Eduardo Chagas, ETF
Close
”Förslagen kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare”, säger ETF:s Eduardo Chagas.
Close
Kongress 2017

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Ungefär så kan man sammanfatta Eduardo Chagas syn på det så kallade mobilitetspaketet, som EU-kommissionen presenterade den 31 maj i år. Han är generalsekreterare i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) där svenska Transport ingår, och talade på förbundets kongress under tisdagseftermiddagen.

Federationen har sitt säte i Bryssel, samlar över 230 fackförbund och driver påverkansarbete för över 2,5 miljoner transportarbetare i 41 länder i Europa.

Den första delen av kommissionens översyn av transportsektorn rör landtransporter. Den kommer att påverka arbets- och livsvillkoren för unionens lastbilschaufförer, bussförare och andra som jobbar på vägen. Under det kommande året fortsätter kommissionen sedan att pytsa ut fler förslag och lagändringar inom transportsektorn.

ETF har under våren drivit en kampanj och lobbat bland EU:s politiker för att försöka stoppa försämringarna av bland annat kör- och vilotidsregler och bestämmelserna för cabotage, ett begränsat antal inrikes körningar av utländska åkerier.

Eduardo Chagas, som ursprungligen kommer från Portugal, ger en inblick i hur EU-kommissionen in i det sista ändrade i sina skrivningar. Liksom svenska Transport konstaterar han:

– Vi är inte glada över förslagen. De kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare.

I dag ska förare ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Med förkortad veckovila gäller 24 timmars vila efter sex dagars jobb. EU-kommissionen föreslår i stället att chaufförer – under en fyraveckors-period – ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-pauser.

Klubbas detta igenom kommer förare att kunna köra tre veckor i sträck och bara ha två lediga dagar under den tiden, om de skjuter upp sin långa ledighet.

– Det blir en vecka, plus en vecka, plus en vecka på vägen. Man ser vilka det här förslaget är riktat till, säger Eduardo Chagas. Inte till chaufförerna utan till transportföretagen.

Han förstår inte varför förarna ska ”slita hund” tre veckor i sträck innan de får åka hem till sina familjer. Varför ska de inte ha rimliga villkor under alla tre veckor med lagom jämvikt mellan arbete och fritid?

– Och varför är det åkerierna som ska säga till chaufförerna när de ska åka hem? Det blir väl så att de får ta en dag för hemresan, får en dag hemma och sedan måste resa tillbaka igen på den tredje vilodagen, resonerar han.

I ett pressmeddelande varnar ETF för att även förare som har kollektivavtal kommer att få begränsade rättigheter och villkor när det gäller helgarbete, om kommissionen får sin vilja fram. ”Något som tagit årtionden att kämpa sig till riskerar nu att slås sönder”.

Chagas och ETF är också kritiska till kommissionens förslag på nya regler för cabotage. I dag får åkerier från andra EU-länder göra tre inrikes transporter inom sju dagar. Det vill kommissionen ändra till ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Argumenten är bland annat att färre lastbilar ska rulla tomma och att chaufförer och åkerier ska slippa räkna körningarna.

– Cabotagetrafiken är ett av de största problemen med den fria rörligheten inom unionen. Den är på väg att slå ut den seriösa åkeribranschen i många länder. Det handlar inte om protektionism, som vissa säger, utan om jämlik konkurrens och schysta villkor.

Det där med färre tomma bilar på vägen låter som ett bra argument för miljön, men Eduardo Chagas tror det handlar mer om ekonomisk vinst för företagen. ETF planerar nu att genomföra olika aktioner, söka upp chaufförer på lastbilsparkeringar och mötesplatser, upplysa om kommissionens förslag och försöka skapa opinion.

Federationen vill inte ha några förändringar av kör- och vilotidsreglerna. Man vill göra klart att chaufförerna inte ska få ta sin 45-timmarsvila eller längre vila i hytten utan erbjudas fungerande sov- och duschmöjligheter. De ska erbjudas eller bekostas av arbetsgivarna.

ETF vill också skynda på införandet av smarta färdskrivare för internationella transporter. Det redan fattade beslutet innebär att nya fordon ska ha digitala färdskrivare 2019, men äldre lastbilar först 2034.

Det går alldeles för långsamt och under tiden köper företag, som medvetet fuskar med reglerna, in gamla fordon med analoga skrivare och pressar sina förare att bryta mot reglerna. Billigt för bolagen, men dyrt för chaufförerna som ställs till ansvar om de fastnar i kontroller, anser Eduardo Chagas

– Smarta färdskrivare är enda sättet att kontrollera att cabotage-reglerna följs och att hålla koll på i vilka länder transportfirmorna kört, säger han.

Siffror från EU:s eget statistikkontor, Eurostat, visar att vägtrafikkontrollerna skurits ner drastiskt i EU:s länder, uppger Chagas. Något som också uppmärksammats i Sverige och tas upp i Transports pågående Facebook-kampanj. Där samlar förbundet in namn till stöd för hårdare tillämpning av cabotagereglerna, elektroniska kontrollsystem och fler vägpoliser.

Kommer ETF och facken att lyckas stoppa det man är mest kritisk till i kommissionens paket?

– Jag hoppas det. Vi ska försöka trycka på politikerna och göra vårt jobb i Bryssel, men vi kommer att behöva alla möjliga allierade för att nå framgång. EU styrs av en konservativ och liberal majoritet, det märks på förslagen, svarar Eduardo Chagas.

Som snart hastar vidare till nästa kongress inom ETF-familjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.