ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

För Transport är målsättningen att ha så många samtal med våra medlemmar som möjligt. Vi säger ofta att vi står inför ett ödesval, men i år känns det verkligen som om det uttrycket stämmer. Vi ser att moderaterna är tillbaka till sitt gamla jag och med full kraft går till attack mot vanligt folk, inte minst genom att ge sig på arbetsrätten och las.

Det har blivit mycket diskussion om huruvida LO:s senaste valfilm är ren och skär skräckpropaganda. Mina vänner, det kan jag tala om att det är den inte. Om Ulf Kristerssons moderater kommer till makten så kommer vi att ställas inför sådant som livslånga provanställningar, marknadshyror som gör att arbetare inte har råd att bo kvar i sina lägenheter och sänkta löner som sprider sig som ringar på vattnet. Dessutom kommer vinstuttaget från vår välfärd att fortgå och de religiösa friskolorna tillåtas leka med våra barns värderingar.

En sådan samhällsutveckling vill inte jag se. Jag vill se ett samhälle där välfärden har resurser till alla, där vanligt folk har råd att bo och där människor kan känna sig trygga på ett jobb som erbjuder bra villkor. Jag hoppas att ni håller med mig om det.

Ett krav som Transport ställer i valrörelsen är ”Dumpa inte våra villkor med skattepengar”. Vi tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vara orolig för att bli av med sitt kollektivavtal, sina anställningsår eller till och med sitt jobb varje gång som det offentliga Sverige upphandlar tjänster, som exempelvis sophämtning eller färdtjänst. Men vi ser tyvärr att detta inte är helt ovanligt.

En bra affär när det gäller offentliga upphandlingar är mer än låga priser. Det måste det vara. Det måste också handla om huruvida ett företag betalar skatt i Sverige och hur det behandlar sin personal. Därför vill vi från Transports sida se obligatorisk personalövergång vid upphandling, där det är möjligt. Vi vill också ha en obligatorisk dialog mellan det lokala facket och upphandlaren där vi kan dela med oss av värdefull information och kloka synpunkter.

Till sist har jag en glädjande nyhet. Vi har som förbund fått en dom från Arbetsdomstolen i vår favör. Vi har genom gediget fackligt arbete hjälpt en medlem på ett åkeri i Värmland att få den ersättning åkaren har vägrat betala ut men som han har rätt till. Det innebär att han nu kommer att få 367 336 kronor utbetalt och jag vill tacka alla inblandade för ett fantastiskt arbete!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    29 april, 2018

    Visst behövs facket, det visade AD-utslaget. Däremot skall man inte ägna sig åt politik, där uppvisar Transport kompetensbrister. Det som kommer att påverka Transports medlemmar lönemässigt är kilometerskatten för lastbilar, detta är en mer brännande fråga för medlemmarna än spekulativa LO utsagor. Transports egna redovisning rörande medlemsavgifterna pekar på att det är lönerna inom Transports verksamhetsområde som påverkar ekonomin mest. Taxi är ett sådant exempel där löneandelen per inkörd krona ligger på ca 53%. Varje pålaga kommer därför att påverka verksamheterna negativt. Ha det i minnet.

Lästips:

Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Tommy Wreeth

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Politik är det obegripligas konst

Politik. Vad är det som händer? Den socialdemokratiska regeringen för en delvis ultrakonservativ politik med genomförande av marknadshyror och förändringar i anställningsskyddet. Något som inte ens Moderaterna vågade föreslå.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Temperaturen gör det lätt att bli pessimist

Ledare. Larmrapporterna om jordens uppvärmning kommer allt tätare. Det har blivit svårare att blunda. Visst, det finns skeptiker eller rena förnekare som pratar om klimathysteri. En av dem lyckades bli president i ett av de länder som släpper ut mest klimatgaser.

Granska företagen!

Insändare. Granska alla företag som inte erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag eller semesterersättning och som lönedumpar.