ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Vi kan återigen konstatera att man lever efter filosofin att rika måste få skattelättnader för att kunna jobba ännu hårdare. Och fattiga måste bli ännu fattigare – för att jobba hårdare. Det där är en logik som jag aldrig kommer att begripa mig på, och som jag hoppas att det svider för en socialdemokratiskt ledd regering att driva.

Vi behöver ett samhälle som håller ihop, ett samhälle med större jämlikhet och ökad trygghet. Men det vi ser är en budget där man väljer att satsa på att sänka skatten för dem som tjänar mest och satsa på ledighet för självförverkligande. Vinnare är den välbeställda mannen i övre medelåldern. För mig går det inte ihop. Jo, en hel del av det vi ser är liberala förslag som krävdes för att få stöd för en regering.

Men det svider lik förbannat.

Visst finns det bra saker i den här budgeten också. Men då får vi rikta blickarna utanför Transports områden, för vi ser ut att ha dragit det kortaste strået.

Det finns satsningar på klimatet, på barn- och ungdomspsykiatri och på bekämpandet av brottslighet och terrorism. Vi finner också stöd till sådant som biogas, lärarassistenter och specialistsjuksköterskor, och vi ser att man redan nu lyckas reparera en del av den skada som den blåbruna budgeten åsamkade i våras.

Låt mig i stället tänka fritt om våra gemensamma resurser i landet. Personligen hoppas jag förstås att politikerna kunde se att en del av den organiserade brottsligheten får sina resurser från olaglig trafik på våra vägar. Ett sätt att komma åt den vore att ge mer resurser till trafikpolisen och att köpa in ett vettigt system för att kunna följa fordonen elektroniskt. Om det är lättare att åka fast på vägen blir det svårare för buset att tjäna pengar på svensk slapphet.

Jag önskar också att man kunde ge mer resurser till upphandling av färdtjänst, så att våra chaufförer slapp köra tolv timmar om dagen sex dagar i veckan för att få vardagsekonomin att gå ihop.

Men nu är jag ju inte finansminister, utan fackordförande. Kanske är det helt enkelt så att Löfven, Bolund, Lööf och Sabuni är de som behöver nappa på sitt eget förslag och ta ledigt för att se sig om i verkligheten. Det finns mycket vi skulle kunna lära dem under ett år på Transport.

Under oktober kommer vi att prata mycket om villkoren i bemanningsbranschen, en bransch som inte minst sysselsätter ungdomar och personer med utländsk härkomst. Jag blir frustrerad, milt sagt, när jag ser att bemanningsföretagen så ofta kallt räknar med att de anställda inte har koll på sina rättigheter när det handlar om sådant som garantilön, genomsnittligt förtjänstläge (GFL) och tillgänglighetstid. Nu ska vi trumma ut vad det är som gäller – och förhoppningsvis kommer det att innebära många sköna tusenlappar i medlemmarnas plånböcker.

Rätt ska vara rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan:
    10 oktober, 2019

    Bra talat, det är inte okay det som händer. Ryt ifrån!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Transportarbetarens logga

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.