Debatt

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Hur många liv vi räddat i vårt förebyggande arbete går bara att spekulera i. Tyvärr lyckats vi inte fullt ut då arbetare fortfarande dör på våra arbetsplatser, 40 stycken bara i år.

Vi skyddsombud finns där för er, våra kollegor och oss själva såklart. Vi har fått ert förtroende att företräda er när det kommer till arbetsmiljö och det är inget vi tar lätt på. Vi har en arbetsmiljölagstiftning, massa föreskrifter, skrivelser i kollektivavtal och så vidare att lära oss efter bästa förmåga. Tyvärr är det många arbetsgivare som inte vill ge oss den utbildning vi behöver så vi spenderar många sena kvällar med att läsa på om vad det är som gäller.

Tyvärr är vi också alldeles för få som tar på sig detta livsviktiga uppdrag som skyddsombud faktiskt är. Detta av olika anledningar: trakasserier, hot och att man motarbetas var några av sakerna som kom fram efter en undersökning, gjord av LO 2016, om hur det är att vara skyddsombud.

Vi skulle behöva cirka 100 000 fler skyddsombud för att täcka upp alla arbetsplatser i Sverige som har fler än fem anställda, som är regeln om att man ska ha ett skyddsombud på, detta framgår i en sammanställning som tidningen Arbetarskydd gjorde förra året.

Hur ska vi bli fler då? Svenskt Näringsliv gjorde förra veckan ett utspel om att man vill frånkoppla skyddsombuden från facket, detta efter en rapport de själva släppt. Det skulle vara rent ut sagt förödande om du frågar mig. Jag vet själv att när det blåser som mest så är det facket som stöttar oss skyddsombud, och inte företagen eller Arbetsmiljöverket som (oftast) inte har tid.
Svenskt Näringsliv vill också ta bort de regionala skyddsombuden som finns där för att stötta lokala skyddsombud men kanske främst verka där det saknas helt och hållet.
Ett bra tips till Svenskt Näringsliv är att om man ska göra en undersökning kring arbetsmiljö så kan man till fördel prata med skyddsombuden och inte bara med arbetsgivare.

Arbetsgivaren har alltid yttersta ansvaret när det kommer till arbetsmiljö men som arbetsmarknaden ser ut i dag så blir den än mer komplex. Vi har bemanningsföretag, vi har olika entreprenörer på samma arbetsplats och där kanske inte alla har ett skyddsombud på plats.

Här borde huvudentreprenören få ett större ansvar som faktiskt styr över arbetsplatsen. Finns det inte heller något skyddsombud så borde fackens regionala skyddsombud få tillträde i större utsträckning. Att låta arbetsgivare bestämma över vilka som ska företräda arbetare när det kommer till arbetsmiljö är en riktigt dålig idé. Profit vs arbetsmiljö, vilken vinner?

Om Svenskt Näringslivs lösning för att få fler skyddsombud är att försvaga dess roll så tror jag tyvärr att det blir tvärt om. För att bli fler så måste vi stärka skyddsombuden och det gör man främst genom utbildning. Det duger inte att skyddsombud gått en utbildning när hen blev vald och inte någon mer. Jag välkomnar även regeringens förslag om att regionala skyddsombud på facken ska få större tillträde till arbetsplatser.

En paragraf som bör strykas rakt upp och ner i arbetsmiljölagen är den om att företag med skyddskommitté kan stänga ute regionala skyddsombud. Den försvårar i dag för skyddsombuden på arbetsplatser som kanske behöver hjälp.

Tyvärr är det bara att inse att vi nog alltid kommer ha företag som ser arbetsmiljö som ett område att spara in pengar på. Här är det två saker som är livsviktiga. För företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna ska det kosta och det mycket. Fackförbunden har även dem en viktig läxa att bli betydligt bättre på att stå upp för dem skyddsombud som faktiskt tar fighten.

Men i dag är det faktiskt en bra dag där vi ska fokusera på det positiva. Arbetsmiljön har fått ökade anslag och en ny myndighet kommer öppnas upp i Gävle som kommer forska om arbetsmiljö, något som saknats efter att Arbetslivsinstitutet lades ner för tio år sen. Nu behöver vi bara bli fler skyddsombud också.

Så jag tycker att DU, ja precis DU, ska ta dig en funderare på att bli skyddsombud. Vi behöver just din hjälp för att få en bättre arbetsmiljö där alla får komma hem från arbetet i samma skick som de kom dit. Vi kan sträcka oss till att man är något tröttare.

Och förresten, eftersom det är skyddsombudens dag i dag, så tas en kanelbulle/kram eller liknande tacksamt emot. Ta hand om er där ute och kom ihåg: Tänk alltid till före annars kan det vara försent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lyftande flygplan

Så lyfter vi facket

Debatt. En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.