Peter Östling, tidningsbud Solna
Close
Hagalund i Solna börjar vakna, men Peter Österlings arbetsdag är redan över. Han har levererat 102 Dagens Nyheter, 38 Svenska Dagbladet och 25 Hemmets Journal i de åtta gigantiska 14-våningshusen som fått namnet Blåkulla.
Close

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Gruppbild Stockholm sopgubbar
Foto: Justina Öster

Årets sopstrid

Ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Sopkonflikten fortsätter i Arbetsdomstolen och vid förhandlingarna i december hävdade miljöarbetarna och Transport att de i själva verket hade blivit avskedade. Dom väntas i början av 2018.

 

Ikeakampanj
Foto: Lena Blomquist

Årets fackliga resultat

Efter år av kampanjer, demonstrationer och påtryckningar, både från Transport och internationella transportfacket ITF, lovar Ikea att sträva efter schysta villkor för chaufförer. I transportkedjans alla led.

 

Fjällvärlden
Foto: Lars Sjölund

Årets fotograf

Lars Sjölund har aldrig långt till kameran när han rattar sopbilen genom fjällvärlden. 2017 publicerade han flera reportage i Transportarbetaren och antogs dessutom till Runös vintersalong som öppnar i januari.

 

Taxihållplatsen vid Centralstationen
Foto: Lena Blomquist

Årets avtal

I slutet av en lång avtalsrörelse med många och långa förhandlingar fick också taxiförarna ett nytt kollektivavtal. Det beskrivs som historiskt och innebär att taxichaufförer som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön – inte ackord.

 

Lastare i trångt lastrum på flygplansmodellen ATR 72-600.
Foto: Justina Öster

Årets lastrumsdrama

Efter åratal av kamp från skyddsombuden ska lastare inte längre riskera hälsan i trånga och otillgängliga lastrum i en liten flygplansmodell, ATR 72-600. Arbetsmiljöverket stod på skyddsombudens sida.

 

Malmö
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest lästa

Mord, skottlossningar, stenkastning och ständiga hot om våld. Reportaget om den allt farligare arbetsmiljön för väktare och ordningsvakter i Malmö lockade flest läsare på Transportarbetarens webb.

 

Alkohol
Foto: Shutterstock

Årets nollvision

Totalstopp har införts när det gäller öl, vin och sprit, både på förbundets interna arrangemang och när Transport har gäster. Kongressen bekräftade förbundsstyrelsens beslut att medlemmarna inte ska bekosta någon alkohol.

 

Husflytt i Kiruna
Foto: Lars Sjölund

Årets tyngsta jobb?

180 ton är vikten på ett av de åtta kulturhusen som flyttas från Kirunas gamla centrum. Där äter gruvan upp staden underifrån.

 

Lars Lindgren
Foto: Jan Lindkvist

Årets avgång

Lars Lindgren lämnade hastigt ordförandeposten i Transport efter tidningsavslöjanden om att han bland annat hade bjudit alkohol utöver det som tilläts i förbundets då oskrivna regler. Efter en turbulent tid fick han nytt jobb på Internationella Transportarbetarefederationen i London.

 

Faksimil med Stig Lindvall från 1967
Faksimil

Årets minne

50 år sedan vi svängde över till höger sida. Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5, berättade när det begav sig hur staden spegelvändes och slangrullarna satt på fel sida om tankbilen. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

 

Flicka vid blomsterhav efter terrorattacken på Drottninggatan
Foto: Justina Öster

Årets mardröm

Terrorn lamslog Stockholm när en 39-årig bilkapare körde lastbil rakt in i folkmassan och dödade fem människor. Minst 72 ordningsvakter och väktare befann sig i händelsernas centrum. En chaufför fick sin bil kapad och använd som mordvapen. Offren och alla som gjorde en insats hedrades med ett hav av blommor.

 

Omröstning med valsedlar på Transports kongress 2017
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest spännande omröstning

Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny ordförande i Transport. Förloraren Markus Pettersson lämnade förbundet och har gått vidare till jobbet som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. Här lägger Saied Tagavi sin röst.

 

Mattias Ackesten med VR-glasögon bakom ratten
Foto: Jan Lindkvist

Årets science fiction

Chauffören och åkaren Mattias Ackesten testar morgondagens teknik i skogsnäringen. Med vr-glasögon kan han styra kranen inifrån lastbilshytten. Lite som ett tv-spel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Årets flygchock

Vad minns du av året som gick?

Årskrönika. Medan Sverige fortfarande väntar på en regering tittar vi tillbaka på det som trots allt hände 2018.

Tommy Wreeth

Vi behöver fler trygga anställningar

Ordförandeord. Transportare, förbundet har haft valupptakt och det innebär att vi har dragit i gång arbetet med att berätta för var och en av er medlemmar att din röst är viktig!

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Fackets framtid
Facklig organisationsgrad för arbetare och tjänstemän i Sverige 2006–2018

Medlemmarna som försvann

Medlemstapp. Sedan 2006 har fackförbunden i LO tappat runt 330 000 medlemmar. Andelen fackligt anslutna arbetare minskade från 77 till 59 procent. Fortsätter nedgången kommer bara varannan LO-arbetare att vara med i facket om några år.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.