Cykelbud
Close
”Vi uppsökare som cyklar kan haka på vissa bud, har de en gammal cykel är det lättare, men en del cyklar väldigt fort och då är det svårt, säger Sofia Södergren. Här tillsammans med (fr v) Andreas Ramström, Martin Fröjd, Christofer Ebenholtz och Simon Bartosz.
Close

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Dennis Hull Andersson började jobba på matbudsföretaget Foodora i september förra året. Företaget är störst i branschen. Han började precis som alla andra med kontrakt på en månad i taget, för att sedan gå upp till tre. Med två nya jobb har han valt att inte skriva på ett nytt kontrakt, men han tänker jobba lite då och då.

Han är en av dem som valt att engagera sig i Transport för att kämpa för bättre villkor för cykelbuden.

– Jag vill hänga kvar på Foodora och hjälpa till att styra upp det här. Osäkra jobb är ett framväxande problem som kan bli större. Jag är lite besviken att det har skrivits om oss som att vi är utsatta människor det är synd om. Det som händer är mycket större. Nu handlar det inte längre om att upprätthålla det facket har vunnit, utan om att kämpa från botten igen, säger han och fortsätter:

– Många säger att budjobbet är en väg in på arbetsmarknaden, men det är inte en rimlig ursäkt för att se förbi alla brister.

Dennis Hull
Dennis Hull Andersson har engagerat sig i Transport för bättre villkor för cykelbuden.

Transports avdelning 5 i Stockholm har en uppsökerigrupp som leds av Simon Bartosz. Han möter upp uppsökarna Sofia Södergren, Andreas Ramström, Martin Fröjd och Christofer Ebenholtz på Medborgarplatsen i Stockholm. I några veckor har extra fokus lagts på att ta kontakt med cykelbud.

– Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att hitta nya medlemmar och fackliga ledare på arbetsplatser, säger Simon Bartosz.

Dagen började tidig förmiddag i en annan del av staden, på Östermalm, där har Foodora sitt huvudkontor. Dit hade några i gruppen tagit sig för att träffa bud som hämtade sin utrustning i ett garage, som dessutom är verkstad och sophus för de människor som bor i samma hus.

– Vi hängde där utanför och pratade med lite anställda. När det blev mindre folk där, drog vi till de restauranger som säljer mat med bud lite mer frekvent, säger Martin Fröjd.

Det finns flera matbudsföretag. Näst störst är Uber Eats. Foodora försöker främst locka till sig cykelintresserade som ser jobbet och cykling som en livsstil. Där jobbar de anställda med kontrakt på en månad i taget. Lönen har baserats på provision, men ska enligt uppgifter vara på väg att gå över till ren timlön. På Uber Eats är lönen provisionsbaserad och betalas genom ett egenanställningsföretag. En reporter på Breakit cyklade för företaget i två veckor och snittade en lön på 39 kronor i timmen.

– Det är viktigt att inte bara säga hej en gång, vi är ute och syns hela tiden, säger Andreas Ramström.

En vanlig fråga uppsökarna ställer är: Hur har du det på jobbet? För att sedan fråga om de har försäkringar och vad facket kan göra.

Förutom dåliga löner har många bud osäkra försäkringsvillkor, ingen tjänstepension och en farlig arbetsmiljö. Flera bud har blivit påkörda och det finns fall då de blivit utan sjuklön. Arbetsmiljöverket har lämnat in en lång lista med åtgärder som behöver göras hos Foodora.

Kaffet är slut och det är dags för uppsökarna att dra vidare.

– Vi har redan haft en bra dag, vi har pratat med 15 personer på två timmar, säger Christofer Ebenholtz.

Tillbaka till Dennis Hull Andersson. Han tror att matbud kan bli ett bra jobb och att det finns möjlighet att fler vågar sig på fackligt engagemang, trots att alla anställda har otrygga jobb.

– Vi har redan pressat på företaget och fått dem att ta tag i sjuklön och försäkringar. Antingen vågar folk engagera sig för att vi är starka som grupp, och att vi är tillräckligt många som är taggade, eller så blir det svårt, säger Dennis Hull Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter:
    19 januari, 2018

    Jag har själv arbetat på www.hungrig.se och där fick vi 70 :- per leverans till helt nyligen då de sänkte lönen till 50:- per leverans. Merparten av buden slutade inom ett par dagar. Jag håller med om allt i artikeln och tycker att cykelbud som affärside är genialiskt i städer men det betyder inte att företagen ska betala slavlöner och skita i försäkringar osv. Cykelbudsföretagen skjuter sig själva i foten när de inte förstår att folk reagerar mot detta genom att inte beställa deras mat när de istället skulle kunna erbjuda studenter och arbetslösa ett vettigt extrajobb om de följde anständiga avtalsvillkor.

Lästips:

Robert Savela

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Bringbilar på parkering

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.