Inhyrd arbetskraft har vållat tvister vid Transports tidigare arbetsmarknadskonflikter. Ska inhyrda arbetarna fortsätta jobba under blockaden och strejken, om åtgärderna träder i kraft nästa vecka? – Nej, säger Transports ombudsman Lennart Sköld.
Betyder lockout att man inte får ersättning? Varför måste man skriva in sig på arbetsförmedlingen om det blir strejk? Och vad är det egentligen Transport kräver? På DHL:s terminal i Västberga utanför Stockholm började dimmorna kring strejken skingras under ett första informationsmöte på torsdagen.
Ett konfliktvarsel väcker många frågor. Nu har turen kommit till miljöarbetarna att få svar om blockaden. Ombudsman Jerker Nilsson reder ut frågor som: Varför har Transport har varslat om konflikt? Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid? Och vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?
Hur länge kommer konflikten att pågå? Får jag strejkersättning? Det är ju övertidsblockad, hur ska jag agera om arbetstiden tar slut innan jag är framme med lastbilen? När facket eller arbetsgivarna utlöser stridsåtgärder uppstår många frågor. Här svarar de ansvariga ombudsmännen. Informationen för bevakningsanställda kan du läsa här. Frågor och svar för miljöarbetare finns att läsa här. Ombudsmännen Magnus Larsson och Ulf Persson svarar på de vanligaste frågorna som rör chaufförer och terminalarbetare.
Fackförbundet Seko har tecknat ett nytt avtal som ger 2 091 kronor mer i lön på 37 månader. Uppgörelsen gäller för 10 000 medlemmar som jobbar inom området väg och järnväg.
I går gick Transportgruppen ut med ett pressmeddelande där det framgick att arbetsgivarna svarar med lockout, efter Transports blockadvarsel. Informationen låg ute på SVT:s text-TV hela kvällen. – Det stämmer inte. Det var en felskrivning som tyvärr slank igenom, säger Transportgruppens vd Peter Jeppsson.
I morgon, onsdag, inleder medlarna arbetet med att försöka jämka samman kraven från Transport och arbetsgivarna i Almega och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Medlingsinstitutet har utsett sammanlagt sex medlare för de tre avtalsområden som berörs av konflikten.
Samma dag som Transport lagt varslet om övertidsblockad ringde Securitas runt bland personalen på Arlanda och uppmanade behovare och deltidare att skriva upp sig för fler pass. Extraarbetet gällde från den 24 april, det vill säga samma dag som stridsåtgärderna träder i kraft.
Hur länge kommer konflikten att pågå? Vad gör jag som väktare när arbetstiden tar slut mitt under ronderingen? Och hur ska jag agera om jag ser kollegor bryta mot övertidsblockaden? När facket utlöser stridsåtgärder ställs medlemmar och ickemedlemmar inför många frågor. Här svarar ombudsman Jerker Nilsson på de vanligaste som rör bevakningsavtalet.
I dag klockan halv fem på eftermiddagen kontrade Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, med ett varsel om storlockout. Stridsåtgärden är ett svar på Transports tidigare varsel och riktas mot lager- och terminalarbetare, plus tusentals chaufförer. – Det är en spegellockout som får långtgående konsekvenser, säger Transports ordförande Lars Lindgren i en första kommentar.
Transports unga laddar för Ungdomsforum i Åkersberga från den 31 maj till den 2 juni. – Kom och lär känna unga transportare från hela Sverige. Utbyt erfarenheter, lär dig mer om dina rättigheter och ha grymt kul, uppmanar Mattias Welle.
Arbetsdomstolen har hållit muntlig förberedelse i målet mellan Transport och Andreassons Åkeri i Veddige. Förbundet yrkar på 20 miljoner i skadestånd för brott mot kollektivavtalet, och datum för huvudförhandlingarna är nu satt.
I dag, måndag förmiddag, varslar Transport om stridsåtgärder på tre stora avtalsområden. De yrkesgrupper som berörs är åkerichaufförer, terminalarbetare, sopgubbar och anställda i bevakningsbranschen. Varslen, som träder i kraft klockan 12 onsdagen en 24 april, gäller blockad mot övertidsarbete, nyanställningar och inhyrning. Men också total arbetsnedläggelse på ett 25-tal godsterminaler som drivs av DHL, DSV och Schenker.
Det finns starka misstankar om att ultrafina partiklar orsakar cancer, inte minst bland flygplatsanställda. Men forskning som bevisar detta saknas, liksom en standardiserad mätning av nivåerna. Trots det ställer regeringen inga särskilda krav på åtgärder, enligt ett svar från finansmarknadsminister Peter Norman.
Strax efter lunch i går, onsdag, omkom en lastbilsförare i en tågolycka i Småland. Lastbilen befann sig mitt den oövervakade korsningen och föraren omkom omedelbart. Uppdaterad version.