ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Det ryktas att giganten på e-handelsområdet, Amazon, är på väg att slå ned sina digitala pålar på den svenska marknaden. Kanske redan under 2018. Amazon dominerar e-handeln fullständigt. Men medaljen har en smutsig baksida, som kan komma att drabba terminalarbetare i Sverige, och det oroar mig.

Företaget ägs av en av världens rikaste män: Jeff Bezos, som har en förmögenhet på i runda slängar 160 miljarder dollar. En ogreppbar summa. Men man kan fråga sig om den summan ändå inte öppnar för möjligheten att vara en ”good guy”, att bedriva en ansvarsfull verksamhet med bra villkor för sina anställda?

Ingalunda, om man ska tro det som skrivs om herr Bezos och hans e-handelsimperium Amazon. I stället har en tydlig bild av ett systematiskt antifackligt företag som, enligt egen stolt utsago, ”ställer omöjliga krav” på sin personal tagit form.

Svårast är det för våra kamrater på golvet som packar varorna under vad som har beskrivits som fängelselika förhållanden. Personalen får inte sitta ned under tiotimmarsskift, får inte ta rast och tillåts heller inte att gå på toaletten om de ska leva upp till de högt ställda produktivitetskraven som klockas på sekunden. I stället har man kissat i plastflaskor på golvet av rädsla. Här är tid pengar. Bokstavligt talat.

Vi har hört historierna förr om hur arbetsgivare motarbetar facklig organisering. Amazon har gjort det till en sport. Man har anlitat anti-fackkonsulter och man har hotat personal som engagerar sig fackligt. Chefer utbildas i att tidigt identifiera tecken på facklig aktivitet, och anställda som samtalar för mycket med varandra säras på.

Men i Europa har företaget stött på patrull och varit tvunget att vika sig för fackliga rättigheter. Och i Sverige, mina vänner, lovar jag er att om Amazon vill komma dragande med sin unkna företagskultur och vidriga personalpolitik – då ska Transport göra allt vi kan för att ge dem en ordentlig match.

Samtidigt bedrivs den fackliga kampen här och nu för våra medlemmar i deras vardag. Som för tidningsbudet som tre år före sin pension sades upp från sin arbetsgivare, där hon arbetat i stort sett hela sitt liv. Detta för att hon arbetade för långsamt. Efter synpunkter på den korta tid hon hade på sig att köra sin runda, omplacerades hon trots sin artros till ett område med flerfamiljshus utan hiss. Hon försökte göra sitt jobb på kryckor, men det blev omöjligt och hon sjukskrevs och fick till sist sparken.

Jag blir förbannad när jag hör hennes berättelse och jag är stolt att säga att Transport nu stämmer arbetsgivaren i Arbetsdomstolen. En dålig arbetsgivare är en dålig arbetsgivare, vare sig de är tidningsdistributörer i Sverige eller globala e-handelsjättar och vi som förbund kommer fortsätta att ta striden för våra medlemmars skull.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Tommy Wreeth

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.