Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Transport har drivit en tvist hela vägen från lokal förhandling, via central, till ett avslut i Arbetsdomstolen (AD). Summan det handlade om var inte stor. Ungefär 900 kronor vardera för tre olika renhållningsarbetare på Ragn-Sells.

Det handlar om en avtalstolkning när miljöarbetare tar ut mer än tio semesterdagar under en och samma kalendermånad. Ragn-Sells drar då av en månadslön, och betalar sedan ut timlön för de arbetade dagarna. Det innebär att under korta månader kan den anställde förlora en del pengar. Vissa månader kan en miljöarbetare förlora uppåt 2000 kronor. Medan andra månader, med många arbetsdagar, kan en liknande situation innebära en vinstaffär på några hundralappar för den anställde.

– För oss var det viktigt att driva den här frågan. Nu vann arbetsgivarsidans tolkning av kollektivavtalet som gör att folk förlorar pengar, om man inte tar ut hela månader, säger Joakim Guttman.

AD gick på arbetsgivarrepresentanten Biltrafikens arbetsgivarförbunds tolkning. Det här är den korta versionen: Det finns en skrivelse i kollektivavtalet om frånvaro. Där står det att när en arbetstagare är frånvarande mer än tio dagar så gäller inte månadslönen utan timlön. Transport å andra sidan menade att semester inte borde räknas som frånvaro och att man ska använda sig av månadslön för alla arbetade dagar som inte är semester.

– Vi anser att semester inte är frånvaro, det är upparbetat ledighet eller vad man vill kalla det, men frånvaro är det inte, säger Joakim Guttman.

I Transports största avtal, Transportavtalet, finns en liknande skrivelse om frånvaro. Men där gäller timlön efter tolv dagars frånvaro. Guttman berättar att Transport inte vet hur många företag som gör samma tolkning som Ragn-Sells. Transport förlorade i AD, men än är sista ordet inte sagt:

– Om man har två veckors semester i slutet av en månad och två veckor i början av nästa kan lönetappet bli ganska stort. Vi får försöka fundera på hur vi ska ta upp det i nästa avtalsförhandling, säger Guttman.

Samma dag, den 11 april, kom också ett beslut i AD som gick Transports väg. En chaufför hade fått för lite lön och ska få mer än 300 000 kronor av sin tidigare arbetsgivare. Det blev en så kallad tredskodom som gick till chaufförens fördel, eftersom arbetsgivaren inte dök upp till förhandlingen. Om arbetsgivaren kontaktar AD och begär så kallad återvinning inom en månad efter beslutet kommer ärendet tas upp av Arbetsdomstolen igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Transportarbetarens logga

Kommunal följer Transports exempel

Facket. LO:s största förbund drar in sitt bidrag till Socialdemokraterna. Kommunals förklaring är att pengarna – tre miljoner per år – ska användas till eget fackligt-politiskt arbete.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.