Debatt

Så lyfter vi facket

Lyftande flygplan
Facket & framtiden

Debatt. En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Vi delar upp förändringen i fem delar:

1. Vår identitet som arbetare måste stärkas. Det är av största vikt att vi lyfter oss ur destruktiva tankar om vår roll i samhället. Verkligheten är att utan oss stannar Sverige!

Vi är kompetenta, vi är stolta över vårt yrke och det är vi som bidrar och möjliggör en välfärdsstat.

Om fackföreningen ska bli en maktfaktor och ta kampen mot orättvisor och ojämlikhet, så måste vi skapa en identitet som vi kan vara stolta över. Då är kamratskap viktigt, det vill säga att vi är många som håller ihop, har roligt och är starka tillsammans.

2. Förändring startar alltid någonstans. Den som måste ta det första steget är du själv.

Det är lätt att förminska sig själv som arbetare, bli irriterad på arbetskamrater, tro att förändring är omöjlig. Starta i stället redan i dag och verka för en bättre sammanhållning på jobbet, då är första steget taget.

3. Bättre facklig relevans på arbetsplatserna. Om vi som fackförening ger goda förutsättningar. Om vi skapar möjligheter, där vi tar tillvara på människors engagemang, utbildar folk i fackföreningstanken och tillsammans med medlemmarna är aktiva på våra arbetsplatser. Då möjliggör vi en stabil gemensam grund.

Vi som fackförening måste ta till vara på engagemanget, bidra med tänkbara medel och möjligheter på arbetsplatserna lokalt. Då stärks banden mellan arbetsplats, avdelning och förbund och ur den samlade kraften skapar vi tillsammans framtiden.

Bra lokalt fackligt arbete leder till bra lokala avtal, och kommer att ge goda förutsättningar för att teckna starkare centrala kollektivavtal.

4. Fackföreningen måste arbeta mer utåtriktat. Vi måste vara en relevant del av arbetsplatsernas fackliga utveckling. Det är de förtroendevaldas och de av facket anställda funktionärernas roll, att utveckla den lokala verksamheten genom ökad kunskap, goda exempel, stöttning, medverkan, planering, strategier. Det vill säga bidra och verka för den kollektiva tanken som fackföreningen är uppbyggd på.

5. Vi som organisation måste våga visa vägen. Peka ut en gemensam riktning, där visionen är det som människor kan ställa sig bakom. 30 timmars arbetsvecka, längre semester, rättvist pensionssystem med mera. Vara drivkraften för reformer som vi arbetare gynnas av. Utifrån tydliga målsättningar, samlat och strukturerat tillsammans arbeta för detta.

Arbetarrörelsen blir ur det en maktfaktor på arbetsmarknaden och i samhället.

Slutligen. Det är medlemmarnas engagemang som är viktigt. Denna kamp kommer inte att vinnas för att jag finns. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som tillsammans jobbar som en stark fackförening varje dag.

Förändringsarbetet börjar här och nu – och det börjar just med dig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    31 oktober, 2018

    Då som nu, Facket är DU!

  2. Erik Hjertberg:
    31 oktober, 2018

    Bra Johan!

Lästips:

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Transportarbetarens logga

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Vi kör rakt in i vildsvinsflocken

Ledare. Fredag kväll. Kolmörker. Det är 70-väg genom Roslagen och ganska mycket trafik. Plötsligt rusar de ut på vägbanan, bara några meter framför vår bil. En hel flock vildsvin. I ögonvrån hinner jag uppfatta minst två vuxna djur och en hoper små. En hundradels sekund senare plöjer vi in i klungan.

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Bostadskrisen måste lösas

Ledare. Det finns svarta hål i det svenska välfärdsbygget. Ett rör bostadspolitiken. I främst storstäderna slår bostadsköerna nya rekord.