Close
Protester i en blödande bransch. Taxiaktion för ökat stöd till chaufförer och åkare, Stockholm den 22 april.
Close
corona

Dina rättigheter i krisen

Taxi. Corona har gjort det svårt för hela samhället. Många är rädda. För taxi är krisen akut. För chaufförer med provision är det här andra månaden med i stort sett noll i inkörda pengar. Här försöker Transportarbetaren enkelt reda ut vilket stöd som finns att få. Vi översätter så fort vi hinner till språk som är vanliga i taxibranschen.

Hur gör jag om jag inte får lön? Hur ska jag klara mig och familjen? Vad kan jag få för stöd (pengar) om jag inte har jobb? Hur fungerar a-kassan? Vad är permittering/korttidsarbete? Här försöker vi ge svar på enkelt sätt.

Om lönen inte kommer

  • Ta kontakt med din arbetsgivare direkt! Det bästa är samma dag. Fråga varför du inte fått lön. Det kan vara första tecknet på att företaget är på obestånd = inte klarar sin ekonomi.
  • Din chef kanske säger att pengarna ska komma, men senare. Då ska du bara säga ja om lönen kommer en dag senare. En dag = en bankdag. Det betyder nu i april måndagen den 27. Det är viktigt! Du kan förlora pengar på att säga ok till att vänta.
  • Säger din chef/arbetsgivare nej till att betala ut lön: Ta reda på varför.
  • Finns det inga pengar? Säger chefen att du inte ska ha lön för att du gjort något fel? Fråga om orsak till att du inte fått pengar på lönedagen.
  • Ta fram papper som bevis på att du har rätt till lön. Det kan vara anställningsbevis (kontraktet som visar att du jobbar för ägaren). Det kan också vara lönespecifikation, papper på tidigare lön du fått en annan månad. Det kan också vara kontoutdrag, som visar att du fått lön in på ditt konto från företaget andra månader.
  • Om du är med i facket: Vänd dig till din lokala avdelning.

Konkurs – lönegaranti

Företag med problem kan begära rekonstruktion. Det betyder att ägaren får en chans att driva företaget vidare, och då också kan behålla en del av de anställda.
Om företaget du jobbar för försätts i konkurs, och inte kan betala sina skulder:

  • Räkna med att du ska fortsätta arbeta om du inte blivit uppsagd. Men anmäl dig till Arbetsförmedlingen.
  • Samla papper som visar hur mycket företaget är skyldigt dig (ska betala i lön).

Vid konkurs är det vanligt att de anställda inte får lön. Därför finns en garanti. Det är staten som betalar ut de lönepengar du ska ha. Det är ett slags försäkring.

En särskild person, konkursförvaltare, kontrollerar om du har rätt till lönegaranti. Ofta är det också konkursförvaltaren som säger upp anställda, om det inte går att driva företaget vidare.

  • Under uppsägningstiden har du rätt till din vanliga lön.
  • Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen samma dag som du blir uppsagd och arbetsbefriad! Enklast är att göra det på webben, på Arbetsförmedlingens hemsida. Du behöver inte gå till deras kontor.

Pengarna för lönegaranti kommer sedan från länsstyrelsen i det län där du bor.

Du kan behöva vänta på pengarna. Det ska gå snabbt, men anställda får ofta pengar från lönegarantin först efter tre veckor eller längre. Har arbetsgivaren alla papper om de anställdas löner i ordning går det fortare.

Har du kollektivavtal?

Arbetar du på ett företag som har kollektivavtal har du rätt till minst garantilön. Det gäller alla anställda på företaget, till exempel Taxi Stockholm och alla åkare som kör under bolagets paraply.

Kollektivavtalet är en grund för bra villkor, till exempel lön, arbetstid och semester. Avtalet har fackförbundet och arbetsgivarens förening kommit överens om.

Arbetat utan kollektivavtal?

Skriv in dig på Arbetsförmedlingen! Vänd dig också till a-kassan. Förklara din situation, om du varit anställd utan garanterad lön och nu inte får några pengar.

