Det är lönedumpning

Insändare. Alla chaufförer som kör buss och annan tung transport! Nu är det dags att agera: Vi kan inte längre gå med på att förlora 4,5 procent i inbetald tjänstepension från det att vi passerar 65 års ålder.

När vi har fyllt 65 år så är det upp till arbetsgivaren att betala – eller inte betala – in vår tjänstepension. Men jag kan inte se att vi som är äldre gör ett sämre arbete under de många år som vi är fullt friska.

Arbetsgivaren väljer att ha oss kvar med den erfarenhet vi har. Men hur många tänker på att vi under de sista arbetsåren inte har tillfört en krona till vårt fortsatta liv när vi sedan drar oss tillbaka? Väljer vi att arbeta 40 till 60 procent är det mycket pengar som vi sparar till vår arbetsgivare.

Viktor Simensen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    7 april, 2018

    Det är inte bara tjänstepensionen som är kopplad till, en viss uppnådd, ålder! Det är likadant med vår så "förträffliga" försäkring som vi har via Folksam där faller Du också för "åldersstrecket" Efter 65-års dagen är Du undantagen enligt åldersvillkoren i försäkringen!!
    Det viktiga är alltså inte att Du jobbar, kanske t.o.m. heltid utan att Du "haft mage" att fylla 65 !!
    Detta är ta mig f-n åldersdiskriminering !! Jag har för avsikt att jobba till 75-års dagen och då mitt
    fack uppenbarligen inte kan bistå mig med samma försäkring som mina arbetskamrater har, så får
    jag väl lov att göra som "kapitalet" önskar, köpa mina skyddsåtgärder själv !!!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

”Ett hån mot LO:s medlemmar …”

Pensioner. – Redan för 20 år sedan förstod jag att pensionen skulle bli skit. Lösningen blev att pensionsspara privat. Det gjorde att jag kunde lägga av vid 63,5 år. Men det är många chaufförer som är piskade att jobba vidare, fast de är utslitna.

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Bara vi kan bedöma om vägarna är för farliga

Insändare. Sitter och läser om vinterväghållning. Ett gammalt regionalt skyddsombud sa en gång att vi som är ute och kör är lite av ”våra egna skyddsombud”. Det är bara vi själva som kan avgöra om det är säkert att framföra våra fordon under rådande omständigheter eller inte.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Behåll papperstidningen

Insändare. Jag vill tala om att jag uppskattar tidningen Transportarbetaren väldigt mycket. Jag vill ha den kvar i pappersform.

Kört svenskt i 40 år

Insändare. Sitter på en uteservering i Bjärnum och ser trailer på trailer åka förbi.

Jag är ”helt ute”

Insändare. I dag gick jag in på Transports hemsida, jag ska erkänna att jag gör det inte varje dag.

Var finns moralen och etiken?

Insändare. Jag hade förmånen att som gäst delta i Transportarbetareförbundets kongress i Örebro. Då vi gäster inte hade tillgång till kongresshandlingar som motioner, utlåtanden och rapporter var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna, men vi med erfarenhet lyckades hjälpligt.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Varför gör Transport inget åt det skadliga nattarbetet?

Insändare. Min man kör lastbil och är medlem i Transport. Jag brukar läsa Transportarbetaren och jämföra med Vårdförbundets tidning, där jag är medlem. Jag tar mig friheten att kommentera en sak: Transport kämpar inte för att minska nattarbetet.