Debatt

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Partiledardebatt i riksdagen.
Close
En riksdagslista utan ett enda fackligt namn på valbar plats är inte acceptabelt för ett arbetareparti, skriver debattörerna.
Close

Debatt. Nästa år har vi val till kommun, landsting/region och riksdag. För LO är det en självklarhet att engagera sig i valrörelsen för att få genomslag för de krav som gynnar Sveriges löntagare. Det gör vi genom att kämpa för en socialdemokratisk valseger, då Socialdemokraterna är det parti vi samverkar med.

Därför blev vi förvånade när vi såg det förslag till riksdagslista som valberedningen för Norrbottens socialdemokratiska partidistrikt har lagt fram: inte ett enda fackligt namn finns på valbar plats! Det är under all kritik.

Sveriges Socialdemokratiska Arbetareparti bildades 1889 av fackföreningsrörelsen. Det var en tid då arbetarna saknade rättigheter som i dag är självklara: rösträtt, semester, inkomstrelaterad pension med mera. Arbetarna jobbade långa arbetsdagar sex dagar i veckan och såväl fattigdom som barnarbete var utbredda företeelser. Det var i ett sådant läge som fackföreningarna förstod att det inte räckte med att förhandla med arbetsgivarna för att förbättra våra levnadsvillkor. Det behövdes även ett arbetarparti som kunde driva en politik ämnad åt att skapa ett jämlikt samhälle där alla människor är lika värda.

I dag har vi en hel del rättigheter som arbetare i andra länder bara kan drömma om. Socialdemokratin har lyft Sverige från ett fattigt land till det välfärdssamhälle vi är i dag. Men det socialdemokratiska välfärdsbygget hade aldrig varit möjlig utan en stark fackföreningsrörelse som stått bakom dem.

Denna facklig-politiska samverkan är lika aktuell i dag. Socialdemokraternas starka band till LO utgör en garant för en löntagarvänlig politik. Men dessa band ger också socialdemokratin ett försprång i valrörelsen genom att fackföreningsrörelsen mobiliserar sina medlemmar och resurser för en socialdemokratisk valseger. En viktig del i detta är att socialdemokratin företräds av kandidater med facklig förankring. Socialdemokratin blir inte trovärdig för medlemmarna i LO-kollektivet om den inte kan leverera företrädare från de fackliga leden. En riksdagslista utan ett enda fackligt namn på valbar plats är helt enkelt inte acceptabelt för ett arbetareparti – särskilt i det röda Norrbotten som präglas av hög facklig anslutningsgrad.

Socialdemokraterna och LO behöver varandra. LO-distriktet i Norra Sverige vill därför uppmana Norrbottens socialdemokratiska partidistrikts valkonferens att anta en lista som avspeglar vår facklig-politiska samverkan. Allt annat är otänkbart för ett arbetareparti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.