Är du med i fackföreningen?

För att Transports ombudsmän ska kunna hjälpa dig måste du vara med i facket, Svenska Transportarbetareförbundet. Det är upp till de lokala ombudsmännen om de har tid eller möjlighet att hjälpa dig om du inte varit med tidigare, innan problemen startade.

Du som har frågor är inte ensam. Många behöver råd och hjälp av facket. Tyvärr betyder det att det kan ta extra tid just nu att få svar.

Har du blivit av med jobbet?

Varsel om uppsägning: Att bli varslad om uppsägning betyder inte att du förlorat ditt jobb. Det är en varning om att det kan bli så. Till exempel om arbetsgivaren inte har några kunder.

Om arbetsgivaren säger upp dig:

  • Uppsägningen ska vara skriftlig, din arbetsgivare ska skriva den. Det räcker inte att bara säga att det inte finns jobb!
  • Be arbetsgivaren om ett intyg: papper på hur mycket du arbetat (timmar varje månad) det senaste året. Arbetsgivaren måste skriva ett intyg! Och du måste ha det för att få ut pengar från a-kassan.
  • Du har rätt till lön under uppsägningstiden. Det är tid fram tills din anställning upphör.

Hur lång uppsägningstiden är kan vara olika. Det beror på hur länge du jobbat i företaget. Har du jobbat många år kan den vara sex månader. Kortast tid är en månad. Se till att du får betalt, även om du inte behöver vara på arbetet!

A-kassa

Om du är arbetslös kan du ha rätt till pengar från a-kassan. Det är pengar från arbetslöshetsförsäkringen. Men för att få ”lön” från a-kassan måste du ha varit medlem ett tag. Hur mycket pengar du kan få beror på hur mycket du haft i lön när du arbetat.

Regeringen har bestämt att det ska bli lättare att få hjälp av a-kassan. Det för att corona gjort att så många har problem med arbete och att få pengar att leva för.

Från den 13 april och hela 2020 räcker det att ha varit med tre månader för att ha rätt till pengar från a-kassan, det som kallas inkomstbaserad ersättning. Hur stor ersättning beror på hur mycket du tjänat och hur mycket du jobbat.

Den som inte har varit medlem i en a-kassa tillräckligt länge, eller jobbat för lite, kan få grundersättning. Den är nu som mest cirka 8 000 kronor per månad.

A-kassan är annars 80 procent av lönen. Det finns ett tak. Det betyder att den högsta inkomsten är 33 000 kronor, som du kan få 80 procent av. (1 200 kronor om dagen som mest.)

Lättare krav

Det räcker nu med att du arbetat minst 60 timmar i månaden i sex månader för att ha rätt till pengar som bygger på inkomst från a-kassan. Det räcker också att du jobbat 420 timmar under en period som hänger ihop och då minst 40 timmar varje månad.
Det här är tillfälligt och gäller bara resten av 2020. Sedan kan det bli svårare igen att få a-kassa.

Under 2020 är karensdagarna borta: Du som har rätt till a-kassa får pengar från första dagen du är arbetslös och anmäld hos Arbetsförmedlingen.

Det är också lättare för företagare att få a-kassa. Du kan ha ditt företag vilande, som om det sov.

Du har rätt att välja i vilken a-kassa du ska vara med i. Det vanliga är att de hör ihop med yrke. Lärare har en a-kassa, journalister en annan a-kassa.

Kör du taxi finns Transports a-kassa. De som jobbar där har stor kunskap om dina och andra transportares villkor.

A-kassa om du säger upp dig själv

Många som kör helt på provision har de senaste månaderna i princip varit utan inkomst.
En del arbetsgivare säger inte upp sina anställda, trots att det inte finns något jobb. En del som äger företag hoppas på ”coronapengar” från staten och då måste de ha anställda kvar.

  • Du som har rätt till a-kassa som arbetslös kan välja att säga upp dig själv.

