”Vi har inte brutit mot några bestämmelser”

Peter Sevholt, vd i Falkenbergs Terminal, tillbakavisar alla uppgifter om att hamnens verksamhet skulle vara negativ för miljön.

– Vi hanterar skrot på samma sätt som andra hamnar. Vi har inte brutit mot några bestämmelser.
På punkt efter punkt underkänner Peter Sevholt kritiken från Lars Kårdal. När det gäller diket och pumpen som uppges ha förorenat Ätran med lakvatten säger han:

– Pumpen tog hand om regnvatten, ytvatten som samlades efter kraftiga regn. Det är ett ickeproblem. Pumpen gick heller inte 24 timmar per dygn, dagarna i ända, som påstås. Utan högst tio timmar på ett halvår.

Hur är det med muddermassorna?

– Fel där också. Det handlar inte om muddring, utan om bärgning. Vi tog upp lite skrot som ramlat ner mellan kajen och fartygen. Då fick vi med oss lite muddermassa också. Fem kubikmeter kanske.

– Du anar inte vilken fruktansvärd irritation de här skrivelserna har orsakat bland andra hamnarbetare i bolaget. Du borde fundera ett tag innan du publicerar den här artikeln.

Enligt kommunens förelägganden orsakar skrothanteringen ”avsevärd dammning” och en del plastpartiklar har hamnat i vattnet. Är det ett problem?

– Den frågan har vi haft uppe tidigare, det blir en del rostdamm när man hanterar skrot. Därför har vi skaffat en bevattningsanläggning. Det gjorde vi redan innan påpekandet kom från kommunen.

– I hur många hamnar dammar det inte!? Jag har inte hört talas om någon som infört bevattning, som vi.

Kommunens miljöskyddsinspektör konstaterar att det i ett magasin finns spår efter lagring av svarvspån som varit förorenade av kylvätska. På ett golv som inte är tätt. Stämmer det?

– Allt vi gör är anmälningspliktigt. Vi har anmält att vi lagrar svarvspån. Vid en inspektion såg kommunen att golvet bestod av asfalt. Det är inte optimalt. Men kommunen kände redan till att det är asfalt och har tidigare accepterat det, men nu kommer vi att lägga betonggolv i stället.

– Är det någon som borde tysta ner det här du tänker skriva nu är det Transportarbetareförbundet. Du har inte era medlemmar med dig. Den person som skrivit till kommunen har inte nöjt sig med det, utan också kontaktat våra kunder. Han vill till varje pris skada Falkenbergs terminal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.