Lastbilschaufförer är laglösa äventyrare med hjärtat på rätt ställe. Hamnarbetare är korrupta. Och taxichaufförer vet saker som ingen annan vet. Eller? Transportarbetaren har tittat närmare på den stereotypa transportaren i film, på tv och i böcker.
Under första halvåret 2012 ökade Transport sitt medlemsantal marginellt, medan LO som helhet fortsatte att tappa medlemmar. LO:s minskning har dock planat ut betydligt.
Nu är åtal väckt mot den kvinnliga kontorist som misstänks ha förskingrat stora belopp från Transports Göteborgsavdelning. Brottsrubriceringen är grov förskingring och kvinnan riskerar flera års fängelse.
Lastaren och huvudskyddsombudet Peter Andreasson på Skavsta flygplats har deltagit i projektet från start. Flygplanens konstruktion med trånga lastutrymmen längst ner är det allvarligaste problemet, anser han.
Drygt 70 procent av de tillfrågade flygplatsarbetarna hade haft besvär med ländryggen under det senaste året. Det framgår av den studie som gjorts vid Högskolan i Gävle, inom ramen för lastar- och cargoprojektet.
Åke tillhör Transports näst största medlemsgrupp – de arbetslösa. Efter fyra år utan jobb berättar han om en fruktlös jakt på arbete. Om misstroenden och brist på respekt som möter arbetslösa. Om ett system som bryter ner människor.
Chaufför är kanske ett av de mest internationella yrken som finns. Trots det går många duktiga förare med invandrarbakgrund arbetslösa i Sverige. På SFI i södra Stockholm har man hittat en formel som kanske kan ändra på det.
– Vi vart ju lite fundersamma och visste inte om vi skulle fara till arbetsförmedlingen direkt eller till jobbet. Så säger värdeväktaren Mathias Thelin i Öjebyn i Norrbotten efter att värdekoncernen Panaxia den 5 september försattes i konkurs.
Panaxia ansöker om konkurs. I dag, onsdag morgon, har ledningen lämnat in en konkursansökan till tingsrätterna i Solna och Stockholm. Det framgår av ett pressmeddelande som bolaget skickat ut.
De har blivit både bättre och enklare att använda. Men fortfarande brister färdskrivarna i tillförlitlighet, och man ska inte godkänna ett bötesföreläggande utan vidare. Det säger Rigmor Elfvén på Sveriges Åkeriföretag, som under ett års tid analyserat färdskrivardata åt svenska åkerier.
I nästa vecka, 11–12 september, återupptar LO-förbunden sina förhandlingar med Almega Bemanningsföretagen om ett nytt avtal för uthyrda arbetare. Transport är kritiskt till att åter sätta sig vid förhandlingsbordet eftersom LO:s organisationer strandade förhandlingarna i maj.
Transports flygtekniker har fått ett nytt löneavtal. Uppgörelsen tecknades i går, måndag, mellan Flygarbetsgivarna på ena sidan och Transport och Svensk Flygteknikerförening, SFF, på den andra.
– Risken för konflikt är överhängande. Så säger Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt efter att förbundet i går valde att stranda förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal.
I dag och i morgon, 3 och 4 september, ska Transports avtalsdelegation träffa arbetsgivarparten Sveriges Hamnar, för förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Transportarbetareförbundet begär en tusenlapp mer per månad i lönehöjning och ett ettårigt avtal.
Transport har haft en central studiekommitté vid flera tillfällen. Den avskaffades eftersom den inte längre var en aktiv och fungerande kommitté. Efter önskemål från flera avdelningar ska förbundet nu försöka på nytt.