samma dag som Transport lagt varslet om övertidsblockad ringde Securitas runt bland personalen på Arlanda och uppmanade behovare och deltidare att skriva upp sig för fler pass. Extraarbetet gällde från den 24 april, det vill säga samma dag som stridsåtgärderna träder i kraft.