Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund
Close
Taxi Stockholm är ett av Sveriges största taxiföretag och enhetsansluter medlemsföretagen till kollektivavtalet.
Close

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm är en ekonomisk förening vars medlemmar är åkerierna. Det är enhetsanslutning till kollektivavtalet för anslutna åkerier i Taxi Stockholm. Det är den sista stora beställningscentralen som ställer det kravet, efter att Taxi Göteborg slopade det för ett par år sedan.

Konstig situation

Dimitrios Nikopoulos tycker att det har varit en konstig situation att ena dagen sitta tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet och försöka lyfta branschfrågor och kravställningar mot myndigheter, för att nästa dag vara med i en branschorganisation där de andra stora aktörerna saknar kollektivavtal och ”god taxitradition”.

– Vi upplever inte att Taxiförbundet jobbar för medlemmarnas bästa och ser till att våra chaufförer har trygga jobb.

Taxi Stockholm har därför valt att fokusera på att gå fram med branschfrågorna själva eller tillsammans med Svenska Transportarbetareförbundet – eller med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Upphandlingar

En typ av frågor som Taxi Stockholm vill påverka är kraven som ställs i samband med upphandlingar.

– Det är fortfarande så att lägst pris vinner i offentlig upphandling och vi som har kollektivavtal får inga mervärden eller incitament. Vi i Taxi Stockholm är mer eller mindre ensamma om att ha kollektivavtal. Vi måste ha mer seriositet i branschen. Vi kör inte bara privat- och affärsresenärer utan även skolbarn, sjuka och personer med funktionshinder också.

– I en seriös bransch måste förarna ha en acceptabel lön och jobba 40 timmars arbetsvecka. Vi borde ligga i nivå med en industriarbetares lön för att vara attraktiva som bransch. Självklart ska den som driver företaget ha en lite vinst på sista raden, säger Dimitrios Nikopoulos.

”Oerhört tråkigt”

Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén berättar att det var sorgligt att ta emot beskedet. Särskilt eftersom Taxi Stockholm är ett bolag som värnat tradition i branschen.

– En fjärdedel av vår styrka försvinner. Vi har siktat på att öka och har gjort det litegrann, men vi blir inte starkare av det här, säger Lennart Kalderén.

– Det känns oerhört tråkigt att det mest traditionsstyrda taxiföretaget ska lämna oss.

Inga propåer

Vad gäller förklaringen som Taxi Stockholm angett mottas beskedet med förvåning.

– Frågan om kollektivavtal är en arbetsgivarfråga och det hanterar Transportföretagen och inte vi. Vi har inte fått några propåer om att Taxiförbundet ska gå in i den frågan i styrelsen. Jag har hört dem ta upp det som skäl i efterhand, men de har inte gjort det till oss, säger Lennart Kalderén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.