Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

– Men för bland annat väktare och tidningsbud får ändringen konsekvenser, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Den nuvarande sjuklönelagen säger att den som blir sjuk ska ha sjuklön från arbetsgivaren. Ersättningen gäller från dag två, den första frånvarodagen är en så kallad karensdag.

Reglerna har gynnat vissa anställda och missgynnat andra. Väktare och ordningsvakter är två yrkesgrupper som ofta schemaläggs på långa arbetspass, ända upp till 13 timmar.

Blir en väktare sjuk inför ett sådant 13-timmarspass ryker 13 timmar i karensavdrag. Alltså mer än en och en halv ”vanlig” arbetsdag.

Exempel finns där bevakningspersonal dessutom jobbat deltid och haft två långa pass per vecka. Då försvinner halva veckolönen i nafs – om väktaren är borta bara en dag.

Vinnare har å andra sidan varit anställda som haft korta arbetsdagar när sjukdomen slår till. Då försvinner färre timmar genom karensavdraget.

Lagen har också gynnat krassliga som släpar sig till jobbet. Har man stått pall i låt säga sju av åtta timmar en måndag, så räknas måndagen ändå som hel karensdag. Med bara en timmes löneavdrag.

Den 1 januari 2019 ändras sjuklönelagen. De nya reglerna innebär att arbetsgivaren i stället för en karensdag ska göra ett avdrag som motsvarar en femtedel av en ”genomsnittlig veckoersättning med sjukpenning”.

– I stället för tid görs ett avdrag i pengar, förtydligar Peter Winstén.

Lagändringen får två tydliga konsekvenser:

  • Den jämnar ut skillnaderna mellan anställda som har olika långa arbetspass. Alla förlorar en femtedel av veckoinkomsten (vid sjukfall som varar minst en dag).
  • Den medför också att drivkraften minskar för redan krassliga att gå till jobbet – i hopp om att kunna jobba åtminstone en del av passet. Går man hem två timmar tidigare en måndag och sedan sjukskriver sig resten av veckan dras ändå en hel dags ersättning av från lönen.

Delar av sjuklönelagen är förhandlingsbar. Fack och arbetsgivare kan göra upp om andra regler.

Det har Transport gjort just när det gäller karensavdraget för anställda som arbetar inom bland annat åkeri, terminal, flyg och hamn. Där har parterna sedan tidigare enats om regler som innebär att karensavdraget ska vara en femtedel av den ”ordinarie veckoarbetstiden”.

Jobbar en lastbilschaufför heltid, 40-timmar, ska arbetsgivaren dra bort åtta timmar. Det gäller även om föraren regelmässigt jobbar tiotimmarspass. Omvänt gäller att om arbetsveckan startar med låt säga ett sextimmarspass, så försvinner ändå åtta timmar i karensavdrag. (Om sjukfallet pågår mer än en dag.)

– Vi valde den här vägen just för att minska orättvisorna som lagen inneburit. Men observera att en anställd alltid ska ha betalt för arbetad tid. Tvingas man gå hem två timmar tidigare en måndag, och sedan går till jobbet på tisdagen igen, så ska löneavdraget naturligtvis bara vara två timmar, säger Peter Winstén.

För bevakningspersonal, tidningsbud och flera andra grupper har Transport inte förhandlat fram undantag. Där gäller lagen fullt ut. Inklusive de nya reglerna för karensavdrag. Och eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst sex dagar i veckan betyder den nya lagen en försämring. Tidigare drogs det bort en sjättedel av veckoarbetstiden – och nu en femtedel av veckolönen.

Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsområdet, ser framför sig nya tvister när arbetsgivarna nu ska beräkna vad som är en genomsnittlig veckoersättning. Framför allt gäller det behovare där arbetsgivarna kan variera mycket.

– Medlemmar som misstänker att det blivit fel bör kontakta sin avdelning, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kim Jorgensen:
    18 december, 2018

    Har Arbetarregeringen krokat arm med högern?

    Jobbar i en svårbemannad bransch o kör sopor. Vi har tryck på oss att jobba trots egen sjukdom o sjuknärvaron är ganska hög. Det gör vi för husfriden och kollegan under ständigt snörvel.

    Inte ovanligt att chefer försöker o lyckas tjöta ner min febrige kropp efter två -tre sjukdagar.
    Åter i selen o jobbar halvsjuk. Sjukan läker aldrig ut o ohälsan ökar på längre sikt. Fler karensdagar.
    Vi hade förr del av dag som hel karens. Det medförde mer ”offerarbete” på tid som nu uteblir.

    En liten fördel (?) kan vara att lönedraget sker mot sjuklön om 80 % av veckolönen, män...

    Inräknas alla sällansjuka chefer o allas chefers medelöner är den fördelen snart borta. Tänk om underlagslönen blir möe högre än den egna?
    Finns det vägledning om hur den ska beräknas?

  2. Ulf Sandberg:
    13 december, 2018

    Underbart!

  3. Sven-Åke:
    12 december, 2018

    Eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst 6 dagar i veckan blir det en försämring eftersom det tidigare drogs bort som regel en 1/6 och nu en femtedel.

Lästips:

Transportarbetarens logga

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

I väntan på jobb

Davids krönika. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

S kör över LO – går vidare med nobbat las-förslag

Arbetsrätt. Regeringen går vidare med det ”partsförslag” som ett enhälligt LO röstat ner. Förslaget stöds däremot av Svenskt Näringsliv och tjänstemännen i PTK. – I nuläget känns det som om Stefan Löfvens fackliga bakgrund sträcker sig till If Metall och inte till övriga LO, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

EU går vidare med förslag om minimilön

Löner. EU-kommissionen har presenterat ett lagförslag om att höja minimilönerna för miljontals av Europas fattigaste arbetare. LO och svenska politiker ser den nordiska modellen som hotad.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.