Ordningsvaktskläder på skyltdockor.
Close
Ur bevakningsavtalet: ”Alla persedlar och annan bolagets egendom, som utlämnas till arbetstagaren i och för hans tjänstgöring, är han skyldig att omsorgsfullt vårda”.
Close

Stora skillnader i Transports avtal

Arbetskläder. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Vad säger avtalen?
Grafik: Christina Ahlund

Bemanning

Inget om skor eller kläder.

Bensin och garage

”För tillsvidare- eller provanställda arbetstagare gäller, om inte annat överenskommes lokalt, följande beklädnadsförmåner: överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Bevakning

”Arbetsgivaren tillhandahåller uniform och nödvändig utrustning för tjänstens utförande.”

Biluthyrning & bilvård

”Arbetsgivaren tillhandahåller överdragskläder samt, vid manuell tvättning av bilar, gummistövlar.”

Bilvård inom KFO

”För fast anställda gäller följande beklädnadsförmåner: Överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Buss

”Uniformsklädsel ska tillhandahållas av arbetsgivaren.”

Bärgning

”Personal erhåller av arbetsgivaren överdragskläder samt vid behov skyddskläder. Persedlarna förnyas i mån av behov och ska vara av tillfredsställande beskaffenhet.”

Depå

Anställda på oljedepåer och tankbilsförare. ”Två par skyddsskor utlämnas till arbetstagare per tolvmånadersperiod. Arbetstagare, som erhållit skyddsskor, är skyldig bära dessa i arbetet.”

Direktreklam

Inget om skor eller kläder.

Flyget

Tre riksavtal: civil, frakt och underhåll. ”Företaget tillhandahåller ändamålsenliga skyddskläder och övrig skyddsutrustning som fordras för tjänsten. Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.”

Flygplatsavtal med KFS

Inget om skor eller kläder.

Flygtankningsavtalet

”Arbetskläderna tillhandahålls efter behov och ska vara av god kvalitet. Alla arbetskläder är arbetsgivarens egendom och får bara bäras i tjänsten.”

Flygteknikeravtalet

”Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.

För uniformspliktig personal gäller vid företaget utfärdat uniformsreglemente.”

Gummiverkstad

”Arbetstagare erhåller överdragskläder och arbetshandskar i mån av behov och av tillfredsställande beskaffenhet. Arbetsgivaren tillhandahåller ett par skyddsskor, vilka vid behov ska utbytas.”

Hamn och stuveri:

Inget om skor eller kläder.

Hyrverk

Limousinförare. ”Arbetsgivaren ska tillhandahålla utrymmen för omklädnad samt för förvaring och torkning av kläder.”

Miljöarbetare

”Arbetsgivaren tillhandahåller arbetstagaren överdragskläder och högst åtta par handskar per år. Arbetsgivaren ombesörjer tvätt och lagning av överdragskläder, vilka är arbetsgivarens egendom.”

Pactaavtalet

Miljö och flyg. Inget om skor eller kläder.

Taxiförare

”Beklädnadsersättning utgår med 4:91 kr (2017), 5 kr (2018) och 5:12 kr (2019) per kört pass. Föraren är skyldig att med denna ersättning hålla reglementsenlig uniform.”

Taxitelefonist

Inget om skor eller kläder.

Terminal inom Almega

”Arbetstagare erhåller efter behov, dels överdragskläder jämte tvätt av desamma, dels arbetshandskar.” … ”Prov- och tillsvidareanställd arbetstagare erhåller skyddsskor och köldskyddskläder.”

Tidningsdistribution

”Arbetstagare som tjänstgjort 900 timmar på gång/cykeldistrikt får skor som är anpassade till distributionsarbetets speciella natur.”

Transportavtalet

Chaufförer och terminalare. ”Terminalarbetare erhåller efter behov överdragskläder och arbetshandskar. Arbetsgivaren svarar för tvätt av desamma.” … ”Truckförare har rätt till skyddsskor. Detsamma gäller för annan personal som mer än tillfälligtvis arbetar med lastning och lossning med truck.”

Utlandsavtalet

Chaufförer. ”Vid arbete av sådan karaktär att det ur skyddssynpunkt är påkallat med särskilda klädespersedlar, ska arbetsgivaren tillhandahålla sådana.”

Återvinning inom KFS

Inget om skor eller kläder.

 

Fotnot: Medlemmar i Transport kan logga in på förbundets hemsida för att hitta hela avtalen.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?