Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan
Close
Plywoodskivan som sattes upp där lastbilen körde in i Åhléns fylldes snabbt med hälsningar och kärleksbudskap.
Close

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

För att få en uppfattning om vad som fungerade och vad som behöver förbättras intervjuade Säkerhetsföretagen ansvariga på berörda bolag. Resultaten och förslag på åtgärder kommer att presenteras vid ett seminarium den 14 november.

– Som väl var funkade det ganska bra vid attacken, men en viktig slutsats är att bevakningsbranschen behöver ha ett mer strukturerat samarbete med polisen. Det skulle också lösa fler problem i glappet mellan bevakningspersonalens ansvar och polisens, säger Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson.

Hon hänvisar till Oslomodellen med regelbundna veckomöten mellan polischefen och de olika driftcheferna i säkerhetsbolagen. Något som infördes efter Breiviks attentat. Fler förslag på åtgärder kommer att presenteras vid träffen.

48 timmar

Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivare ”utan dröjsmål” underrätta ansvarig myndighet om allvarliga tillbud och allvarliga olyckor som inneburit fara för anställdas liv och hälsa. Efter en dom har en praxis om 48 timmar utvecklats.

Om företag ska anmäla till Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan eller båda avgörs från fall till fall. Utifrån hur skadade människor blivit och hur de upplevt händelsen, förklarar Christina Asplund på Arbetsmiljöverket.

Därför går det inte att säga generellt att bolag som inte anmält har brustit i ansvar.

– Man kan kontakta vår svarstjänst för att rådfråga, tipsar tillförordnade sektionschefen Asplund.

Åtgärdat bristerna

Arbetsmiljöverket är färdigt med sina inspektioner av företagen som gjorde anmälningar om bland annat psykisk chock och utmattning bland anställda efter livräddande insatser. Bolagen har nu åtgärdat bristerna och ärendena har avslutats.

Myndigheten besökte inte alla företag. Ansvariga gjorde en genomgång och bedömde om det fanns svagheter som behövde redas ut.

– Vi koncentrerade oss framför allt på det akuta krisstödet. Företagen ska ha fungerande rutiner och beredskap. Arbetsgivarens rehabiliteringsansvar gäller, säger Christina Asplund.

Hallå där!

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Hallå där!

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Månadens klubb
Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Hallå där!

Saied Tagavi

… taxiförare och eldsjäl bakom en konferens för fria fack i Iran som äger rum i Stockholm.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Månadens medlem
Alen Omerbasic Majstorov

”Yogan blev min räddning”

Kropp och själ. Ordningsvakten Alen Omerbasic Majstorovic börjar varje morgon med en kall dusch. Så blandar han gurkmeja i varmt vatten, dricker och brer ut yogamattan.

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.