Eduardo Chagas, ETF
Close
”Förslagen kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare”, säger ETF:s Eduardo Chagas.
Close
Kongress 2017

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Ungefär så kan man sammanfatta Eduardo Chagas syn på det så kallade mobilitetspaketet, som EU-kommissionen presenterade den 31 maj i år. Han är generalsekreterare i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) där svenska Transport ingår, och talade på förbundets kongress under tisdagseftermiddagen.

Federationen har sitt säte i Bryssel, samlar över 230 fackförbund och driver påverkansarbete för över 2,5 miljoner transportarbetare i 41 länder i Europa.

Den första delen av kommissionens översyn av transportsektorn rör landtransporter. Den kommer att påverka arbets- och livsvillkoren för unionens lastbilschaufförer, bussförare och andra som jobbar på vägen. Under det kommande året fortsätter kommissionen sedan att pytsa ut fler förslag och lagändringar inom transportsektorn.

ETF har under våren drivit en kampanj och lobbat bland EU:s politiker för att försöka stoppa försämringarna av bland annat kör- och vilotidsregler och bestämmelserna för cabotage, ett begränsat antal inrikes körningar av utländska åkerier.

Eduardo Chagas, som ursprungligen kommer från Portugal, ger en inblick i hur EU-kommissionen in i det sista ändrade i sina skrivningar. Liksom svenska Transport konstaterar han:

– Vi är inte glada över förslagen. De kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare.

I dag ska förare ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Med förkortad veckovila gäller 24 timmars vila efter sex dagars jobb. EU-kommissionen föreslår i stället att chaufförer – under en fyraveckors-period – ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-pauser.

Klubbas detta igenom kommer förare att kunna köra tre veckor i sträck och bara ha två lediga dagar under den tiden, om de skjuter upp sin långa ledighet.

– Det blir en vecka, plus en vecka, plus en vecka på vägen. Man ser vilka det här förslaget är riktat till, säger Eduardo Chagas. Inte till chaufförerna utan till transportföretagen.

Han förstår inte varför förarna ska ”slita hund” tre veckor i sträck innan de får åka hem till sina familjer. Varför ska de inte ha rimliga villkor under alla tre veckor med lagom jämvikt mellan arbete och fritid?

– Och varför är det åkerierna som ska säga till chaufförerna när de ska åka hem? Det blir väl så att de får ta en dag för hemresan, får en dag hemma och sedan måste resa tillbaka igen på den tredje vilodagen, resonerar han.

I ett pressmeddelande varnar ETF för att även förare som har kollektivavtal kommer att få begränsade rättigheter och villkor när det gäller helgarbete, om kommissionen får sin vilja fram. ”Något som tagit årtionden att kämpa sig till riskerar nu att slås sönder”.

Chagas och ETF är också kritiska till kommissionens förslag på nya regler för cabotage. I dag får åkerier från andra EU-länder göra tre inrikes transporter inom sju dagar. Det vill kommissionen ändra till ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Argumenten är bland annat att färre lastbilar ska rulla tomma och att chaufförer och åkerier ska slippa räkna körningarna.

– Cabotagetrafiken är ett av de största problemen med den fria rörligheten inom unionen. Den är på väg att slå ut den seriösa åkeribranschen i många länder. Det handlar inte om protektionism, som vissa säger, utan om jämlik konkurrens och schysta villkor.

Det där med färre tomma bilar på vägen låter som ett bra argument för miljön, men Eduardo Chagas tror det handlar mer om ekonomisk vinst för företagen. ETF planerar nu att genomföra olika aktioner, söka upp chaufförer på lastbilsparkeringar och mötesplatser, upplysa om kommissionens förslag och försöka skapa opinion.

Federationen vill inte ha några förändringar av kör- och vilotidsreglerna. Man vill göra klart att chaufförerna inte ska få ta sin 45-timmarsvila eller längre vila i hytten utan erbjudas fungerande sov- och duschmöjligheter. De ska erbjudas eller bekostas av arbetsgivarna.

ETF vill också skynda på införandet av smarta färdskrivare för internationella transporter. Det redan fattade beslutet innebär att nya fordon ska ha digitala färdskrivare 2019, men äldre lastbilar först 2034.

Det går alldeles för långsamt och under tiden köper företag, som medvetet fuskar med reglerna, in gamla fordon med analoga skrivare och pressar sina förare att bryta mot reglerna. Billigt för bolagen, men dyrt för chaufförerna som ställs till ansvar om de fastnar i kontroller, anser Eduardo Chagas

– Smarta färdskrivare är enda sättet att kontrollera att cabotage-reglerna följs och att hålla koll på i vilka länder transportfirmorna kört, säger han.

Siffror från EU:s eget statistikkontor, Eurostat, visar att vägtrafikkontrollerna skurits ner drastiskt i EU:s länder, uppger Chagas. Något som också uppmärksammats i Sverige och tas upp i Transports pågående Facebook-kampanj. Där samlar förbundet in namn till stöd för hårdare tillämpning av cabotagereglerna, elektroniska kontrollsystem och fler vägpoliser.

Kommer ETF och facken att lyckas stoppa det man är mest kritisk till i kommissionens paket?

– Jag hoppas det. Vi ska försöka trycka på politikerna och göra vårt jobb i Bryssel, men vi kommer att behöva alla möjliga allierade för att nå framgång. EU styrs av en konservativ och liberal majoritet, det märks på förslagen, svarar Eduardo Chagas.

Som snart hastar vidare till nästa kongress inom ETF-familjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Transportarbetarens logga

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

”Dags för facken att organisera cykelbuden”

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Månadens medlem
Håkan Jansson

”Skogen gör mig lugn”

Scoutledare. Håkan Jansson trivs bäst i skogen. Bortom mobiler, datorer och krav slappnar han av. Laddar upp. Laddar om. – Det finns inget bättre än att sova ute, höra fåglarna, vinden, regnet, säger han.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.