Nog är det en spännande tid allt!

Krönika. Våren har varit en intensiv period med avtalsförhandlingar inom i stort sett alla avtalsområden. De har avlöst varandra i en strid ström.

Förhandlingsdelegationerna har varit fullt sysselsatta – och jag vill passa på att tacka alla för ett bra arbete och samtidigt gratulera till goda resultat. Förbundet har i skrivande stund klarat av alla de större avtalsområdena, och vi har lyckats väl med att uppfylla de krav som framfördes vid avtalskonferensen förra hösten.

Utdelningen har inte varit hundraprocentig, men jag uppskattar att vi har nått gott och väl åttio procent av våra krav. Samtidigt har vi lyckats avvisa mycket av arbetsgivarnas krav, vilket tyder på att de också insett allvaret i situationen.

Det finns fortfarande en del mindre avtalsområden kvar att omförhandla – och man vet aldrig vad som kan hända. Oavsett vilket har vi hitintills lyckats genomföra avtalsrörelsen med endast ett varsel om stridsåtgärder, något som jag tycker är bra. Inte för att vi räds att vidta stridsåtgärder för att förbättra våra villkor, men vi gör det bara när vi tvingas till det.

Så finns det andra saker att tänka på än avtalsrörelsen. Det är en spännande tid just nu med primärvalen i USA där slutstriden i presidentvalet troligtvis kommer att utkämpas mellan Hillary Clinton och Donald Trump.

Folkomröstningen i Storbritannien – det som i tidningarna kallas för Brexit och som handlar om ifall britterna ska stanna kvar i Europeiska unionen eller ej – har alla förutsättningar att bli en riktig rysare. Till detta ska läggas det faktum att flyktingströmmen fortsätter att tära på sammanhållningen bland EU:s medlemsstater och samtidigt ger Turkiet nya handlingsalternativ.

Nog är det en spännande tid allt!

Men i mina tankar flyttar jag också tillbaka till en annan tid, till året 1931. Min mor föddes den 23 maj det året. Nio dagar tidigare, den 14 maj, för 85 år sedan alltså, öppnade svensk militär eld mot demonstrerande arbetare. Då dödades fem människor och lika många sårades.

Minnet av detta sitter fortfarande djupt i den svenska arbetarrörelsen. De som fick plikta med livet för sin rätt att demonstrera mot strejkbryteri och lönesänkningar var Eira Söderberg, Erik Bergström, Evert Nygren, Sture Larsson och Viktor Eriksson. Fyra av dem var familjeförsörjare.

Den dagen glömmer fackföreningsrörelsen aldrig – lika lite som vi glömmer dem som föll offer för militärens kulor. På Gudmundrå kyrkogård i Kramfors är fyra av offren begravda i en gemensam grav. På stenen står ”Lundeoffrens grav”. På själva graven finns en platta med Erik Blombergs dikt om de stupade i Ådalen:

”Här vilar en svensk arbetare. Stupad i fredstid. Vapenlös, värnlös. Arkebuserad av okända kulor. Brottet var hunger. Glöm honom aldrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Semesterväxling i nya KFS-avtalen

Ny lön. Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal återvinning inom KFS-avtalet har fått nya avtal. Det blir 6,5 procents löneökning över tre år. Dessutom införs möjlighet att växla semestertillägg mot fler semesterdagar.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.