Peter Östling, tidningsbud Solna
Close
Hagalund i Solna börjar vakna, men Peter Österlings arbetsdag är redan över. Han har levererat 102 Dagens Nyheter, 38 Svenska Dagbladet och 25 Hemmets Journal i de åtta gigantiska 14-våningshusen som fått namnet Blåkulla.
Close

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Gruppbild Stockholm sopgubbar
Foto: Justina Öster

Årets sopstrid

Ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Sopkonflikten fortsätter i Arbetsdomstolen och vid förhandlingarna i december hävdade miljöarbetarna och Transport att de i själva verket hade blivit avskedade. Dom väntas i början av 2018.

 

Ikeakampanj
Foto: Lena Blomquist

Årets fackliga resultat

Efter år av kampanjer, demonstrationer och påtryckningar, både från Transport och internationella transportfacket ITF, lovar Ikea att sträva efter schysta villkor för chaufförer. I transportkedjans alla led.

 

Fjällvärlden
Foto: Lars Sjölund

Årets fotograf

Lars Sjölund har aldrig långt till kameran när han rattar sopbilen genom fjällvärlden. 2017 publicerade han flera reportage i Transportarbetaren och antogs dessutom till Runös vintersalong som öppnar i januari.

 

Taxihållplatsen vid Centralstationen
Foto: Lena Blomquist

Årets avtal

I slutet av en lång avtalsrörelse med många och långa förhandlingar fick också taxiförarna ett nytt kollektivavtal. Det beskrivs som historiskt och innebär att taxichaufförer som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön – inte ackord.

 

Lastare i trångt lastrum på flygplansmodellen ATR 72-600.
Foto: Justina Öster

Årets lastrumsdrama

Efter åratal av kamp från skyddsombuden ska lastare inte längre riskera hälsan i trånga och otillgängliga lastrum i en liten flygplansmodell, ATR 72-600. Arbetsmiljöverket stod på skyddsombudens sida.

 

Malmö
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest lästa

Mord, skottlossningar, stenkastning och ständiga hot om våld. Reportaget om den allt farligare arbetsmiljön för väktare och ordningsvakter i Malmö lockade flest läsare på Transportarbetarens webb.

 

Alkohol
Foto: Shutterstock

Årets nollvision

Totalstopp har införts när det gäller öl, vin och sprit, både på förbundets interna arrangemang och när Transport har gäster. Kongressen bekräftade förbundsstyrelsens beslut att medlemmarna inte ska bekosta någon alkohol.

 

Husflytt i Kiruna
Foto: Lars Sjölund

Årets tyngsta jobb?

180 ton är vikten på ett av de åtta kulturhusen som flyttas från Kirunas gamla centrum. Där äter gruvan upp staden underifrån.

 

Lars Lindgren
Foto: Jan Lindkvist

Årets avgång

Lars Lindgren lämnade hastigt ordförandeposten i Transport efter tidningsavslöjanden om att han bland annat hade bjudit alkohol utöver det som tilläts i förbundets då oskrivna regler. Efter en turbulent tid fick han nytt jobb på Internationella Transportarbetarefederationen i London.

 

Faksimil med Stig Lindvall från 1967
Faksimil

Årets minne

50 år sedan vi svängde över till höger sida. Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5, berättade när det begav sig hur staden spegelvändes och slangrullarna satt på fel sida om tankbilen. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

 

Flicka vid blomsterhav efter terrorattacken på Drottninggatan
Foto: Justina Öster

Årets mardröm

Terrorn lamslog Stockholm när en 39-årig bilkapare körde lastbil rakt in i folkmassan och dödade fem människor. Minst 72 ordningsvakter och väktare befann sig i händelsernas centrum. En chaufför fick sin bil kapad och använd som mordvapen. Offren och alla som gjorde en insats hedrades med ett hav av blommor.

 

Omröstning med valsedlar på Transports kongress 2017
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest spännande omröstning

Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny ordförande i Transport. Förloraren Markus Pettersson lämnade förbundet och har gått vidare till jobbet som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. Här lägger Saied Tagavi sin röst.

 

Mattias Ackesten med VR-glasögon bakom ratten
Foto: Jan Lindkvist

Årets science fiction

Chauffören och åkaren Mattias Ackesten testar morgondagens teknik i skogsnäringen. Med vr-glasögon kan han styra kranen inifrån lastbilshytten. Lite som ett tv-spel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Tommy Wreeth

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionsfusket. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år