En cykel kommer lastad

Varutransport med cykel? Cykelåkeriet Movebybike har växt med 100 procent i Stockholm det senaste året. Företaget har inte tecknat kollektivavtal med Transport.

Det gröna cykelåkeriet växer även nationellt och etablerar sig i flera nya städer i Sverige. Nu finns Movebybike i Malmö, Lund, Umeå, Göteborg och Stockholm. Köpenhamn är på gång.

– Möjligheterna är enorma. Förra året hade Movebybike i Stockholm en omsättning på 800 000, i år räknar vi med 1,6 miljoner kronor. I och med att hemleverans och e-handel växer kan vi fortsätta expandera med 100 procent flera år till, säger Jeppe Larsen, som äger företaget i Stockholm.

15 personer delar på sex heltidstjänster på företaget. Jeppe Larsen har valt att inte teckna kollektivavtal, däremot har de anställda de Foraförsäkringar som ingår i ett kollektivavtal.

– Vi passar inte riktigt in i mallen av åkeriföretag, säger han. När vi som driver företaget kan ta ut lika mycket lön som våra anställda får kan vi börja tänka på kollektivavtal.

I Malmö har Transport erfarenheter av det första företaget i Movebybike-kedjan.

– Vi hade medlemmar där och tog upp en förhandling om kollektivavtal för runt tre år sedan, berättar Gert Christensen på avdelning 12. Men företaget var inte intresserat, det står i protokollet att det inte tänker teckna något avtal.

I dag finns inga Transportmedlemmar på Movebybike i Malmö, och frågan om kollektivavtal är inte aktuell för fackets del.

Malmö stad har infört vita jobbmodellen, som innebär att företag som får uppdrag i kommunen ska ha villkor som ansluter till branschens kollektivavtal. Därför frågar vi kommunalrådet Andreas Schönström (S) om staden anlitar Movebybike.

– Vi gjorde en enkel upphandling för ett par år sedan, berättar han. Det handlade om 30 000 kronor och den summan är för liten för att vi ska använda vita jobb-modellen.

Finns det en konflikt mellan att tänka på miljön och kraven på schysta villkor?

– Nej, miljökrav och sociala krav går hand i hand, tycker jag. Om vi ska göra en större upphandling med ett cykelåkeri kommer vi att ställa krav på att de anställda har villkor som motsvarar ett kollektivavtal.

Precis som ett vanligt åkeri tar Movebybike i Stockholm många olika slags uppdrag. Allt från rena budkörningar till lägenhets- och kontorsflyttar och butiksleveranser. I huvudsak blir det mat, blommor och kläder.

– De flesta av våra anställda har en annan syssla på deltid och cyklar fyra–fem timmar om dagen. Många gör något kreativt, vi har en fotograf och en tv-producent, berättar Jeppe Larsen.

Han startade Movebybike i Stockholm för tre år sedan. Då fanns åkeriet redan i Malmö.

– Jag blev övertalad, jag hade gått och väntat på att någon annan skulle ta tag i det. Mina barn har jag kört i lastcykel i många år, jag gillar det.

Fler och fler skåpbilar i stan ger större och större trängsel, Jeppe förstod att det fanns en stor potential i ett cykelåkeri. Och så är han miljövän såklart, men drivkraften är större än så.

– I alla projekt jag tar mig för finns den röda tråden att säkra en framtida välfärd. Det handlar om vår hälsa och om klimatutvecklingen. Jag vill visa att det här fungerar.

Anna Fredriksson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.