Hallå där!
”Vi gjorde det igen, fjärde vingen körd nu.” Rebecca Dahlin, chaufför från Örkelljunga, skriver på Facebook om ett mycket speciellt köruppdrag.
”Vi gjorde det igen, fjärde vingen körd nu.” Rebecca Dahlin, chaufför från Örkelljunga, skriver på Facebook om ett mycket speciellt köruppdrag.
Svenska åkerier behöver rekrytera 2 000 lastbilschaufförer det närmaste halvåret. Det visar en undersökning gjord av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya.
I dag, fredag, startade skogsnäringens egen transportmässa, Mittia, i Ljusdal. Branschen präglas just nu av en sorts vakuum där alla väntar på klara besked om hur långa och tunga framtidens virkesbilar får vara. – Osäkerheten gör att åkerierna tvekar när de ska investera i nya fordon, säger Transports ombudsman Lars Mikalesson.
Två tidningsbud i Uppsala misshandlades i natt och fick föras till sjukhus. Misshandeln började när det ena budet försökte hindra en man från att stjäla tidningsvagnen som också innehöll budets personliga saker.
Snyggt och städat. Toaletter och tillgänglighet. Det ger poäng när årets bästa rastplats ska utses. I år blev det Vojmån i Västerbotten (på bilden) och Skärsdalen i Halland som hamnade i topp.
Färdtjänst och sjukresor för sisådär 250 miljoner kronor har just upphandlats i Norrbotten. – Arbetsmiljö, löner och villkor för chaufförerna fanns inte med bland kriterierna, medger Länstrafikens Maria Isaksson. Men det kanske är bra att ta med nästa gång.
I morgon börjar tävlingarna. Efter dagens invigning i São Paolo kan flygteknikern Jim Öhman och de andra göra sig beredda på att försvara de svenska färgerna i årets yrkes-VM. – De är helt fokuserade på tävlingarna, som vilka elitidrottare som helst, säger LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin, som är på plats.
Förhoppningen är att fler politiker ska få upp ögonen för hur Ubers så kallade samåkningstjänster fungerar. Taxiförare ser framför sig hur modellen att ragga kunder utan utbildade förare och med bilar utan taxameter ska slå ut åkare och taxiföretag.
Golvtillverkaren Golvabia i Anderstorp använder sig av det omdebatterade åkeriet Sia Dinotrans för sina Norgetransporter. Lastbilarna bemannas med filippinska förare. Nyligen stoppade trafikpolisen ett ekipage där föraren hade totalt 10 300 kronor i lön och matersättning.
Javisst, säger åkerierna till idén att göra Gamla stan till en avgasfri zon. Men då måste de som köper transporterna vara beredda att betala.