Eduardo Chagas, ETF
Close
”Förslagen kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare”, säger ETF:s Eduardo Chagas.
Close
Kongress 2017

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Ungefär så kan man sammanfatta Eduardo Chagas syn på det så kallade mobilitetspaketet, som EU-kommissionen presenterade den 31 maj i år. Han är generalsekreterare i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) där svenska Transport ingår, och talade på förbundets kongress under tisdagseftermiddagen.

Federationen har sitt säte i Bryssel, samlar över 230 fackförbund och driver påverkansarbete för över 2,5 miljoner transportarbetare i 41 länder i Europa.

Den första delen av kommissionens översyn av transportsektorn rör landtransporter. Den kommer att påverka arbets- och livsvillkoren för unionens lastbilschaufförer, bussförare och andra som jobbar på vägen. Under det kommande året fortsätter kommissionen sedan att pytsa ut fler förslag och lagändringar inom transportsektorn.

ETF har under våren drivit en kampanj och lobbat bland EU:s politiker för att försöka stoppa försämringarna av bland annat kör- och vilotidsregler och bestämmelserna för cabotage, ett begränsat antal inrikes körningar av utländska åkerier.

Eduardo Chagas, som ursprungligen kommer från Portugal, ger en inblick i hur EU-kommissionen in i det sista ändrade i sina skrivningar. Liksom svenska Transport konstaterar han:

– Vi är inte glada över förslagen. De kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare.

I dag ska förare ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Med förkortad veckovila gäller 24 timmars vila efter sex dagars jobb. EU-kommissionen föreslår i stället att chaufförer – under en fyraveckors-period – ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-pauser.

Klubbas detta igenom kommer förare att kunna köra tre veckor i sträck och bara ha två lediga dagar under den tiden, om de skjuter upp sin långa ledighet.

– Det blir en vecka, plus en vecka, plus en vecka på vägen. Man ser vilka det här förslaget är riktat till, säger Eduardo Chagas. Inte till chaufförerna utan till transportföretagen.

Han förstår inte varför förarna ska ”slita hund” tre veckor i sträck innan de får åka hem till sina familjer. Varför ska de inte ha rimliga villkor under alla tre veckor med lagom jämvikt mellan arbete och fritid?

– Och varför är det åkerierna som ska säga till chaufförerna när de ska åka hem? Det blir väl så att de får ta en dag för hemresan, får en dag hemma och sedan måste resa tillbaka igen på den tredje vilodagen, resonerar han.

I ett pressmeddelande varnar ETF för att även förare som har kollektivavtal kommer att få begränsade rättigheter och villkor när det gäller helgarbete, om kommissionen får sin vilja fram. ”Något som tagit årtionden att kämpa sig till riskerar nu att slås sönder”.

Chagas och ETF är också kritiska till kommissionens förslag på nya regler för cabotage. I dag får åkerier från andra EU-länder göra tre inrikes transporter inom sju dagar. Det vill kommissionen ändra till ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Argumenten är bland annat att färre lastbilar ska rulla tomma och att chaufförer och åkerier ska slippa räkna körningarna.

– Cabotagetrafiken är ett av de största problemen med den fria rörligheten inom unionen. Den är på väg att slå ut den seriösa åkeribranschen i många länder. Det handlar inte om protektionism, som vissa säger, utan om jämlik konkurrens och schysta villkor.

Det där med färre tomma bilar på vägen låter som ett bra argument för miljön, men Eduardo Chagas tror det handlar mer om ekonomisk vinst för företagen. ETF planerar nu att genomföra olika aktioner, söka upp chaufförer på lastbilsparkeringar och mötesplatser, upplysa om kommissionens förslag och försöka skapa opinion.

Federationen vill inte ha några förändringar av kör- och vilotidsreglerna. Man vill göra klart att chaufförerna inte ska få ta sin 45-timmarsvila eller längre vila i hytten utan erbjudas fungerande sov- och duschmöjligheter. De ska erbjudas eller bekostas av arbetsgivarna.

ETF vill också skynda på införandet av smarta färdskrivare för internationella transporter. Det redan fattade beslutet innebär att nya fordon ska ha digitala färdskrivare 2019, men äldre lastbilar först 2034.

Det går alldeles för långsamt och under tiden köper företag, som medvetet fuskar med reglerna, in gamla fordon med analoga skrivare och pressar sina förare att bryta mot reglerna. Billigt för bolagen, men dyrt för chaufförerna som ställs till ansvar om de fastnar i kontroller, anser Eduardo Chagas

– Smarta färdskrivare är enda sättet att kontrollera att cabotage-reglerna följs och att hålla koll på i vilka länder transportfirmorna kört, säger han.

Siffror från EU:s eget statistikkontor, Eurostat, visar att vägtrafikkontrollerna skurits ner drastiskt i EU:s länder, uppger Chagas. Något som också uppmärksammats i Sverige och tas upp i Transports pågående Facebook-kampanj. Där samlar förbundet in namn till stöd för hårdare tillämpning av cabotagereglerna, elektroniska kontrollsystem och fler vägpoliser.

Kommer ETF och facken att lyckas stoppa det man är mest kritisk till i kommissionens paket?

– Jag hoppas det. Vi ska försöka trycka på politikerna och göra vårt jobb i Bryssel, men vi kommer att behöva alla möjliga allierade för att nå framgång. EU styrs av en konservativ och liberal majoritet, det märks på förslagen, svarar Eduardo Chagas.

Som snart hastar vidare till nästa kongress inom ETF-familjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Roger Blom

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.