Debatt

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Hur många liv vi räddat i vårt förebyggande arbete går bara att spekulera i. Tyvärr lyckats vi inte fullt ut då arbetare fortfarande dör på våra arbetsplatser, 40 stycken bara i år.

Vi skyddsombud finns där för er, våra kollegor och oss själva såklart. Vi har fått ert förtroende att företräda er när det kommer till arbetsmiljö och det är inget vi tar lätt på. Vi har en arbetsmiljölagstiftning, massa föreskrifter, skrivelser i kollektivavtal och så vidare att lära oss efter bästa förmåga. Tyvärr är det många arbetsgivare som inte vill ge oss den utbildning vi behöver så vi spenderar många sena kvällar med att läsa på om vad det är som gäller.

Tyvärr är vi också alldeles för få som tar på sig detta livsviktiga uppdrag som skyddsombud faktiskt är. Detta av olika anledningar: trakasserier, hot och att man motarbetas var några av sakerna som kom fram efter en undersökning, gjord av LO 2016, om hur det är att vara skyddsombud.

Vi skulle behöva cirka 100 000 fler skyddsombud för att täcka upp alla arbetsplatser i Sverige som har fler än fem anställda, som är regeln om att man ska ha ett skyddsombud på, detta framgår i en sammanställning som tidningen Arbetarskydd gjorde förra året.

Hur ska vi bli fler då? Svenskt Näringsliv gjorde förra veckan ett utspel om att man vill frånkoppla skyddsombuden från facket, detta efter en rapport de själva släppt. Det skulle vara rent ut sagt förödande om du frågar mig. Jag vet själv att när det blåser som mest så är det facket som stöttar oss skyddsombud, och inte företagen eller Arbetsmiljöverket som (oftast) inte har tid.
Svenskt Näringsliv vill också ta bort de regionala skyddsombuden som finns där för att stötta lokala skyddsombud men kanske främst verka där det saknas helt och hållet.
Ett bra tips till Svenskt Näringsliv är att om man ska göra en undersökning kring arbetsmiljö så kan man till fördel prata med skyddsombuden och inte bara med arbetsgivare.

Arbetsgivaren har alltid yttersta ansvaret när det kommer till arbetsmiljö men som arbetsmarknaden ser ut i dag så blir den än mer komplex. Vi har bemanningsföretag, vi har olika entreprenörer på samma arbetsplats och där kanske inte alla har ett skyddsombud på plats.

Här borde huvudentreprenören få ett större ansvar som faktiskt styr över arbetsplatsen. Finns det inte heller något skyddsombud så borde fackens regionala skyddsombud få tillträde i större utsträckning. Att låta arbetsgivare bestämma över vilka som ska företräda arbetare när det kommer till arbetsmiljö är en riktigt dålig idé. Profit vs arbetsmiljö, vilken vinner?

Om Svenskt Näringslivs lösning för att få fler skyddsombud är att försvaga dess roll så tror jag tyvärr att det blir tvärt om. För att bli fler så måste vi stärka skyddsombuden och det gör man främst genom utbildning. Det duger inte att skyddsombud gått en utbildning när hen blev vald och inte någon mer. Jag välkomnar även regeringens förslag om att regionala skyddsombud på facken ska få större tillträde till arbetsplatser.

En paragraf som bör strykas rakt upp och ner i arbetsmiljölagen är den om att företag med skyddskommitté kan stänga ute regionala skyddsombud. Den försvårar i dag för skyddsombuden på arbetsplatser som kanske behöver hjälp.

Tyvärr är det bara att inse att vi nog alltid kommer ha företag som ser arbetsmiljö som ett område att spara in pengar på. Här är det två saker som är livsviktiga. För företag som bryter mot arbetsmiljöreglerna ska det kosta och det mycket. Fackförbunden har även dem en viktig läxa att bli betydligt bättre på att stå upp för dem skyddsombud som faktiskt tar fighten.

Men i dag är det faktiskt en bra dag där vi ska fokusera på det positiva. Arbetsmiljön har fått ökade anslag och en ny myndighet kommer öppnas upp i Gävle som kommer forska om arbetsmiljö, något som saknats efter att Arbetslivsinstitutet lades ner för tio år sen. Nu behöver vi bara bli fler skyddsombud också.

Så jag tycker att DU, ja precis DU, ska ta dig en funderare på att bli skyddsombud. Vi behöver just din hjälp för att få en bättre arbetsmiljö där alla får komma hem från arbetet i samma skick som de kom dit. Vi kan sträcka oss till att man är något tröttare.

Och förresten, eftersom det är skyddsombudens dag i dag, så tas en kanelbulle/kram eller liknande tacksamt emot. Ta hand om er där ute och kom ihåg: Tänk alltid till före annars kan det vara försent.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Debatt: Nollvision – för vem?

Döden på jobbet. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda i arbetsolyckor.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.