ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

För Transport är målsättningen att ha så många samtal med våra medlemmar som möjligt. Vi säger ofta att vi står inför ett ödesval, men i år känns det verkligen som om det uttrycket stämmer. Vi ser att moderaterna är tillbaka till sitt gamla jag och med full kraft går till attack mot vanligt folk, inte minst genom att ge sig på arbetsrätten och las.

Det har blivit mycket diskussion om huruvida LO:s senaste valfilm är ren och skär skräckpropaganda. Mina vänner, det kan jag tala om att det är den inte. Om Ulf Kristerssons moderater kommer till makten så kommer vi att ställas inför sådant som livslånga provanställningar, marknadshyror som gör att arbetare inte har råd att bo kvar i sina lägenheter och sänkta löner som sprider sig som ringar på vattnet. Dessutom kommer vinstuttaget från vår välfärd att fortgå och de religiösa friskolorna tillåtas leka med våra barns värderingar.

En sådan samhällsutveckling vill inte jag se. Jag vill se ett samhälle där välfärden har resurser till alla, där vanligt folk har råd att bo och där människor kan känna sig trygga på ett jobb som erbjuder bra villkor. Jag hoppas att ni håller med mig om det.

Ett krav som Transport ställer i valrörelsen är ”Dumpa inte våra villkor med skattepengar”. Vi tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vara orolig för att bli av med sitt kollektivavtal, sina anställningsår eller till och med sitt jobb varje gång som det offentliga Sverige upphandlar tjänster, som exempelvis sophämtning eller färdtjänst. Men vi ser tyvärr att detta inte är helt ovanligt.

En bra affär när det gäller offentliga upphandlingar är mer än låga priser. Det måste det vara. Det måste också handla om huruvida ett företag betalar skatt i Sverige och hur det behandlar sin personal. Därför vill vi från Transports sida se obligatorisk personalövergång vid upphandling, där det är möjligt. Vi vill också ha en obligatorisk dialog mellan det lokala facket och upphandlaren där vi kan dela med oss av värdefull information och kloka synpunkter.

Till sist har jag en glädjande nyhet. Vi har som förbund fått en dom från Arbetsdomstolen i vår favör. Vi har genom gediget fackligt arbete hjälpt en medlem på ett åkeri i Värmland att få den ersättning åkaren har vägrat betala ut men som han har rätt till. Det innebär att han nu kommer att få 367 336 kronor utbetalt och jag vill tacka alla inblandade för ett fantastiskt arbete!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    29 april, 2018

    Visst behövs facket, det visade AD-utslaget. Däremot skall man inte ägna sig åt politik, där uppvisar Transport kompetensbrister. Det som kommer att påverka Transports medlemmar lönemässigt är kilometerskatten för lastbilar, detta är en mer brännande fråga för medlemmarna än spekulativa LO utsagor. Transports egna redovisning rörande medlemsavgifterna pekar på att det är lönerna inom Transports verksamhetsområde som påverkar ekonomin mest. Taxi är ett sådant exempel där löneandelen per inkörd krona ligger på ca 53%. Varje pålaga kommer därför att påverka verksamheterna negativt. Ha det i minnet.

Lästips:

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.