Debatt

Så lyfter vi facket

Lyftande flygplan
Facket & framtiden

Debatt. En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Vi delar upp förändringen i fem delar:

1. Vår identitet som arbetare måste stärkas. Det är av största vikt att vi lyfter oss ur destruktiva tankar om vår roll i samhället. Verkligheten är att utan oss stannar Sverige!

Vi är kompetenta, vi är stolta över vårt yrke och det är vi som bidrar och möjliggör en välfärdsstat.

Om fackföreningen ska bli en maktfaktor och ta kampen mot orättvisor och ojämlikhet, så måste vi skapa en identitet som vi kan vara stolta över. Då är kamratskap viktigt, det vill säga att vi är många som håller ihop, har roligt och är starka tillsammans.

2. Förändring startar alltid någonstans. Den som måste ta det första steget är du själv.

Det är lätt att förminska sig själv som arbetare, bli irriterad på arbetskamrater, tro att förändring är omöjlig. Starta i stället redan i dag och verka för en bättre sammanhållning på jobbet, då är första steget taget.

3. Bättre facklig relevans på arbetsplatserna. Om vi som fackförening ger goda förutsättningar. Om vi skapar möjligheter, där vi tar tillvara på människors engagemang, utbildar folk i fackföreningstanken och tillsammans med medlemmarna är aktiva på våra arbetsplatser. Då möjliggör vi en stabil gemensam grund.

Vi som fackförening måste ta till vara på engagemanget, bidra med tänkbara medel och möjligheter på arbetsplatserna lokalt. Då stärks banden mellan arbetsplats, avdelning och förbund och ur den samlade kraften skapar vi tillsammans framtiden.

Bra lokalt fackligt arbete leder till bra lokala avtal, och kommer att ge goda förutsättningar för att teckna starkare centrala kollektivavtal.

4. Fackföreningen måste arbeta mer utåtriktat. Vi måste vara en relevant del av arbetsplatsernas fackliga utveckling. Det är de förtroendevaldas och de av facket anställda funktionärernas roll, att utveckla den lokala verksamheten genom ökad kunskap, goda exempel, stöttning, medverkan, planering, strategier. Det vill säga bidra och verka för den kollektiva tanken som fackföreningen är uppbyggd på.

5. Vi som organisation måste våga visa vägen. Peka ut en gemensam riktning, där visionen är det som människor kan ställa sig bakom. 30 timmars arbetsvecka, längre semester, rättvist pensionssystem med mera. Vara drivkraften för reformer som vi arbetare gynnas av. Utifrån tydliga målsättningar, samlat och strukturerat tillsammans arbeta för detta.

Arbetarrörelsen blir ur det en maktfaktor på arbetsmarknaden och i samhället.

Slutligen. Det är medlemmarnas engagemang som är viktigt. Denna kamp kommer inte att vinnas för att jag finns. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som tillsammans jobbar som en stark fackförening varje dag.

Förändringsarbetet börjar här och nu – och det börjar just med dig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    31 oktober, 2018

    Då som nu, Facket är DU!

  2. Erik Hjertberg:
    31 oktober, 2018

    Bra Johan!

Lästips:

Jessica P Klemetsson, Kommunal Stockholms län Karin Åkersten, Seko Stockholm Sofia Södergren Poikulainen, Transport avdelning 5 Kajsa Bysell, Hotell och Restaurangfacket Stockholm Gotland Clara Cleo Cornell, Musikerförbundet avdelning Öst

Sätt stopp för kvinnors skitarbetsliv och ojämställda villkor

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.

Ryanairplan i luften

Fortfarande ovisst vid Skavsta

Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Ryanairplan i luften

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.