Eduardo Chagas, ETF
Close
”Förslagen kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare”, säger ETF:s Eduardo Chagas.
Close
Kongress 2017

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Ungefär så kan man sammanfatta Eduardo Chagas syn på det så kallade mobilitetspaketet, som EU-kommissionen presenterade den 31 maj i år. Han är generalsekreterare i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) där svenska Transport ingår, och talade på förbundets kongress under tisdagseftermiddagen.

Federationen har sitt säte i Bryssel, samlar över 230 fackförbund och driver påverkansarbete för över 2,5 miljoner transportarbetare i 41 länder i Europa.

Den första delen av kommissionens översyn av transportsektorn rör landtransporter. Den kommer att påverka arbets- och livsvillkoren för unionens lastbilschaufförer, bussförare och andra som jobbar på vägen. Under det kommande året fortsätter kommissionen sedan att pytsa ut fler förslag och lagändringar inom transportsektorn.

ETF har under våren drivit en kampanj och lobbat bland EU:s politiker för att försöka stoppa försämringarna av bland annat kör- och vilotidsregler och bestämmelserna för cabotage, ett begränsat antal inrikes körningar av utländska åkerier.

Eduardo Chagas, som ursprungligen kommer från Portugal, ger en inblick i hur EU-kommissionen in i det sista ändrade i sina skrivningar. Liksom svenska Transport konstaterar han:

– Vi är inte glada över förslagen. De kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare.

I dag ska förare ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Med förkortad veckovila gäller 24 timmars vila efter sex dagars jobb. EU-kommissionen föreslår i stället att chaufförer – under en fyraveckors-period – ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-pauser.

Klubbas detta igenom kommer förare att kunna köra tre veckor i sträck och bara ha två lediga dagar under den tiden, om de skjuter upp sin långa ledighet.

– Det blir en vecka, plus en vecka, plus en vecka på vägen. Man ser vilka det här förslaget är riktat till, säger Eduardo Chagas. Inte till chaufförerna utan till transportföretagen.

Han förstår inte varför förarna ska ”slita hund” tre veckor i sträck innan de får åka hem till sina familjer. Varför ska de inte ha rimliga villkor under alla tre veckor med lagom jämvikt mellan arbete och fritid?

– Och varför är det åkerierna som ska säga till chaufförerna när de ska åka hem? Det blir väl så att de får ta en dag för hemresan, får en dag hemma och sedan måste resa tillbaka igen på den tredje vilodagen, resonerar han.

I ett pressmeddelande varnar ETF för att även förare som har kollektivavtal kommer att få begränsade rättigheter och villkor när det gäller helgarbete, om kommissionen får sin vilja fram. ”Något som tagit årtionden att kämpa sig till riskerar nu att slås sönder”.

Chagas och ETF är också kritiska till kommissionens förslag på nya regler för cabotage. I dag får åkerier från andra EU-länder göra tre inrikes transporter inom sju dagar. Det vill kommissionen ändra till ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Argumenten är bland annat att färre lastbilar ska rulla tomma och att chaufförer och åkerier ska slippa räkna körningarna.

– Cabotagetrafiken är ett av de största problemen med den fria rörligheten inom unionen. Den är på väg att slå ut den seriösa åkeribranschen i många länder. Det handlar inte om protektionism, som vissa säger, utan om jämlik konkurrens och schysta villkor.

Det där med färre tomma bilar på vägen låter som ett bra argument för miljön, men Eduardo Chagas tror det handlar mer om ekonomisk vinst för företagen. ETF planerar nu att genomföra olika aktioner, söka upp chaufförer på lastbilsparkeringar och mötesplatser, upplysa om kommissionens förslag och försöka skapa opinion.

Federationen vill inte ha några förändringar av kör- och vilotidsreglerna. Man vill göra klart att chaufförerna inte ska få ta sin 45-timmarsvila eller längre vila i hytten utan erbjudas fungerande sov- och duschmöjligheter. De ska erbjudas eller bekostas av arbetsgivarna.

ETF vill också skynda på införandet av smarta färdskrivare för internationella transporter. Det redan fattade beslutet innebär att nya fordon ska ha digitala färdskrivare 2019, men äldre lastbilar först 2034.

Det går alldeles för långsamt och under tiden köper företag, som medvetet fuskar med reglerna, in gamla fordon med analoga skrivare och pressar sina förare att bryta mot reglerna. Billigt för bolagen, men dyrt för chaufförerna som ställs till ansvar om de fastnar i kontroller, anser Eduardo Chagas

– Smarta färdskrivare är enda sättet att kontrollera att cabotage-reglerna följs och att hålla koll på i vilka länder transportfirmorna kört, säger han.

Siffror från EU:s eget statistikkontor, Eurostat, visar att vägtrafikkontrollerna skurits ner drastiskt i EU:s länder, uppger Chagas. Något som också uppmärksammats i Sverige och tas upp i Transports pågående Facebook-kampanj. Där samlar förbundet in namn till stöd för hårdare tillämpning av cabotagereglerna, elektroniska kontrollsystem och fler vägpoliser.

Kommer ETF och facken att lyckas stoppa det man är mest kritisk till i kommissionens paket?

– Jag hoppas det. Vi ska försöka trycka på politikerna och göra vårt jobb i Bryssel, men vi kommer att behöva alla möjliga allierade för att nå framgång. EU styrs av en konservativ och liberal majoritet, det märks på förslagen, svarar Eduardo Chagas.

Som snart hastar vidare till nästa kongress inom ETF-familjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.