Uber Eats-väska på moped
Close
De här väskorna är en vanlig syn i landets största städer.
Close
Den nya plattformsekonomin

Uber undviker frågor om moms

Gigjobb. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Transportarbetaren kontaktade Uber i november och önskade en intervju. Vi fick svaret att de hade mycket att göra och att de i stället skulle svara per mejl. Till en början ställde tidningen ett antal frågor för att klargöra sakförhållanden och svaren var direkt kopplade till frågorna. De sista frågorna var något mer detaljerade och behandlade frågor som ansvaret för moms, partnerföretag som använder luftfakturor och svartarbete. Då lämnade Uber tre mer generella svar undertecknade Henrik Berglin, operations manager på Uber Eats Sverige.

Angående att Transportarbetaren pratat med bud som vittnar om hundratals timmars arbete varje månad, och låg förtjänst räknat i timlön, svarar Uber bland annat:

”Vi tror inte att den här situationen är representativ för arbetsvardagen bland de hundratals kurirer som använder vår app i Sverige. En kurir använder i snitt appen under 25 timmar per vecka och vi ser att den stora majoriteten levererar måltider huvudsakligen under lunch- och middagstid när det är mest att göra.”

På frågorna om moms, svartarbete och luftfakturor svarar Uber bland annat:

”Alla leveranspartners vi inleder samarbeten med ingår ett avtal, i vilket de godkänner att de kommer att betala alla nödvändiga skatter relaterade till användningen av vår plattform. Att betala skatt är inget val, och om en leveranspartner inte betalar skatt riskerar de att förlora sin F-skattesedel och även möjligheten att använda Uber Eats.”

Transportarbetaren har ställt ett antal frågor om moms och varför vissa partnerföretag som jobbar med Uber inte betalar det. Kopplat till det har Uber fått frågor om de löner och förtjänster företaget uppger verkligen stämmer, sett till att moms inte verkar vara med i kalkylen. Ingen av frågorna har fått ett svar och Ubers representanter väljer att inte nämna ordet moms någon gång i kommunikationen med Transportarbetaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Onlinepizza och Hungrig.se blir Foodora

Matbud. I december slopas Hungrig.se och Onlinepizza som varumärke. I stället samlar ägarbolaget Delivery hero dem under Foodora.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Buden får hjälp att organisera sig

Europa. Cykelbud och andra plattforms-arbetare i olika länder ska coachas av Europafacket. – De behöver vårt stöd för att kräva bättre villkor, säger fackets Ignacio Doreste.

Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.