Annons:
Annons:

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

– Men för bland annat väktare och tidningsbud får ändringen konsekvenser, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Den nuvarande sjuklönelagen säger att den som blir sjuk ska ha sjuklön från arbetsgivaren. Ersättningen gäller från dag två, den första frånvarodagen är en så kallad karensdag.

Reglerna har gynnat vissa anställda och missgynnat andra. Väktare och ordningsvakter är två yrkesgrupper som ofta schemaläggs på långa arbetspass, ända upp till 13 timmar.

Blir en väktare sjuk inför ett sådant 13-timmarspass ryker 13 timmar i karensavdrag. Alltså mer än en och en halv ”vanlig” arbetsdag.

Exempel finns där bevakningspersonal dessutom jobbat deltid och haft två långa pass per vecka. Då försvinner halva veckolönen i nafs – om väktaren är borta bara en dag.

Vinnare har å andra sidan varit anställda som haft korta arbetsdagar när sjukdomen slår till. Då försvinner färre timmar genom karensavdraget.

Lagen har också gynnat krassliga som släpar sig till jobbet. Har man stått pall i låt säga sju av åtta timmar en måndag, så räknas måndagen ändå som hel karensdag. Med bara en timmes löneavdrag.

Den 1 januari 2019 ändras sjuklönelagen. De nya reglerna innebär att arbetsgivaren i stället för en karensdag ska göra ett avdrag som motsvarar en femtedel av en ”genomsnittlig veckoersättning med sjukpenning”.

– I stället för tid görs ett avdrag i pengar, förtydligar Peter Winstén.

Lagändringen får två tydliga konsekvenser:

  • Den jämnar ut skillnaderna mellan anställda som har olika långa arbetspass. Alla förlorar en femtedel av veckoinkomsten (vid sjukfall som varar minst en dag).
  • Den medför också att drivkraften minskar för redan krassliga att gå till jobbet – i hopp om att kunna jobba åtminstone en del av passet. Går man hem två timmar tidigare en måndag och sedan sjukskriver sig resten av veckan dras ändå en hel dags ersättning av från lönen.

Delar av sjuklönelagen är förhandlingsbar. Fack och arbetsgivare kan göra upp om andra regler.

Det har Transport gjort just när det gäller karensavdraget för anställda som arbetar inom bland annat åkeri, terminal, flyg och hamn. Där har parterna sedan tidigare enats om regler som innebär att karensavdraget ska vara en femtedel av den ”ordinarie veckoarbetstiden”.

Jobbar en lastbilschaufför heltid, 40-timmar, ska arbetsgivaren dra bort åtta timmar. Det gäller även om föraren regelmässigt jobbar tiotimmarspass. Omvänt gäller att om arbetsveckan startar med låt säga ett sextimmarspass, så försvinner ändå åtta timmar i karensavdrag. (Om sjukfallet pågår mer än en dag.)

– Vi valde den här vägen just för att minska orättvisorna som lagen inneburit. Men observera att en anställd alltid ska ha betalt för arbetad tid. Tvingas man gå hem två timmar tidigare en måndag, och sedan går till jobbet på tisdagen igen, så ska löneavdraget naturligtvis bara vara två timmar, säger Peter Winstén.

För bevakningspersonal, tidningsbud och flera andra grupper har Transport inte förhandlat fram undantag. Där gäller lagen fullt ut. Inklusive de nya reglerna för karensavdrag. Och eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst sex dagar i veckan betyder den nya lagen en försämring. Tidigare drogs det bort en sjättedel av veckoarbetstiden – och nu en femtedel av veckolönen.

Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsområdet, ser framför sig nya tvister när arbetsgivarna nu ska beräkna vad som är en genomsnittlig veckoersättning. Framför allt gäller det behovare där arbetsgivarna kan variera mycket.

– Medlemmar som misstänker att det blivit fel bör kontakta sin avdelning, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kim Jorgensen:
    18 december, 2018

    Har Arbetarregeringen krokat arm med högern?

    Jobbar i en svårbemannad bransch o kör sopor. Vi har tryck på oss att jobba trots egen sjukdom o sjuknärvaron är ganska hög. Det gör vi för husfriden och kollegan under ständigt snörvel.

    Inte ovanligt att chefer försöker o lyckas tjöta ner min febrige kropp efter två -tre sjukdagar.
    Åter i selen o jobbar halvsjuk. Sjukan läker aldrig ut o ohälsan ökar på längre sikt. Fler karensdagar.
    Vi hade förr del av dag som hel karens. Det medförde mer ”offerarbete” på tid som nu uteblir.

    En liten fördel (?) kan vara att lönedraget sker mot sjuklön om 80 % av veckolönen, män...

    Inräknas alla sällansjuka chefer o allas chefers medelöner är den fördelen snart borta. Tänk om underlagslönen blir möe högre än den egna?
    Finns det vägledning om hur den ska beräknas?

  2. Ulf Sandberg:
    13 december, 2018

    Underbart!

  3. Sven-Åke:
    12 december, 2018

    Eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst 6 dagar i veckan blir det en försämring eftersom det tidigare drogs bort som regel en 1/6 och nu en femtedel.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Transportarbetarens logga

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.