ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Corona

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

I skrivande stund har jag ägnat den senaste veckans vakna timmar åt att hantera händelseutvecklingen för de branscher där våra medlemmar är verksamma. Här går en extra tanke till er som arbetar inom flyg och taxi, men jag vet att även andra drabbas hårt av det som sker.

I bästa fall ska man ligga steget före i en kris. Här är det nästan omöjligt med den takt som saker utvecklar sig. Det jag vet är att jag inte kan sitta och vänta på att saker ska lösa sig av sig själva. Jag har en kontinuerlig, proaktiv kontakt med regeringen, myndigheter och arbetsgivare för att se hur vi kan bidra till lösningar som är bra för våra medlemmar, för deras branscher och för samhället i stort.

Det här är en tid att hålla samman och att ta ansvar. Jag är både imponerad och tacksam över hur statsminister Stefan Löfven hanterar situationen i vårt samhälle. Regeringen har agerat snabbt, ansvarsfullt och resolut för att se till att minska konsekvenserna för bland andra våra medlemmar och deras arbetsgivare.

Detta har bland annat inneburit att man tillfälligt föreslår att karensdagen slopas, att kravet på läkarintyg efter en vecka slopas och att staten tar sjuklönekostnaden de första två veckorna. Det innebär också att vi har kunnat teckna avtal med Transportföretagen om korttidspermittering för att kunna rädda jobben för våra medlemmar.

En annan konsekvens för en stor medlemsgrupp är tillfälligt ändrade kör- och vilotidsregler för att underlätta för transporter att ta sig fram.

Det här är bara ett par exempel på vad som har gjorts hittills, och vi vet att man hela tiden tvingas fatta nya beslut beroende på vilken fas vi befinner oss i. Mycket kan ha hänt när detta gått i tryck.

Vi går också in i en avtalsrörelse och just nu är det svårt att säga så mycket om den, mer än att även den kommer att ställa något annorlunda krav på oss. Men alltid med medlemmarnas bästa i fokus. Alltid. Tillsammans är vi starka.

Ta situationen på allvar, lyssna på myndigheterna och ta hand om er!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Transportarbetarens logga

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Det här är inte jämställdhet!

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.