Debatt

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Redan för 50 år sedan fanns förslag om att minska mötesverksamheten eftersom medlemmarna inte kom till fackmötena. Men om vi inte har några möten, hur ska vi kunna engagera medlemmarna? Den avgörande frågan är att göra mötet intressant, att medlemmen ser fram emot nästa möte och får möjlighet att påverka framtiden.

Jag hade förmånen att vara gäst på senaste Transport-kongressen och funderade över varför inte debattlustan var högre. Förr i tiden debatterades varje motion och kongressen fick ofta använda kvällar och nätter för att hinna med hela dagordningen. Kongressen var ett levande organ som sjöd av engagemang och debattlust därför att medlemmarna upplevde att de hade möjlighet att påverka framtiden.

Numera inled debatten med att styrelsens föredragande slentrianmässigt säger sex ord ”Jag yrkar bifall till förbundsstyrelsens förslag”. Det inbjuder inte till debatt eller diskussion. Styrelsens förslag är nertecknat fem, sex månader före kongressen, och det kan finnas anledning att kommentera motivet till förslaget eller om något hänt under tiden som förflutit. Då inbjuder man till engagemang från deltagarna.

Det vilar ett stort ansvar på förbundets ledning att bidra till en levande debatt. En rörelse ska röra sig med ständig förändring liksom i arbetslivet.

I dagarna har Socialdemokraterna sin ordinarie kongress. Nu har man gått ett steg längre och ska inte behandla motioner från medlemmarna. Hur f-n ska man engagera medlemmar och väljare när de inte får påverka partiets framtid?

En kongress utan motioner är som en semla utan grädde.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Davids krönika. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Ann-Sofie Hermansson

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Minimilön – hur ska det gå till?

Ledare. I EU vill kommissionens nya ordförande, Ursula von der Leyen, införa en lagstadgad minimilön i hela unionen. Det kan låta bra, men idén är problematisk och möter starkt motstånd, inte minst i Sverige.

Vi vill värna den svenska modellen

Ordförandeord. Kanske har ni hört att man på EU-nivå diskuterar att lagstifta om europeiska minimilöner? Vid första anblicken kan detta te sig som ett vettigt förslag för att de som har allra lägst inkomster också ska kunna leva på sin lön.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?