Gustaf Järsberg
Close
Se upp! Tidsramarna är snäva om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet, varnar Gustaf Järsberg på Transport.
Close

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Han arbetade tidigare som regionalt skyddsombud på avdelning 51 i Kristianstad och har hjälpt många medlemmar i kontakterna med försäkringskassa och arbetsgivare.

– Problemet för oss är att medlemmarna ofta väntar till sista stund och säger: I morgon drar kassan in min sjukpenning. Vad ska jag göra? Då kan det vara för sent att överklaga kassans beslut.

Gustaf Järsberg uppmanar transportare, som saknar skyddsombud på arbetsplatsen, att söka upp avdelningen i god tid före dag 90, som är kassans första tidsgräns för avstämning av arbetsförmågan. Det är också viktigt att spara alla handlingar och ta med sig.

Det regionala skyddsombudet kan kontakta arbetsgivaren och begära ett möte, fråga hur det går med rehabiliteringsutredning, anpassning av arbetet, möjligheter till andra arbetsuppgifter, omplacering och så vidare, förklarar Järsberg.

– Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar och rehabiliteringen ska, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, starta så tidigt som möjligt.

Får oftast nej

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen brukar oftast få nej på frågorna när hon kontaktar arbetsgivare för att fråga om anpassning och rehabilitering har påbörjats.

– Då tipsar jag medlemmen att gå till jobbet och ställa sig till förfogande för arbete, förutom de arbetsmoment som inte fungerar på grund av sjukdom eller skada.

Arbetsgivare måste visa att företaget försökt anpassa uppgifterna och omplacera en anställd. Om utredningen visar att det inte går kan bolaget bevilja tjänstledighet på grund av hälsoskäl, så att den anställde kan prova på ett annat arbete under ett år, berättar Olivera Pobra.

– Då går den sjuke till arbetsförmedling och a-kassa. Men skulle man inte hitta något jobb under den tiden så kan man ansöka om sjukpenning igen. Om man fortfarande är sjukskriven.

Signal att göra något

Dyker man upp på jobbet är det hur som helst en signal till arbetsgivaren att göra något, i stället för att bara låta tiden gå, förklarar Gustaf Järsberg.

Han påminner om att man behöver skriva in sig på arbetsförmedlingen för att få behålla sin sjukpenningsgrundande inkomst hos försäkringskassan. Ifall man inte kan återgå till sitt gamla jobb.

Den som råkat ut för en arbetsskada ska anmäla det till Afa Försäkring, försäkringen via kollektivavtalet, för att få ersättning för sjukvård, mediciner och inkomstbortfall. Vissa arbetsgivare sköter det.

Arbetsplatsolyckor och allvarliga tillbud är arbetsgivare skyldiga att anmäla till Arbetsmiljöverket. Den som är osäker på om det är gjort kan själv anmäla till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Den senare prövar rätten till livränta, om det blir aktuellt som ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Granskning
Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstads-avdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.