Det skulle innebära att du får en fast inkomst varje månad under minst ett år. Problemet är att det finns en avstängningstid. Den som säger upp sig själv är normalt avstängd 45 dagar från a-kassan = 9 hela veckor utan ersättning.

Det finns ändå chans att slippa den långa perioden utan ersättning:

  • Du som har helt provisionsbaserad lön har giltiga skäl att säga upp sig om du inte har tjänat in någon lön under tre veckors heltidsarbete.
  • För att få pengar från a-kassan måste du då visa dina gamla lönespecifikationer, papper på lön då fått förut.

Det här gäller bara dem som helt arbetar på provision. Det gäller inte dem som har garantilön.

  • Har du garantilön och själv säger upp dig gäller 45 dagars avstängning från a-kassan.

Korttidspermittering/korttidsarbete

Sedan den 7 april kan företagare ansöka om att permittera sina anställda. Det betyder att du som jobbar får vara hemma, med lön.

Det är regeringen som bestämt att staten ska gå in och betala stöd för att rädda så många företag och jobb som det går. Det kallas korttidspermittering. Korttidsarbete är ett annat ord för samma sak.

Som mest kan din arbetsgivare permittera på 60 procent, så du ska vara på jobbat resten av tiden. Den som är permitterad får 92,5 procent av sin vanliga lön. (Från den 1 maj och tre månader framåt kan arbetsgivaren permittera sina anställda på 80 procent. Då får den permitterade, den anställda, 88 procent av lönen.)

Transport tillåter inte att arbetsgivare både permitterar sina anställda och varslar om uppsägning samtidigt. Har du blivit varslad kan du inte samtidigt vara hemma och permitterad under uppsägningstiden.

Varning för fusk!

En del företag försöker fuska för att få statliga pengar för korttidspermittering. Anställda har blivit tvingade att gå med på permittering fast de fortfarande jobbar heltid. Arbetsgivare har hotat med att anställda annars blir uppsagda. Det är helt fel.

Det är bedrägeri, en mycket allvarlig form av fusk. Korttidspermittering är till för företag i kris, inte bolag som behöver folk som kör som vanligt.

Regeringen gör allt för att stoppa fusket. Tillväxtverket är den myndighet som sköter pengarna till korttidspermittering. Där arbetar nu över 100 experter med att jaga fuskande företag. De som äger företag och blir upptäckta kommer att bli straffade. Tillväxtverket polisanmäler misstänkt bedrägeri.

  • Blir du som chaufför utsatt: Vänd dig till din lokala avdelning i Transport för råd. Även ickemedlemmar kan vända sig till facket, det är bra om Transport får information om sådant fusk. Dels för att det kan finnas drabbade medlemmar på företaget, dels för att fusket innebär att man tar pengar från staten/oss själva – det är skattepengar som används för korttidspermittering

Det går också att rapportera fusk direkt till Tillväxtverket.

I värsta fall

Försörjningsstöd är en sista utväg. Du ska ha försökt andra sätt först, som att få pengar från a-kassan. Är du utan arbete ska du vara inskriven hos Arbetsförmedlingen.

Försörjningsstödet, ”socialbidraget”, är tänkt som tillfällig hjälp med pengar.

  • Du söker ekonomisk hjälp hos socialtjänsten i kommunen där du skrivit att du bor. Socialtjänsten kan för en del personer göra en nödprövning, för att ge pengar till mat och hyra.
  • Du behöver inte sälja din bil eller ditt hus för att få hjälp under kort tid.

De har hjälpt till med svaren:

Mats Andersson, ombudsman med ansvar för taxi hos Transport, på förbundskontoret för hela Sverige.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare (”andre chef”) på Transports a-kassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Shaon Sajib:
    10 maj, 2020

    Hej! Stor tack till de som har jobbat hårt för samla alla nödvändiga information. Jag har läste hela artkeln och nu jag känner mycket trygg. Bra, andas ut. Många som inte vet all den här informationen. Det är verkligen bra information.
    Tack så mycket.

  2. Saied Tagavi:
    26 april, 2020

    Tack för ett bra initiativ.

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?