Debatt

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Hur många liv vi räddat i vårt förebyggande arbete går bara att spekulera i. Tyvärr lyckats vi inte fullt ut då arbetare fortfarande dör på våra arbetsplatser, 40 stycken bara i år.

Vi skyddsombud finns där för er, våra kollegor och oss själva såklart. Vi har fått ert förtroende att företräda er när det kommer till arbetsmiljö och det är inget vi tar lätt på. Vi har en arbetsmiljölagstiftning, massa föreskrifter, skrivelser i kollektivavtal och så vidare att lära oss efter bästa förmåga. Tyvärr är det många arbetsgivare som inte vill ge oss den utbildning vi behöver så vi spenderar många sena kvällar med att läsa på om vad det är som gäller.

Tyvärr är vi också alldeles för få som tar på sig detta livsviktiga uppdrag som skyddsombud faktiskt är. Detta av olika anledningar: trakasserier, hot och att man motarbetas var några av sakerna som kom fram efter en undersökning, gjord av LO 2016, om hur det är att vara skyddsombud.

Vi skulle behöva cirka 100 000 fler skyddsombud för att täcka upp alla arbetsplatser i Sverige som har fler än fem anställda, som är regeln om att man ska ha ett skyddsombud på, detta framgår i en sammanställning som tidningen Arbetarskydd gjorde förra året.

Hur ska vi bli fler då? Svenskt Näringsliv gjorde förra veckan ett utspel om att man vill frånkoppla skyddsombuden från facket, detta efter en rapport de själva släppt. Det skulle vara rent ut sagt förödande om du frågar mig. Jag vet själv att när det blåser som mest så är det facket som stöttar oss skyddsombud, och inte företagen eller Arbetsmiljöverket som (oftast) inte har tid.
Svenskt Näringsliv vill också ta bort de regionala skyddsombuden som finns där för att stötta lokala skyddsombud men kanske främst verka där det saknas helt och hållet.
Ett bra tips till Svenskt Näringsliv är att om man ska göra en undersökning kring arbetsmiljö så kan man till fördel prata med skyddsombuden och inte bara med arbetsgivare.

Arbetsgivaren har alltid yttersta ansvaret när det kommer till arbetsmiljö men som arbetsmarknaden ser ut i dag så blir den än mer komplex. Vi har bemanningsföretag, vi har olika entreprenörer på samma arbetsplats och där kanske inte alla har ett skyddsombud på plats.

Här borde huvudentreprenören få ett större ansvar som faktiskt styr över arbetsplatsen. Finns det inte heller något skyddsombud så borde fackens regionala skyddsombud få tillträde i större utsträckning. Att låta arbetsgivare bestämma över vilka som ska företräda arbetare när det kommer till arbetsmiljö är en riktigt dålig idé. Profit vs arbetsmiljö, vilken vinner?

Om Svenskt Näringslivs lösning för att få fler skyddsombud är att försvaga dess roll så tror jag tyvärr att det blir tvärt om. För att bli fler så måste vi stärka skyddsombuden och det gör man främst genom utbildning. Det duger inte att skyddsombud gått en utbildning när hen blev vald och inte någon mer. Jag välkomnar även regeringens förslag om att regionala skyddsombud på facken ska få större tillträde till arbetsplatser.

En paragraf som bör strykas rakt upp och ner i arbetsmiljölagen är den om att företag med skyddskommitté kan stänga ute regionala skyddsombud. Den försvårar i dag för skyddsombuden på arbetsplatser som kanske behöver hjälp.

Tyvärr är det bara att inse att vi nog alltid kommer ha företag som ser arbetsmiljö som ett område att spara in pengar på. Här är det två saker som är livsviktiga. För företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna ska det kosta och det mycket. Fackförbunden har även dem en viktig läxa att bli betydligt bättre på att stå upp för dem skyddsombud som faktiskt tar fighten.

Men i dag är det faktiskt en bra dag där vi ska fokusera på det positiva. Arbetsmiljön har fått ökade anslag och en ny myndighet kommer öppnas upp i Gävle som kommer forska om arbetsmiljö, något som saknats efter att Arbetslivsinstitutet lades ner för tio år sen. Nu behöver vi bara bli fler skyddsombud också.

Så jag tycker att DU, ja precis DU, ska ta dig en funderare på att bli skyddsombud. Vi behöver just din hjälp för att få en bättre arbetsmiljö där alla får komma hem från arbetet i samma skick som de kom dit. Vi kan sträcka oss till att man är något tröttare.

Och förresten, eftersom det är skyddsombudens dag i dag, så tas en kanelbulle/kram eller liknande tacksamt emot. Ta hand om er där ute och kom ihåg: Tänk alltid till före annars kan det vara försent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Transportarbetarens logga

EU-länderna missar målet om halverad trafikdödlighet

Trafiksäkerhet. Förra året dog över 25 000 trafikanter på EU:s vägar. Medlemsländerna kommer inte att klara det uppställda målet – att halvera dödligheten under perioden 2010 till 2020. Sämst i klassen är Sverige. Det enda EU-land där dödsolyckorna ökat.

Indragen sjukpenning katastrof för kroniskt sjuka

Insändare. Statsvetaren och forskaren Niklas Altermark vid Lunds universitet har nyligen presenterat en delrapport kring de allvarliga resultat han funnit i sin forskning om konsekvenserna av Försäkringskassans avslag till sjukdomsdrabbade människor.

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.