Peter Östling, tidningsbud Solna
Close
Hagalund i Solna börjar vakna, men Peter Österlings arbetsdag är redan över. Han har levererat 102 Dagens Nyheter, 38 Svenska Dagbladet och 25 Hemmets Journal i de åtta gigantiska 14-våningshusen som fått namnet Blåkulla.
Close

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Gruppbild Stockholm sopgubbar
Foto: Justina Öster

Årets sopstrid

Ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Sopkonflikten fortsätter i Arbetsdomstolen och vid förhandlingarna i december hävdade miljöarbetarna och Transport att de i själva verket hade blivit avskedade. Dom väntas i början av 2018.

 

Ikeakampanj
Foto: Lena Blomquist

Årets fackliga resultat

Efter år av kampanjer, demonstrationer och påtryckningar, både från Transport och internationella transportfacket ITF, lovar Ikea att sträva efter schysta villkor för chaufförer. I transportkedjans alla led.

 

Fjällvärlden
Foto: Lars Sjölund

Årets fotograf

Lars Sjölund har aldrig långt till kameran när han rattar sopbilen genom fjällvärlden. 2017 publicerade han flera reportage i Transportarbetaren och antogs dessutom till Runös vintersalong som öppnar i januari.

 

Taxihållplatsen vid Centralstationen
Foto: Lena Blomquist

Årets avtal

I slutet av en lång avtalsrörelse med många och långa förhandlingar fick också taxiförarna ett nytt kollektivavtal. Det beskrivs som historiskt och innebär att taxichaufförer som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön – inte ackord.

 

Lastare i trångt lastrum på flygplansmodellen ATR 72-600.
Foto: Justina Öster

Årets lastrumsdrama

Efter åratal av kamp från skyddsombuden ska lastare inte längre riskera hälsan i trånga och otillgängliga lastrum i en liten flygplansmodell, ATR 72-600. Arbetsmiljöverket stod på skyddsombudens sida.

 

Malmö
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest lästa

Mord, skottlossningar, stenkastning och ständiga hot om våld. Reportaget om den allt farligare arbetsmiljön för väktare och ordningsvakter i Malmö lockade flest läsare på Transportarbetarens webb.

 

Alkohol
Foto: Shutterstock

Årets nollvision

Totalstopp har införts när det gäller öl, vin och sprit, både på förbundets interna arrangemang och när Transport har gäster. Kongressen bekräftade förbundsstyrelsens beslut att medlemmarna inte ska bekosta någon alkohol.

 

Husflytt i Kiruna
Foto: Lars Sjölund

Årets tyngsta jobb?

180 ton är vikten på ett av de åtta kulturhusen som flyttas från Kirunas gamla centrum. Där äter gruvan upp staden underifrån.

 

Lars Lindgren
Foto: Jan Lindkvist

Årets avgång

Lars Lindgren lämnade hastigt ordförandeposten i Transport efter tidningsavslöjanden om att han bland annat hade bjudit alkohol utöver det som tilläts i förbundets då oskrivna regler. Efter en turbulent tid fick han nytt jobb på Internationella Transportarbetarefederationen i London.

 

Faksimil med Stig Lindvall från 1967
Faksimil

Årets minne

50 år sedan vi svängde över till höger sida. Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5, berättade när det begav sig hur staden spegelvändes och slangrullarna satt på fel sida om tankbilen. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

 

Flicka vid blomsterhav efter terrorattacken på Drottninggatan
Foto: Justina Öster

Årets mardröm

Terrorn lamslog Stockholm när en 39-årig bilkapare körde lastbil rakt in i folkmassan och dödade fem människor. Minst 72 ordningsvakter och väktare befann sig i händelsernas centrum. En chaufför fick sin bil kapad och använd som mordvapen. Offren och alla som gjorde en insats hedrades med ett hav av blommor.

 

Omröstning med valsedlar på Transports kongress 2017
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest spännande omröstning

Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny ordförande i Transport. Förloraren Markus Pettersson lämnade förbundet och har gått vidare till jobbet som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. Här lägger Saied Tagavi sin röst.

 

Mattias Ackesten med VR-glasögon bakom ratten
Foto: Jan Lindkvist

Årets science fiction

Chauffören och åkaren Mattias Ackesten testar morgondagens teknik i skogsnäringen. Med vr-glasögon kan han styra kranen inifrån lastbilshytten. Lite som ett tv-spel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.