Annons:
Peter Östling, tidningsbud Solna
Close
Hagalund i Solna börjar vakna, men Peter Österlings arbetsdag är redan över. Han har levererat 102 Dagens Nyheter, 38 Svenska Dagbladet och 25 Hemmets Journal i de åtta gigantiska 14-våningshusen som fått namnet Blåkulla.
Close

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Gruppbild Stockholm sopgubbar
Foto: Justina Öster

Årets sopstrid

Ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Sopkonflikten fortsätter i Arbetsdomstolen och vid förhandlingarna i december hävdade miljöarbetarna och Transport att de i själva verket hade blivit avskedade. Dom väntas i början av 2018.

 

Ikeakampanj
Foto: Lena Blomquist

Årets fackliga resultat

Efter år av kampanjer, demonstrationer och påtryckningar, både från Transport och internationella transportfacket ITF, lovar Ikea att sträva efter schysta villkor för chaufförer. I transportkedjans alla led.

 

Fjällvärlden
Foto: Lars Sjölund

Årets fotograf

Lars Sjölund har aldrig långt till kameran när han rattar sopbilen genom fjällvärlden. 2017 publicerade han flera reportage i Transportarbetaren och antogs dessutom till Runös vintersalong som öppnar i januari.

 

Taxihållplatsen vid Centralstationen
Foto: Lena Blomquist

Årets avtal

I slutet av en lång avtalsrörelse med många och långa förhandlingar fick också taxiförarna ett nytt kollektivavtal. Det beskrivs som historiskt och innebär att taxichaufförer som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön – inte ackord.

 

Lastare i trångt lastrum på flygplansmodellen ATR 72-600.
Foto: Justina Öster

Årets lastrumsdrama

Efter åratal av kamp från skyddsombuden ska lastare inte längre riskera hälsan i trånga och otillgängliga lastrum i en liten flygplansmodell, ATR 72-600. Arbetsmiljöverket stod på skyddsombudens sida.

 

Malmö
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest lästa

Mord, skottlossningar, stenkastning och ständiga hot om våld. Reportaget om den allt farligare arbetsmiljön för väktare och ordningsvakter i Malmö lockade flest läsare på Transportarbetarens webb.

 

Alkohol
Foto: Shutterstock

Årets nollvision

Totalstopp har införts när det gäller öl, vin och sprit, både på förbundets interna arrangemang och när Transport har gäster. Kongressen bekräftade förbundsstyrelsens beslut att medlemmarna inte ska bekosta någon alkohol.

 

Husflytt i Kiruna
Foto: Lars Sjölund

Årets tyngsta jobb?

180 ton är vikten på ett av de åtta kulturhusen som flyttas från Kirunas gamla centrum. Där äter gruvan upp staden underifrån.

 

Lars Lindgren
Foto: Jan Lindkvist

Årets avgång

Lars Lindgren lämnade hastigt ordförandeposten i Transport efter tidningsavslöjanden om att han bland annat hade bjudit alkohol utöver det som tilläts i förbundets då oskrivna regler. Efter en turbulent tid fick han nytt jobb på Internationella Transportarbetarefederationen i London.

 

Faksimil med Stig Lindvall från 1967
Faksimil

Årets minne

50 år sedan vi svängde över till höger sida. Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5, berättade när det begav sig hur staden spegelvändes och slangrullarna satt på fel sida om tankbilen. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

 

Flicka vid blomsterhav efter terrorattacken på Drottninggatan
Foto: Justina Öster

Årets mardröm

Terrorn lamslog Stockholm när en 39-årig bilkapare körde lastbil rakt in i folkmassan och dödade fem människor. Minst 72 ordningsvakter och väktare befann sig i händelsernas centrum. En chaufför fick sin bil kapad och använd som mordvapen. Offren och alla som gjorde en insats hedrades med ett hav av blommor.

 

Omröstning med valsedlar på Transports kongress 2017
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest spännande omröstning

Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny ordförande i Transport. Förloraren Markus Pettersson lämnade förbundet och har gått vidare till jobbet som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. Här lägger Saied Tagavi sin röst.

 

Mattias Ackesten med VR-glasögon bakom ratten
Foto: Jan Lindkvist

Årets science fiction

Chauffören och åkaren Mattias Ackesten testar morgondagens teknik i skogsnäringen. Med vr-glasögon kan han styra kranen inifrån lastbilshytten. Lite som ett tv-spel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Tommy Wreeth

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Transportarbetarens logga

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.