Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

– Jag hoppas att det här får branschen att vakna upp, säger Mikael Ladman, ombudsman vid Transport i Karlstad. Det är hedersamt att en chaufför gått ut och berättat om fusket i tv.

Just när Värmlandstrafik har handlat upp färdtjänst och sjukresor avslöjar SVT i Värmland hur både taxiförare och taxiåkerier fuskar i området.

Tv-nyheterna har kommit över cd-skivor som avslöjar facit till de prover som ligger till grund för dels taxikörkort, dels taxitrafiktillstånd. Skivorna säljs, enligt programmet, för 4 000 kronor styck i Karlstad. Bland annat ett företag i Göteborg har polisanmälts, misstänkt för att kopiera och sälja körkortsproven.

Hur stor spridning fusk-skivorna har fått finns inga uppgifter om. Men Trafikverkets Mikael Sternberg, ansvarig för teoriproven, konstaterar att fusket är ett hot mot trafiksäkerheten. Han berättar också för SVT att teoriprovet kommer att göras om så att det blir svårare att lära sig utantill.

Samhällsresorna i Värmland har blivit en följetong. Keolis sade i somras upp det gällande avtalet och en ny upphandling startade.

Den nya tilldelningen av färdtjänst och sjukresor ska börja gälla den 22 december. Fyra företag ska köra i de olika delarna av Värmland.

– Jag förutsätter att företagen vidtar åtgärder så att de inte har förare som fuskat i provet, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken i Värmlandstrafik. Inget av dem har flaggat för något sådant.

Transports Mikael Ladman är inte bara bekymrad över eventuellt fusk med legitimationer.

– Vi har sett till att Värmlandstrafik ställer krav på bra villkor hos de företag som ska köra, men jag är rädd att de i sin tur kommer att anlita fler ensamåkare som ju inte behöver teckna kollektivavtal.

Facket har i sin granskning av företagen sett att ett av dem saknar anställda. Något som inte oroar Värmlandstrafik:

– Det räknar jag med att företagen ska ha den 22 december, säger Anders Wahlén.

Men ännu är inte sista ordet sagt om vilka företag som ska sköta den värmländska färdtjänsten och sjukresorna framöver. Tilldelningen är överklagad och förvaltningsrätten ska avgöra om allt gått rätt till.

För att resenärerna inte ska bli utan transporter får de fyra företagen börja köra enligt den upphandling som är gjord.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).