ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

För Transport är målsättningen att ha så många samtal med våra medlemmar som möjligt. Vi säger ofta att vi står inför ett ödesval, men i år känns det verkligen som om det uttrycket stämmer. Vi ser att moderaterna är tillbaka till sitt gamla jag och med full kraft går till attack mot vanligt folk, inte minst genom att ge sig på arbetsrätten och las.

Det har blivit mycket diskussion om huruvida LO:s senaste valfilm är ren och skär skräckpropaganda. Mina vänner, det kan jag tala om att det är den inte. Om Ulf Kristerssons moderater kommer till makten så kommer vi att ställas inför sådant som livslånga provanställningar, marknadshyror som gör att arbetare inte har råd att bo kvar i sina lägenheter och sänkta löner som sprider sig som ringar på vattnet. Dessutom kommer vinstuttaget från vår välfärd att fortgå och de religiösa friskolorna tillåtas leka med våra barns värderingar.

En sådan samhällsutveckling vill inte jag se. Jag vill se ett samhälle där välfärden har resurser till alla, där vanligt folk har råd att bo och där människor kan känna sig trygga på ett jobb som erbjuder bra villkor. Jag hoppas att ni håller med mig om det.

Ett krav som Transport ställer i valrörelsen är ”Dumpa inte våra villkor med skattepengar”. Vi tycker inte att det är rimligt att man ska behöva vara orolig för att bli av med sitt kollektivavtal, sina anställningsår eller till och med sitt jobb varje gång som det offentliga Sverige upphandlar tjänster, som exempelvis sophämtning eller färdtjänst. Men vi ser tyvärr att detta inte är helt ovanligt.

En bra affär när det gäller offentliga upphandlingar är mer än låga priser. Det måste det vara. Det måste också handla om huruvida ett företag betalar skatt i Sverige och hur det behandlar sin personal. Därför vill vi från Transports sida se obligatorisk personalövergång vid upphandling, där det är möjligt. Vi vill också ha en obligatorisk dialog mellan det lokala facket och upphandlaren där vi kan dela med oss av värdefull information och kloka synpunkter.

Till sist har jag en glädjande nyhet. Vi har som förbund fått en dom från Arbetsdomstolen i vår favör. Vi har genom gediget fackligt arbete hjälpt en medlem på ett åkeri i Värmland att få den ersättning åkaren har vägrat betala ut men som han har rätt till. Det innebär att han nu kommer att få 367 336 kronor utbetalt och jag vill tacka alla inblandade för ett fantastiskt arbete!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    29 april, 2018

    Visst behövs facket, det visade AD-utslaget. Däremot skall man inte ägna sig åt politik, där uppvisar Transport kompetensbrister. Det som kommer att påverka Transports medlemmar lönemässigt är kilometerskatten för lastbilar, detta är en mer brännande fråga för medlemmarna än spekulativa LO utsagor. Transports egna redovisning rörande medlemsavgifterna pekar på att det är lönerna inom Transports verksamhetsområde som påverkar ekonomin mest. Taxi är ett sådant exempel där löneandelen per inkörd krona ligger på ca 53%. Varje pålaga kommer därför att påverka verksamheterna negativt. Ha det i minnet.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Tommy Wreeth

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

David Ericsson

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.