Eduardo Chagas, ETF
Close
”Förslagen kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare”, säger ETF:s Eduardo Chagas.
Close
Kongress 2017

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Ungefär så kan man sammanfatta Eduardo Chagas syn på det så kallade mobilitetspaketet, som EU-kommissionen presenterade den 31 maj i år. Han är generalsekreterare i Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF) där svenska Transport ingår, och talade på förbundets kongress under tisdagseftermiddagen.

Federationen har sitt säte i Bryssel, samlar över 230 fackförbund och driver påverkansarbete för över 2,5 miljoner transportarbetare i 41 länder i Europa.

Den första delen av kommissionens översyn av transportsektorn rör landtransporter. Den kommer att påverka arbets- och livsvillkoren för unionens lastbilschaufförer, bussförare och andra som jobbar på vägen. Under det kommande året fortsätter kommissionen sedan att pytsa ut fler förslag och lagändringar inom transportsektorn.

ETF har under våren drivit en kampanj och lobbat bland EU:s politiker för att försöka stoppa försämringarna av bland annat kör- och vilotidsregler och bestämmelserna för cabotage, ett begränsat antal inrikes körningar av utländska åkerier.

Eduardo Chagas, som ursprungligen kommer från Portugal, ger en inblick i hur EU-kommissionen in i det sista ändrade i sina skrivningar. Liksom svenska Transport konstaterar han:

– Vi är inte glada över förslagen. De kommer inte att förbättra transportarbetarnas villkor utan i stället försämra trafiksäkerheten för både chaufförer och passagerare.

I dag ska förare ta sin 45-timmars-vila senast efter sex dagars arbete. Med förkortad veckovila gäller 24 timmars vila efter sex dagars jobb. EU-kommissionen föreslår i stället att chaufförer – under en fyraveckors-period – ska kunna ta upp till två förkortade 24-timmars-pauser.

Klubbas detta igenom kommer förare att kunna köra tre veckor i sträck och bara ha två lediga dagar under den tiden, om de skjuter upp sin långa ledighet.

– Det blir en vecka, plus en vecka, plus en vecka på vägen. Man ser vilka det här förslaget är riktat till, säger Eduardo Chagas. Inte till chaufförerna utan till transportföretagen.

Han förstår inte varför förarna ska ”slita hund” tre veckor i sträck innan de får åka hem till sina familjer. Varför ska de inte ha rimliga villkor under alla tre veckor med lagom jämvikt mellan arbete och fritid?

– Och varför är det åkerierna som ska säga till chaufförerna när de ska åka hem? Det blir väl så att de får ta en dag för hemresan, får en dag hemma och sedan måste resa tillbaka igen på den tredje vilodagen, resonerar han.

I ett pressmeddelande varnar ETF för att även förare som har kollektivavtal kommer att få begränsade rättigheter och villkor när det gäller helgarbete, om kommissionen får sin vilja fram. ”Något som tagit årtionden att kämpa sig till riskerar nu att slås sönder”.

Chagas och ETF är också kritiska till kommissionens förslag på nya regler för cabotage. I dag får åkerier från andra EU-länder göra tre inrikes transporter inom sju dagar. Det vill kommissionen ändra till ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Argumenten är bland annat att färre lastbilar ska rulla tomma och att chaufförer och åkerier ska slippa räkna körningarna.

– Cabotagetrafiken är ett av de största problemen med den fria rörligheten inom unionen. Den är på väg att slå ut den seriösa åkeribranschen i många länder. Det handlar inte om protektionism, som vissa säger, utan om jämlik konkurrens och schysta villkor.

Det där med färre tomma bilar på vägen låter som ett bra argument för miljön, men Eduardo Chagas tror det handlar mer om ekonomisk vinst för företagen. ETF planerar nu att genomföra olika aktioner, söka upp chaufförer på lastbilsparkeringar och mötesplatser, upplysa om kommissionens förslag och försöka skapa opinion.

Federationen vill inte ha några förändringar av kör- och vilotidsreglerna. Man vill göra klart att chaufförerna inte ska få ta sin 45-timmarsvila eller längre vila i hytten utan erbjudas fungerande sov- och duschmöjligheter. De ska erbjudas eller bekostas av arbetsgivarna.

ETF vill också skynda på införandet av smarta färdskrivare för internationella transporter. Det redan fattade beslutet innebär att nya fordon ska ha digitala färdskrivare 2019, men äldre lastbilar först 2034.

Det går alldeles för långsamt och under tiden köper företag, som medvetet fuskar med reglerna, in gamla fordon med analoga skrivare och pressar sina förare att bryta mot reglerna. Billigt för bolagen, men dyrt för chaufförerna som ställs till ansvar om de fastnar i kontroller, anser Eduardo Chagas

– Smarta färdskrivare är enda sättet att kontrollera att cabotage-reglerna följs och att hålla koll på i vilka länder transportfirmorna kört, säger han.

Siffror från EU:s eget statistikkontor, Eurostat, visar att vägtrafikkontrollerna skurits ner drastiskt i EU:s länder, uppger Chagas. Något som också uppmärksammats i Sverige och tas upp i Transports pågående Facebook-kampanj. Där samlar förbundet in namn till stöd för hårdare tillämpning av cabotagereglerna, elektroniska kontrollsystem och fler vägpoliser.

Kommer ETF och facken att lyckas stoppa det man är mest kritisk till i kommissionens paket?

– Jag hoppas det. Vi ska försöka trycka på politikerna och göra vårt jobb i Bryssel, men vi kommer att behöva alla möjliga allierade för att nå framgång. EU styrs av en konservativ och liberal majoritet, det märks på förslagen, svarar Eduardo Chagas.

Som snart hastar vidare till nästa kongress inom ETF-familjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Inte jämställt i Transports styrelse

Insändare. 23 personer inklusive vu och 1:e ersättare i nya styrelsen...

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.