Gustaf Järsberg
Close
Se upp! Tidsramarna är snäva om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet, varnar Gustaf Järsberg på Transport.
Close

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Han arbetade tidigare som regionalt skyddsombud på avdelning 51 i Kristianstad och har hjälpt många medlemmar i kontakterna med försäkringskassa och arbetsgivare.

– Problemet för oss är att medlemmarna ofta väntar till sista stund och säger: I morgon drar kassan in min sjukpenning. Vad ska jag göra? Då kan det vara för sent att överklaga kassans beslut.

Gustaf Järsberg uppmanar transportare, som saknar skyddsombud på arbetsplatsen, att söka upp avdelningen i god tid före dag 90, som är kassans första tidsgräns för avstämning av arbetsförmågan. Det är också viktigt att spara alla handlingar och ta med sig.

Det regionala skyddsombudet kan kontakta arbetsgivaren och begära ett möte, fråga hur det går med rehabiliteringsutredning, anpassning av arbetet, möjligheter till andra arbetsuppgifter, omplacering och så vidare, förklarar Järsberg.

– Arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar och rehabiliteringen ska, enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, starta så tidigt som möjligt.

Får oftast nej

Regionala skyddsombudet Olivera Pobra på Stockholmsavdelningen brukar oftast få nej på frågorna när hon kontaktar arbetsgivare för att fråga om anpassning och rehabilitering har påbörjats.

– Då tipsar jag medlemmen att gå till jobbet och ställa sig till förfogande för arbete, förutom de arbetsmoment som inte fungerar på grund av sjukdom eller skada.

Arbetsgivare måste visa att företaget försökt anpassa uppgifterna och omplacera en anställd. Om utredningen visar att det inte går kan bolaget bevilja tjänstledighet på grund av hälsoskäl, så att den anställde kan prova på ett annat arbete under ett år, berättar Olivera Pobra.

– Då går den sjuke till arbetsförmedling och a-kassa. Men skulle man inte hitta något jobb under den tiden så kan man ansöka om sjukpenning igen. Om man fortfarande är sjukskriven.

Signal att göra något

Dyker man upp på jobbet är det hur som helst en signal till arbetsgivaren att göra något, i stället för att bara låta tiden gå, förklarar Gustaf Järsberg.

Han påminner om att man behöver skriva in sig på arbetsförmedlingen för att få behålla sin sjukpenningsgrundande inkomst hos försäkringskassan. Ifall man inte kan återgå till sitt gamla jobb.

Den som råkat ut för en arbetsskada ska anmäla det till Afa Försäkring, försäkringen via kollektivavtalet, för att få ersättning för sjukvård, mediciner och inkomstbortfall. Vissa arbetsgivare sköter det.

Arbetsplatsolyckor och allvarliga tillbud är arbetsgivare skyldiga att anmäla till Arbetsmiljöverket. Den som är osäker på om det är gjort kan själv anmäla till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan. Den senare prövar rätten till livränta, om det blir aktuellt som ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Transportarbetarens logga

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?