Debatt

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Hur många liv vi räddat i vårt förebyggande arbete går bara att spekulera i. Tyvärr lyckats vi inte fullt ut då arbetare fortfarande dör på våra arbetsplatser, 40 stycken bara i år.

Vi skyddsombud finns där för er, våra kollegor och oss själva såklart. Vi har fått ert förtroende att företräda er när det kommer till arbetsmiljö och det är inget vi tar lätt på. Vi har en arbetsmiljölagstiftning, massa föreskrifter, skrivelser i kollektivavtal och så vidare att lära oss efter bästa förmåga. Tyvärr är det många arbetsgivare som inte vill ge oss den utbildning vi behöver så vi spenderar många sena kvällar med att läsa på om vad det är som gäller.

Tyvärr är vi också alldeles för få som tar på sig detta livsviktiga uppdrag som skyddsombud faktiskt är. Detta av olika anledningar: trakasserier, hot och att man motarbetas var några av sakerna som kom fram efter en undersökning, gjord av LO 2016, om hur det är att vara skyddsombud.

Vi skulle behöva cirka 100 000 fler skyddsombud för att täcka upp alla arbetsplatser i Sverige som har fler än fem anställda, som är regeln om att man ska ha ett skyddsombud på, detta framgår i en sammanställning som tidningen Arbetarskydd gjorde förra året.

Hur ska vi bli fler då? Svenskt Näringsliv gjorde förra veckan ett utspel om att man vill frånkoppla skyddsombuden från facket, detta efter en rapport de själva släppt. Det skulle vara rent ut sagt förödande om du frågar mig. Jag vet själv att när det blåser som mest så är det facket som stöttar oss skyddsombud, och inte företagen eller Arbetsmiljöverket som (oftast) inte har tid.
Svenskt Näringsliv vill också ta bort de regionala skyddsombuden som finns där för att stötta lokala skyddsombud men kanske främst verka där det saknas helt och hållet.
Ett bra tips till Svenskt Näringsliv är att om man ska göra en undersökning kring arbetsmiljö så kan man till fördel prata med skyddsombuden och inte bara med arbetsgivare.

Arbetsgivaren har alltid yttersta ansvaret när det kommer till arbetsmiljö men som arbetsmarknaden ser ut i dag så blir den än mer komplex. Vi har bemanningsföretag, vi har olika entreprenörer på samma arbetsplats och där kanske inte alla har ett skyddsombud på plats.

Här borde huvudentreprenören få ett större ansvar som faktiskt styr över arbetsplatsen. Finns det inte heller något skyddsombud så borde fackens regionala skyddsombud få tillträde i större utsträckning. Att låta arbetsgivare bestämma över vilka som ska företräda arbetare när det kommer till arbetsmiljö är en riktigt dålig idé. Profit vs arbetsmiljö, vilken vinner?

Om Svenskt Näringslivs lösning för att få fler skyddsombud är att försvaga dess roll så tror jag tyvärr att det blir tvärt om. För att bli fler så måste vi stärka skyddsombuden och det gör man främst genom utbildning. Det duger inte att skyddsombud gått en utbildning när hen blev vald och inte någon mer. Jag välkomnar även regeringens förslag om att regionala skyddsombud på facken ska få större tillträde till arbetsplatser.

En paragraf som bör strykas rakt upp och ner i arbetsmiljölagen är den om att företag med skyddskommitté kan stänga ute regionala skyddsombud. Den försvårar i dag för skyddsombuden på arbetsplatser som kanske behöver hjälp.

Tyvärr är det bara att inse att vi nog alltid kommer ha företag som ser arbetsmiljö som ett område att spara in pengar på. Här är det två saker som är livsviktiga. För företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna ska det kosta och det mycket. Fackförbunden har även dem en viktig läxa att bli betydligt bättre på att stå upp för dem skyddsombud som faktiskt tar fighten.

Men i dag är det faktiskt en bra dag där vi ska fokusera på det positiva. Arbetsmiljön har fått ökade anslag och en ny myndighet kommer öppnas upp i Gävle som kommer forska om arbetsmiljö, något som saknats efter att Arbetslivsinstitutet lades ner för tio år sen. Nu behöver vi bara bli fler skyddsombud också.

Så jag tycker att DU, ja precis DU, ska ta dig en funderare på att bli skyddsombud. Vi behöver just din hjälp för att få en bättre arbetsmiljö där alla får komma hem från arbetet i samma skick som de kom dit. Vi kan sträcka oss till att man är något tröttare.

Och förresten, eftersom det är skyddsombudens dag i dag, så tas en kanelbulle/kram eller liknande tacksamt emot. Ta hand om er där ute och kom ihåg: Tänk alltid till före annars kan det vara försent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Transportarbetarens logga

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.