Årets flygchock
Close
Årets flygchock: Nextjet går i konkurs. Bilden är från Arvidsjaur.
Close

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Årets flygchock

Nextjet gick i konkurs och ett 50-tal Transportmedlemmar på flygplatserna i norra Sverige såg sina jobb fara och flyga. Samtidigt som orterna skulle bli avskurna från omvärlden. Innan 2018 tog slut hade dock andra bolag tagit över trafiken på de drabbade flygplatserna: Arvidsjaur (bilden ovan), Gällivare, Vilhelmina, Hemavan, Lycksele och Kramfors.

Årets fackliga seger
Foto: Lena Blomquist

Årets fackliga seger

Efter tre års överläggningar med Transport kom Ikeas besked: Den chaufför som kör varor till möbeljättens varuhus i Sverige ska ha svenskt kollektivavtal eller villkor som motsvarar avtalets. Transports ombudsmän började omedelbart teckna avtal med åkerier som kör stadigt för Ikea.

Årets kollektivavtal
Foto: Justina Öster

Årets kollektivavtal

Nyheten om det senaste kollektivavtalet för taxiförare är årets mest lästa artikel på tidningens webb. Trots att den skrevs redan i oktober 2017. Avtalet beskrivs som historiskt, men med en rad fallgropar.

Årets värsta skadestånd
Foto: Lena Blomquist

Årets värsta skadestånd

Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd sommaren 2017, konstaterade Arbetsdomstolen ett drygt halvår senare. Skadeståndet satte domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för de 49 miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

Årets kämpande klubb
Nöjd klubbstyrelse. Från vänster: Carl Bengtsson, Philip Karlsson, Eddie Prüss och Cecilia Adamsson.   Foto: Justina Öster

Årets kämpande klubb

Finns fler att välja på. Vi tar Transportklubben på Postnord TPL:s terminal i Ljungby som har stretat på i motvind i många år. Till slut har arbetstagarna fått mer att säga till om när det gäller arbetstider och schema.

Årets hamnbygge
Foto: Jan Lindkvist

Årets hamnbygge

Svår konkurrens i den här klassen med hamnar som flyttas och expanderar runt om i landet. Utmärkelsen går till Norvik i Nynäshamn dit Stockholms containertrafik ska flytta. Den ska bli färdig 2020.

Årets oheligaste allians
Foto: John Antonsson

Årets oheligaste allians

Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick ihop om ett lagförslag som hindrar upprepade strejker och blockader. I Göteborgs hamn. Regeringen har köpt förslaget och skickat ut det på remiss.

 

Årets medlemsstorm
Foto: Stefan F Lindberg

Årets medlemsstorm

Flygresor i business class och semesterdagar i anslutning till internationella transportfackets kongress i Singapore väckte ilska. Kostnaden för Transports delegation landade på 600 000 kronor. Fackförbundet har tillsatt en grupp som ska se över resereglementet.

Årets krisbransch
Foto: Lena Blomquist

Årets krisbransch?

I Örnsköldsvik avskaffade lokaltidningen tidningsbuden den 1 maj. På andra håll rationaliseras det. Turer läggs om, utvalda områden blir utan utdelning och buden får fler produkter att ta med sig. Alexander Sjöberg i Ystad räknar med att ha jobbet kvar så länge det finns pensionärer som läser papperstidningar.

Årets dummaste dom
Foto: John Antonsson

Årets dummaste dom?

Kammarrätten i Göteborg gick på Arbetsmiljöverkets centrala linje: Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar, slår domstolen fast. Obegripligt beslut som utsätter vägarbetare för livsfara, kommenterar Transport.

Årets nostalgitripp
Foto: Jan Lindkvist

Årets nostalgitripp

I augusti stängde Sveriges äldsta bensinmack pumparna för gott. Uno-X i Karlskoga hann fylla 80 år innan Heikki Niinikivi sålde marken till grannen som driver industrin strax intill. Själv drev han stationen i 43 år.

Årets filmstjärna
Foto: Lena Blomquist

Årets filmstjärna

Jörgen Björk är en av de transportare som under året fått visa upp sig och sitt jobb för hundratusentals tv-tittare. Här bärgar han en bil som åkt av den isiga vägen i Örsbäck, drygt fem mil från Umeå.

Årets familjefest
Foto: Jan Lindkvist

Årets familjefest

Transportpolitik, polisresurser, tuffa tider för skogsåkerierna. På Elmias lastbilsmässa blandas allvaret med snygga lastbilar och smarta nyheter som frontsandaren (en plåtlåda som sandar framför lastbilen när halkan slår till).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?