Ledare

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Själv hade jag faktiskt hellre sett att högern drev högerpolitik, då hade det varit enklare att rösta i nästa val som kommer om bara tre och ett halvt år.
Redan valnatten tycktes det mest logiskt att vi fick ett borgerligt styre, som inte hade mycket annat att välja på än att agera med stöd av Sverigedemokraterna.
Varför?
Våren 2018 kom en akademisk studie, byggd på en stor väljarenkät, som bland annat undersökt varifrån det snabbväxande SD hämtat sina väljare.
Svaren visade att majoriteten, 55 procent, kom från det borgerliga blocket och 28 procent från de rödgröna (resten var nya väljare). Andra undersökningar anger att andelen före detta moderater är dubbelt så stort som forna socialdemokrater i SD-leden.
Frågor som ställdes i enkätstudien fick forskarna att dra slutsatsen att de flesta socialdemokrater som velat byta till SD nu har gjort det. Samtidigt som det finns en relativt stor potential för Jimmie Åkesson att värva fler moderater.
Med de här resultaten är det inte särskilt förvånande att SD i grunden driver och stödjer en borgerlig politik.
För bara ett halvår sedan var fackföreningsrörelsen djupt bekymrad över de ingrepp som Centern ville göra i arbetsrätten. I praktiken ett slopande av turordningsreglerna på stora delar av arbetsmarknaden.
Nu blir det Socialdemokraterna och Miljöpartiet som ska leverera hugget mot fundamenten i lagen om anställningsskydd.
Det finns väl ett och annat som talar för att vi har några turbulenta politiska år framför oss. Om regeringen lyckas bita sig kvar hela mandatperioden finns det några tänkbara konsekvenser vid valet 2022.
Den första är att Liberalerna tappar åtskilligt med väljare och hamnar under fyraprocentstrecket. Jan Björklund lär nog ställa sin plats till förfogande, men hjälper det för att stoppa det interna drevet?
Miljöpartiet kan också åka ur riksdagen, inte minst efter högersvängen i Stockholm där man bytte sida och såg till att de borgerliga fick makten.
Centern och Socialdemokraterna går knappast helskinnade ur äventyret heller. Och det är svårt att se hur Socialdemokraterna ska lägga upp nästa valrörelse. Vilka sakfrågor ska man driva, för att locka tillbaka besvikna LO-arbetare? Ska partiet lova att riva upp de försämringar man nyss genomfört?
Huvudmotståndare för de rödgröna blir – liksom tidigare – SD, tätt följda av Moderaterna som har alla möjligheter att ta hem förlorad mark.
En gissning är att många väljare, tyvärr, känner sig vilsna i det nya politiska landskapet och avstår från att gå till vallokalen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.