Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson.
Close
Möte med makten

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

För några val sedan så pratade alla proffstyckare om att slaget om väljarna stod i Sveriges största städer. Medelklassen skulle vinnas. Nu är tonen en helt annan. Val ska vinnas genom att locka väljare från LO-kollektivet, och särskilt de män som tröttnat på Socialdemokraterna och gått till Sverigedemokraterna. Mycket snack har handlat om budskap. Men vilka politiska förslag tror Tobias Baudin lockar tillbaka väljare till hans parti igen?

– För oss handlar det inte om ett politiskt spel eller strategi. Det är vilken politik vi ska föra framåt. Vi är det socialdemokratiska arbetarepartiet och vi ska föra en tydlig politik som ger arbetare i vårt land respekt. Det kommer vi att fokusera på.

– Många börjar känna igen det: Vi ska vända på varje sten för att bryta segregationen. Arbetslivskriminaliteten är en stor sak som vi kommer att fokusera på. Vi ska också ta tillbaka den demokratiska kontrollen av välfärden.

Vad innebär det att ta tillbaka kontrollen av välfärden?

– Pengarna vi ska ha till välfärden ska inte försvinna till Floridas solkust, som parti kommer vi inte acceptera det.

Efter förra höstens regeringskris enades regeringen med Vänsterpartiet om en kommande pensionssatsning.

– Vi presenterar nya höjningar på 1 000 kronor för de fattigaste pensionärerna. Vi får se om de högerkonservativa stöttar det. En annan fråga är att vi måste få in mer pengar i pensionssystemet, säger Baudin.

”Nöter räls”

Tobias Baudin beskriver det som att han är en partisekreterare som är ute och nöter räls. Han gör minst en resa i veckan med pumptermos i hand och pratar med väljare.

Om du är ute på ett torg. Och så kommer det fram en lastbilschaufför som berättar att han har röstat på Socialdemokraterna förr, men gått över till SD. Du har 20 sekunder på dig, vad säger du?

– Jag kommer att vara tydlig med att han ska ha respekt av oss genom en jäkligt bra socialdemokratisk politik. Men först av allt vill jag veta mer om varför. Jag vill lyssna på dem som inte röstar på oss. Jag har stor förståelse för att man kan göra det valet – alla har rätt att göra det. Men jag kommer också tala om den tydlighet vi har framåt och migrationspolitiken som vi har lagt om. Jag vet att många LO-medlemmar gick till Sverigedemokraterna vid flyktingkrisen. Det var inte ordning och reda i migrationspolitiken. Nu är den omlagd och vi kommer inte rucka på den och vrida tillbaka till hur det var. Fokus är att bryta segregationen, kan man arbeta ska man arbeta, där kommer vi att vara stentydliga.

Finns det inte skäl att vara mer generös nu när det pågår ett krig i Europa?

– Vi ska fortsatt ha ordning och reda i migrationspolitiken. Såklart ska Sverige ta sitt ansvar och ta emot människor på flykt från det fruktansvärda kriget. Men det är viktigt att fler länder tar sitt ansvar. Sverige kan inte åter igen ta ett oproportionerligt stort ansvar.

Kommer arbetslivskriminaliteten att prioriteras i valrörelsen?

– Jag kan inte lova, för vi har inte börjat skriva vårt valmanifest. Tyvärr är arbetslivskriminaliteten något som har påverkat Transport och vissa förbund länge, men nu ser vi det i alla förbund. Man skriver till och med böcker om hemstjänstmaffian.

– För mig är det väldigt tydligt att man behöver både facket och politiken för att komma till rätta med problemen. Det blir viktigt för oss, men vi får se exakt hur.

Tobias Baudin valdes till Socialdemokraternas partisekreterare i november 2021. Han kom närmast från posten som ordförande i Kommunal. Foto: Pernilla Ahlsén
Tobias Baudin valdes till Socialdemokraternas partisekreterare i november 2021. Han kom närmast från posten som ordförande i Kommunal. Foto: Pernilla Ahlsén

Många förslag som lyfts gällande arbetskraftsinvandring gäller hårdare regler för företagen. Just nu finns exempelvis ett förslag om att anställningskontrakt ska bli bindande. Men kritiker menar att det inte räcker eftersom den anställde befinner sig i en situation där anställningen är en förutsättning för att få stanna i Sverige. Baudin är medveten om problemet.

– Det finns tankar och jag vet att Anders Ygeman jobbar med frågan, så att de kan slå larm och samtidigt känna trygghet. I grund och botten handlar det om att vi ska kunna se till att alla företag ska konkurrera med lika villkor.

– Jag tycker att oavsett om du jobbar med färdtjänst eller att transportera varor så ska svenska kollektivavtal gälla, säger han.

Kommunals ordförande

Tobias Baudin var fram till i höstas förbundsordförande för Kommunal. Hans dåvarande förbund och IF Metall hoppade på LAS-uppgörelsen utan att ha resten av LO med sig. Efter att Socialdemokraterna genom den så kallade Januariöverenskommelsen satt hård press på arbetsgivarorganisationer och fackförbund om att ta fram en ny uppgörelse. Baudin representerar på det sättet två roller som stött på svidande kritik från Svenska Transportarbetareförbundet.

– Jag förstår kritiken. Det har varit en tuff tid för alla 14 LO-förbund. Jag representerade Kommunal som har tuff situation med allmän visstid och hyvling av arbetstid. Det har slitit oerhört på oss och överenskommelsen förbättrar villkoren där. Nu måste vi fokusera framåt och föra en politik som visar respekt för Transport och andra förbunds medlemmar.

– För mig handlar det om att gå tillbaka till rötterna. Att som parti se problemen i samhället och komma tillrätta med dem.

Det finns ett vanligt missförstånd att Tobias Baudin kört ismaskin i Luleå Hockeys gamla arena Delfinen. Han skojar och säger att han gärna låter myten leva kvar. Men egentligen var han maskinist och skötte aggregaten i kommunens ishallar. Sedan dess har han gjort facklig karriär, innan han blev partisekreterare har de politiska uppdragen varit få och lokala.

Nära band nödvändiga

De nära banden mellan Socialdemokraterna och LO väcker ofta kritik. Inte minst när förbund som Transport utesluter Sverigedemokrater som har förtroendeuppdrag i sitt parti. Trots det är Baudin övertygad om nära band mellan fack och parti är rätt för båda parter.

– Samarbetet ger facken en väg in i det politiska rummet och en chans att forma utvecklingen. Vi har med rätta ganska högljudda kompisar i facket och de ställer höga krav på oss. De fackliga representanterna, som Transports Tommy Wreeth, lyfter fram det som är bra för medlemmarna och självklart lyssnar vi på vad han säger. Ibland går det att genomföra och ibland inte. Vi är ingenting som parti utan starka förbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hovrätten Mats Fredlund Lars Mikaelsson

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Tommy Jonsson.

”Chauffören blev misshandlad, polisen körde honom till sjukhus”

Åkeri. Tommy Jonsson håller i Transportarbetareförbundets verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Han har redan kontaktat det nya a-krimcentrumet i Umeå med tips om åtta misstänkt fifflande åkerier, som facket anser borde granskas.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.