Ordningsvaktskläder på skyltdockor.
Close
Ur bevakningsavtalet: ”Alla persedlar och annan bolagets egendom, som utlämnas till arbetstagaren i och för hans tjänstgöring, är han skyldig att omsorgsfullt vårda”.
Close

Stora skillnader i Transports avtal

Arbetskläder. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Vad säger avtalen?
Grafik: Christina Ahlund

Bemanning

Inget om skor eller kläder.

Bensin och garage

”För tillsvidare- eller provanställda arbetstagare gäller, om inte annat överenskommes lokalt, följande beklädnadsförmåner: överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Bevakning

”Arbetsgivaren tillhandahåller uniform och nödvändig utrustning för tjänstens utförande.”

Biluthyrning & bilvård

”Arbetsgivaren tillhandahåller överdragskläder samt, vid manuell tvättning av bilar, gummistövlar.”

Bilvård inom KFO

”För fast anställda gäller följande beklädnadsförmåner: Överdragskläder, sommarmössa, vintermössa, där sådan erfordras, arbetshandskar med fingrar vintertid.”

Buss

”Uniformsklädsel ska tillhandahållas av arbetsgivaren.”

Bärgning

”Personal erhåller av arbetsgivaren överdragskläder samt vid behov skyddskläder. Persedlarna förnyas i mån av behov och ska vara av tillfredsställande beskaffenhet.”

Depå

Anställda på oljedepåer och tankbilsförare. ”Två par skyddsskor utlämnas till arbetstagare per tolvmånadersperiod. Arbetstagare, som erhållit skyddsskor, är skyldig bära dessa i arbetet.”

Direktreklam

Inget om skor eller kläder.

Flyget

Tre riksavtal: civil, frakt och underhåll. ”Företaget tillhandahåller ändamålsenliga skyddskläder och övrig skyddsutrustning som fordras för tjänsten. Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.”

Flygplatsavtal med KFS

Inget om skor eller kläder.

Flygtankningsavtalet

”Arbetskläderna tillhandahålls efter behov och ska vara av god kvalitet. Alla arbetskläder är arbetsgivarens egendom och får bara bäras i tjänsten.”

Flygteknikeravtalet

”Företaget bekostar tvättning och underhåll för utrustningen.

För uniformspliktig personal gäller vid företaget utfärdat uniformsreglemente.”

Gummiverkstad

”Arbetstagare erhåller överdragskläder och arbetshandskar i mån av behov och av tillfredsställande beskaffenhet. Arbetsgivaren tillhandahåller ett par skyddsskor, vilka vid behov ska utbytas.”

Hamn och stuveri:

Inget om skor eller kläder.

Hyrverk

Limousinförare. ”Arbetsgivaren ska tillhandahålla utrymmen för omklädnad samt för förvaring och torkning av kläder.”

Miljöarbetare

”Arbetsgivaren tillhandahåller arbetstagaren överdragskläder och högst åtta par handskar per år. Arbetsgivaren ombesörjer tvätt och lagning av överdragskläder, vilka är arbetsgivarens egendom.”

Pactaavtalet

Miljö och flyg. Inget om skor eller kläder.

Taxiförare

”Beklädnadsersättning utgår med 4:91 kr (2017), 5 kr (2018) och 5:12 kr (2019) per kört pass. Föraren är skyldig att med denna ersättning hålla reglementsenlig uniform.”

Taxitelefonist

Inget om skor eller kläder.

Terminal inom Almega

”Arbetstagare erhåller efter behov, dels överdragskläder jämte tvätt av desamma, dels arbetshandskar.” … ”Prov- och tillsvidareanställd arbetstagare erhåller skyddsskor och köldskyddskläder.”

Tidningsdistribution

”Arbetstagare som tjänstgjort 900 timmar på gång/cykeldistrikt får skor som är anpassade till distributionsarbetets speciella natur.”

Transportavtalet

Chaufförer och terminalare. ”Terminalarbetare erhåller efter behov överdragskläder och arbetshandskar. Arbetsgivaren svarar för tvätt av desamma.” … ”Truckförare har rätt till skyddsskor. Detsamma gäller för annan personal som mer än tillfälligtvis arbetar med lastning och lossning med truck.”

Utlandsavtalet

Chaufförer. ”Vid arbete av sådan karaktär att det ur skyddssynpunkt är påkallat med särskilda klädespersedlar, ska arbetsgivaren tillhandahålla sådana.”

Återvinning inom KFS

Inget om skor eller kläder.

 

Fotnot: Medlemmar i Transport kan logga in på förbundets hemsida för att hitta hela avtalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.