– A-kassereglerna ändrade ni med 14 dagars varsel, men röran i åkeribranschen har ni inte lyckats göra något åt på sju år! Den anklagelsen avfyrade Transports förbundsordförande Lars Lindgren mot det borgerliga lägret vid en paneldebatt om krisen i åkeribranschen i helgen.
Ett tidningsbud i Lund misshandlades i helgen, när han nekade två män att få gratis dagstidningar av honom. Enligt Tidningsbärarnas vd Lars Dahlin är mannen tillbaka i arbete och mår bra efter omständigheterna.
Taxiförare i Lund har uppmärksammat polisen på de stora problemen med oseriösa friåkare i staden, framförallt runt centralstationen. Nu ska polisen ha möte med kommunen för att diskutera vad som bör göras, och man vill gärna bjuda in Transport och andra organisationer i branschen.
Månadens medlem.
Henrik Schönbecks farsa var starkast i hela världen. Kanske i alla fall. Pappan var brottare i Lönsboda BK och skapade stora rubriker efter en fallseger mot Frank Andersson, då 17-årig juniorvärldsmästare. Nu har Henrik skrivit en bok om pappa Tom, som liksom Henrik själv var lastbilschaufför.
På måndag den 23 september inleds en särskild insatsvecka mot viltolyckor. Bara i år har polisen tagit emot över 27 600 anmälningar om krockar med älg, rådjur, vildsvin och andra stora, vilda djur. Ändå är det många viltolyckor som inte anmäls, uppger forskare som nu ska försöka ta redan på hur stort mörkertalet är.
Gruvjätten LKAB ville tvinga alla åkerichaufförer och andra entreprenadanställda att skriva på ett ”samtyckesavtal”: Ge oss rätt att kolla dina aktiviteter på nätet, och om du dömts eller utreds för brott. Annars är det slutjobbat hos oss. Efter hård kritik från Transport och tre andra fackförbund, har LKAB backat – åtminstone tillfälligt.
Arbetsdomstolen har dömt en arbetsgivare att betala 30 000 kronor i skadestånd till en kvinnlig anställd. Kvinnan hade fått en skriftlig varning därför att hon stannat hemma för vård av sjukt barn (vab), utan att styrka barnets sjukdom med läkarintyg.
Det finns svenska företag som ligger långt framme. Men generellt ser de stora svenska transportköparna inte det som sitt huvudansvar att jobba för miljövänligare transporter. Det säger Linda Styhre från IVL Svenska Miljöinstitutet, som gjort en studie med de största svenska företagen.