En cykel kommer lastad

Varutransport med cykel? Cykelåkeriet Movebybike har växt med 100 procent i Stockholm det senaste året. Företaget har inte tecknat kollektivavtal med Transport.

Det gröna cykelåkeriet växer även nationellt och etablerar sig i flera nya städer i Sverige. Nu finns Movebybike i Malmö, Lund, Umeå, Göteborg och Stockholm. Köpenhamn är på gång.

– Möjligheterna är enorma. Förra året hade Movebybike i Stockholm en omsättning på 800 000, i år räknar vi med 1,6 miljoner kronor. I och med att hemleverans och e-handel växer kan vi fortsätta expandera med 100 procent flera år till, säger Jeppe Larsen, som äger företaget i Stockholm.

15 personer delar på sex heltidstjänster på företaget. Jeppe Larsen har valt att inte teckna kollektivavtal, däremot har de anställda de Foraförsäkringar som ingår i ett kollektivavtal.

– Vi passar inte riktigt in i mallen av åkeriföretag, säger han. När vi som driver företaget kan ta ut lika mycket lön som våra anställda får kan vi börja tänka på kollektivavtal.

I Malmö har Transport erfarenheter av det första företaget i Movebybike-kedjan.

– Vi hade medlemmar där och tog upp en förhandling om kollektivavtal för runt tre år sedan, berättar Gert Christensen på avdelning 12. Men företaget var inte intresserat, det står i protokollet att det inte tänker teckna något avtal.

I dag finns inga Transportmedlemmar på Movebybike i Malmö, och frågan om kollektivavtal är inte aktuell för fackets del.

Malmö stad har infört vita jobbmodellen, som innebär att företag som får uppdrag i kommunen ska ha villkor som ansluter till branschens kollektivavtal. Därför frågar vi kommunalrådet Andreas Schönström (S) om staden anlitar Movebybike.

– Vi gjorde en enkel upphandling för ett par år sedan, berättar han. Det handlade om 30 000 kronor och den summan är för liten för att vi ska använda vita jobb-modellen.

Finns det en konflikt mellan att tänka på miljön och kraven på schysta villkor?

– Nej, miljökrav och sociala krav går hand i hand, tycker jag. Om vi ska göra en större upphandling med ett cykelåkeri kommer vi att ställa krav på att de anställda har villkor som motsvarar ett kollektivavtal.

Precis som ett vanligt åkeri tar Movebybike i Stockholm många olika slags uppdrag. Allt från rena budkörningar till lägenhets- och kontorsflyttar och butiksleveranser. I huvudsak blir det mat, blommor och kläder.

– De flesta av våra anställda har en annan syssla på deltid och cyklar fyra–fem timmar om dagen. Många gör något kreativt, vi har en fotograf och en tv-producent, berättar Jeppe Larsen.

Han startade Movebybike i Stockholm för tre år sedan. Då fanns åkeriet redan i Malmö.

– Jag blev övertalad, jag hade gått och väntat på att någon annan skulle ta tag i det. Mina barn har jag kört i lastcykel i många år, jag gillar det.

Fler och fler skåpbilar i stan ger större och större trängsel, Jeppe förstod att det fanns en stor potential i ett cykelåkeri. Och så är han miljövän såklart, men drivkraften är större än så.

– I alla projekt jag tar mig för finns den röda tråden att säkra en framtida välfärd. Det handlar om vår hälsa och om klimatutvecklingen. Jag vill visa att det här fungerar.

Anna Fredriksson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Hallå där!

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.