Ordningsvaktskläder på skyltdockor.
Close
Ur bevakningsavtalet: ”Alla persedlar och annan bolagets egendom, som utlämnas till arbetstagaren i och för hans tjänstgöring, är han skyldig att omsorgsfullt vårda”.
Close

Stora skillnader i Transports avtal

Arbetskläder. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Vad säger avtalen?
Grafik: Christina Ahlund

Bemanning

Inget om skor eller kläder.

Bensin och garage

”För tillsvidare- eller provanställda arbetstagare gäller, om inte annat överenskommes lokalt, följande beklädnadsförmåner: överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Bevakning

”Arbetsgivaren tillhandahåller uniform och nödvändig utrustning för tjänstens utförande.”

Biluthyrning & bilvård

”Arbetsgivaren tillhandahåller överdragskläder samt, vid manuell tvättning av bilar, gummistövlar.”

Bilvård inom KFO

”För fast anställda gäller följande beklädnadsförmåner: Överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Buss

”Uniformsklädsel ska tillhandahållas av arbetsgivaren.”

Bärgning

”Personal erhåller av arbetsgivaren överdragskläder samt vid behov skyddskläder. Persedlarna förnyas i mån av behov och ska vara av tillfredsställande beskaffenhet.”

Depå

Anställda på oljedepåer och tankbilsförare. ”Två par skyddsskor utlämnas till arbetstagare per tolvmånadersperiod. Arbetstagare, som erhållit skyddsskor, är skyldig bära dessa i arbetet.”

Direktreklam

Inget om skor eller kläder.

Flyget

Tre riksavtal: civil, frakt och underhåll. ”Företaget tillhandahåller ändamålsenliga skyddskläder och övrig skyddsutrustning som fordras för tjänsten. Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.”

Flygplatsavtal med KFS

Inget om skor eller kläder.

Flygtankningsavtalet

”Arbetskläderna tillhandahålls efter behov och ska vara av god kvalitet. Alla arbetskläder är arbetsgivarens egendom och får bara bäras i tjänsten.”

Flygteknikeravtalet

”Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.

För uniformspliktig personal gäller vid företaget utfärdat uniformsreglemente.”

Gummiverkstad

”Arbetstagare erhåller överdragskläder och arbetshandskar i mån av behov och av tillfredsställande beskaffenhet. Arbetsgivaren tillhandahåller ett par skyddsskor, vilka vid behov ska utbytas.”

Hamn och stuveri:

Inget om skor eller kläder.

Hyrverk

Limousinförare. ”Arbetsgivaren ska tillhandahålla utrymmen för omklädnad samt för förvaring och torkning av kläder.”

Miljöarbetare

”Arbetsgivaren tillhandahåller arbetstagaren överdragskläder och högst åtta par handskar per år. Arbetsgivaren ombesörjer tvätt och lagning av överdragskläder, vilka är arbetsgivarens egendom.”

Pactaavtalet

Miljö och flyg. Inget om skor eller kläder.

Taxiförare

”Beklädnadsersättning utgår med 4:91 kr (2017), 5 kr (2018) och 5:12 kr (2019) per kört pass. Föraren är skyldig att med denna ersättning hålla reglementsenlig uniform.”

Taxitelefonist

Inget om skor eller kläder.

Terminal inom Almega

”Arbetstagare erhåller efter behov, dels överdragskläder jämte tvätt av desamma, dels arbetshandskar.” … ”Prov- och tillsvidareanställd arbetstagare erhåller skyddsskor och köldskyddskläder.”

Tidningsdistribution

”Arbetstagare som tjänstgjort 900 timmar på gång/cykeldistrikt får skor som är anpassade till distributionsarbetets speciella natur.”

Transportavtalet

Chaufförer och terminalare. ”Terminalarbetare erhåller efter behov överdragskläder och arbetshandskar. Arbetsgivaren svarar för tvätt av desamma.” … ”Truckförare har rätt till skyddsskor. Detsamma gäller för annan personal som mer än tillfälligtvis arbetar med lastning och lossning med truck.”

Utlandsavtalet

Chaufförer. ”Vid arbete av sådan karaktär att det ur skyddssynpunkt är påkallat med särskilda klädespersedlar, ska arbetsgivaren tillhandahålla sådana.”

Återvinning inom KFS

Inget om skor eller kläder.

 

Fotnot: Medlemmar i Transport kan logga in på förbundets hemsida för att hitta hela avtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.