reklamblad

Rättegång om reklamlöner uppskjuten – igen

Reklamutdelning. Facket vill ta hjälp av Arbetsdomstolen för att reklamutdelare ska få mer betalt. Men nu skjuts huvudförhandlingen fram en gång till.

På torsdag, den 25 februari, var det tänkt att Transport och Almega skulle mötas i Arbetsdomstolen. Tvisten gäller hur reglerna om garantilön och tidräkning i kollektivavtal ska tolkas för reklamutdelare på det skånska företaget Marknad och service i Syd, som Transportarbetaren skrivit om tidigare.

Biljetterna till Stockholm var bokade för två reklamdistributörer, Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson och två lokala fackliga företrädare. Nu skulle en följetong som pågått sedan april 2018 få ett slut. Men förra veckan kom beslutet att rättegången ställs in – för andra gången. Den skulle först ha genomförts i april förra året. Parterna har dessutom haft två muntliga förberedelser i rätten, vilket är ovanligt.

Almegas ombud har sedan årsskiftet gjort flera påstötningar hos Arbetsdomstolen om att skjuta på förhandlingen.

– Min bestämda uppfattning är att det är ett oblygt sätt att förhala processen, de vill att det ska ta ännu mera tid. Nu hoppas jag att Arbetsdomstolen ska hitta en ledig dag så snart som möjligt, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

– Vi har haft mer än tio möten mellan parterna efter att ärendet skickades till Arbetsdomstolen. Vi är fortfarande inte överens. Ju mer man gräver i frågan inser man att vi står väldigt långt ifrån varandra.

Rättegången skulle ta upp två principiella frågor. Den ena handlar om vilken tid som ska räknas som arbetstid. Facket vill att distributörer exempelvis ska få betalt när de bär in reklam i garaget och när de tar sig till första brevlådan. En annan del av tvisten handlar om vad som ska anses vara en normalprestation. Arbetsgivarparten på distributionsföretaget har ensidigt beslutat att en normalpresterande distributör kan sortera 3 200 exemplar i timmen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    20 juli, 2021

    Jag har jobbat som reklamutdelare LBL sedan V 22 och jag blev lovordad betalning för alla timmar och kilometer jag kört men blev lurad. Jag är måttligt förbannad.

  2. Rune Nilsson:
    17 mars, 2021

    Det är andra tider nu. Socialdemokrater har bytt fokus:
    "Varför kämpa för den som är liten och svag; När man tjänar mer på att hjälpa
    den som är stor och stark"
    Arbetsdomstolen har samma fokus.
    Kan säga hur det slutar i de rikas tider:
    Det blir att Transport får symboliskt rätt, men mer viktigt Almega och SDR, tar slanten.
    Den som är rik stor och stark, får nu mera alltid rätt.

Lästips:

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Transportarbetarens logga

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Ny motpart sökes?

Förhandlingar. Av Transports 27 kollektivavtal förhandlas 6 avtal med Almegas förbund. Nästa avtalsrörelse kan det bli än färre.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.