Amazon Spanien
Close
I mars strejkade 2 000 arbetare, mer än hälften tillfälligt anställda, på Amazons lager i Madrid i Spanien för att få upp lönerna.
Close

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Amazon är ett av världens största företag och ägaren Jeff Bezos är världens rikaste. Företaget omsätter mer än Sveriges bruttonationalprodukt, alltså alla varor och tjänster som säljs i landet under ett års tid.

– Jag är helt säker på att Amazon kommer till Sverige. Jag är ganska säker på att det är i år, jag har bra källor på det. Men sker det inte i år så kommer de året därpå, säger Urban Lindstedt som driver podden E-handelstrender och är en av landets experter på e-handel.

Amazon kommer förändra hur varor handlas i Sverige, tror Lindstedt.

– Om man tittar på hur det har sett ut i andra länder där de har etablerat sig, så ser man att tillväxten inom e-handeln fördubblas.

– Till att börja med tror jag att de kommer skicka varor från Tyskland och övriga Europa. Men de kommer att bygga ett eget lager också. Amazon har köpt en tomt i Eskilstuna som är 200 000 kvadratmeter, och säger att de ska bygga en serverhall. De kanske ska göra det också, men de behöver inte så stora ytor för det.

Amazon är ett företag som på engelskt affärsspråk kallas ”distruptive”. Verksamheten påverkar helt enkelt hela marknaden genom sin storlek och förmåga att hela tiden prova nya saker. Enligt fackliga källor i USA är Amazon antifackligt.

Riktigt så är det inte i Europa. Här är arbetsmarknadslagarna annorlunda och det är lättare för facket att teckna avtal. Därför finns avtal på Amazons lager i bland annat Tyskland och Italien.

Arbetarna har strejkat för höjda löner och bättre arbetsvillkor ett flertal gånger förra året. Så sent som i slutet av mars strejkade 2 000 arbetare, mer än hälften tillfälligt anställda, på Amazons lager i Madrid, Spanien. De försökte få upp lönerna, rapporterar tidningen El Pais.

I USA har företaget fått uppmärksamhet för sin tuffa arbetsmiljö i ansedda tidningar som The New York Times och The Atlantic. Där berättar personal om tunga arbetspass där arbetsgivaren hela tiden sätter nya mål som ökar tempot. Många jobbar via bemanningsföretag och har otrygga anställningar.

The Atlantic skriver om San Bernadino, en mindre stad i Kalifornien. Där tjänar personalen på Amazon ungefär 12 dollar i timmen, att jämföra med ett lager i samma stad som har avtal med det amerikanska transportfacket Teamsters. Där börjar lönerna på 26 dollar
i timmen.

Enligt Teamsters har Amazons framväxt hittills gynnat förbundets befintliga medlemmar. Nätjättens frammarsch har flyttat jobb från butiker till näthandel och distribution. Teamsters har 250 000 medlemmar på budföretaget UPS, som har Amazon som en av sina största kunder.

– Det stora hotet för oss är att de vill kontrollera distributionsnätverken. De använder sig av personer som inte är anställda för att sänka lönerna ytterligare, säger Iain Gold som är utredare på Teamsters.

Redan i dag håller sättet att distribuera varorna på att förändras. I USA:s största städer kan Amazons kunder anslutna till tjänsten Prime få hem varor samma dag. Då går varorna genom hubbar som betalar uppdragsanställda bud att leverera varorna för lön som är betydligt lägre än för anställda hos distributionsföretagen.

– Det som kännetecknar Amazon är att de inte är rädda för att misslyckas i sin jakt att få ut sina varor så fort och billigt som möjligt. Om de misslyckas jobbar de vidare och har råd att göra det med förlust för att bli av med konkurrenterna, säger Iain Gold.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Transportarbetarens logga

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.