En cykel kommer lastad

Varutransport med cykel? Cykelåkeriet Movebybike har växt med 100 procent i Stockholm det senaste året. Företaget har inte tecknat kollektivavtal med Transport.

Det gröna cykelåkeriet växer även nationellt och etablerar sig i flera nya städer i Sverige. Nu finns Movebybike i Malmö, Lund, Umeå, Göteborg och Stockholm. Köpenhamn är på gång.

– Möjligheterna är enorma. Förra året hade Movebybike i Stockholm en omsättning på 800 000, i år räknar vi med 1,6 miljoner kronor. I och med att hemleverans och e-handel växer kan vi fortsätta expandera med 100 procent flera år till, säger Jeppe Larsen, som äger företaget i Stockholm.

15 personer delar på sex heltidstjänster på företaget. Jeppe Larsen har valt att inte teckna kollektivavtal, däremot har de anställda de Foraförsäkringar som ingår i ett kollektivavtal.

– Vi passar inte riktigt in i mallen av åkeriföretag, säger han. När vi som driver företaget kan ta ut lika mycket lön som våra anställda får kan vi börja tänka på kollektivavtal.

I Malmö har Transport erfarenheter av det första företaget i Movebybike-kedjan.

– Vi hade medlemmar där och tog upp en förhandling om kollektivavtal för runt tre år sedan, berättar Gert Christensen på avdelning 12. Men företaget var inte intresserat, det står i protokollet att det inte tänker teckna något avtal.

I dag finns inga Transportmedlemmar på Movebybike i Malmö, och frågan om kollektivavtal är inte aktuell för fackets del.

Malmö stad har infört vita jobbmodellen, som innebär att företag som får uppdrag i kommunen ska ha villkor som ansluter till branschens kollektivavtal. Därför frågar vi kommunalrådet Andreas Schönström (S) om staden anlitar Movebybike.

– Vi gjorde en enkel upphandling för ett par år sedan, berättar han. Det handlade om 30 000 kronor och den summan är för liten för att vi ska använda vita jobb-modellen.

Finns det en konflikt mellan att tänka på miljön och kraven på schysta villkor?

– Nej, miljökrav och sociala krav går hand i hand, tycker jag. Om vi ska göra en större upphandling med ett cykelåkeri kommer vi att ställa krav på att de anställda har villkor som motsvarar ett kollektivavtal.

Precis som ett vanligt åkeri tar Movebybike i Stockholm många olika slags uppdrag. Allt från rena budkörningar till lägenhets- och kontorsflyttar och butiksleveranser. I huvudsak blir det mat, blommor och kläder.

– De flesta av våra anställda har en annan syssla på deltid och cyklar fyra–fem timmar om dagen. Många gör något kreativt, vi har en fotograf och en tv-producent, berättar Jeppe Larsen.

Han startade Movebybike i Stockholm för tre år sedan. Då fanns åkeriet redan i Malmö.

– Jag blev övertalad, jag hade gått och väntat på att någon annan skulle ta tag i det. Mina barn har jag kört i lastcykel i många år, jag gillar det.

Fler och fler skåpbilar i stan ger större och större trängsel, Jeppe förstod att det fanns en stor potential i ett cykelåkeri. Och så är han miljövän såklart, men drivkraften är större än så.

– I alla projekt jag tar mig för finns den röda tråden att säkra en framtida välfärd. Det handlar om vår hälsa och om klimatutvecklingen. Jag vill visa att det här fungerar.

Anna Fredriksson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.