ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Detta väcker återigen frågan om vilken roll bevakningspersonalen ska spela i trygghetsarbetet i framtiden, och vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb. Det finns ett antal saker vi måste lyfta upp till diskussion. Frågor som också låg till grund för hela vårt deltagande under Almedalsveckan i somras.

För kort utbildning

Är det rimligt att väktare och ordningsvakter förväntas upprätthålla ordning i områden som präglas av organiserad brottslighet och narkotikahandel? Anser samhället att det är tillräckligt med två veckors utbildning för ordningsvakter, som är en del av våldsmonopolet och därmed ska ta order av polis vid behov? Varför ska samhället betala för utbildningar av djurskötare, tandläkare och snickare men inte bevakningspersonal? De får vackert pröjsa ur egen ficka eller hitta en arbetsgivare som är beredd att stå för notan.

Det krävs en ny, mer modern syn på dessa samhällsviktiga yrken, och det är definitivt något vi kommer att lyfta under avtalsrörelsen. En trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.

Utnyttjas

Är det något som kan få mig så där heligt förbannad är det när arbetsgivare kallt räknar med att de anställda inte har koll på sina rättigheter. När man helt enkelt hoppas tjäna storkovan på att utnyttja andra eller se till att de får mindre pengar i plånboken än de har rätt till.

De senaste åren har jag sett en oroande utveckling i bemanningsbranschen, en bransch som inte sällan sysselsätter unga och utrikesfödda. Jag upplever att det har blivit allt vanligare att bemanningsföretag gör just detta: De försöker undkomma sitt ansvar genom att utgå från att de som jobbar inte vet vad de har rätt till enligt avtal. Därför lanserar vi nu kampanjen ”Rätt ska vara rätt”. Det är viktigt att ha titta på sin lönespec, att veta vad garantilön är och vad GFL innebär. Du kan läsa mer på transport.se/bemanning.

Rätt till heltidslön

Att vara bemanningsanställd innebär att man är heltidsanställd (med vissa undantag) och har rätt till heltidslön. Det betyder att du ska ha heltidslön även då du endast är uthyrd på mindre tid än heltid. Den bestämmelsen ser vi på Transport att företagen ofta och med olika medel försöker undvika. Antingen struntar man i det helt, eller så säger man åt sina anställda att söka tjänstledigt på den tid de inte jobbar ”för det är så det funkar”.

Jag har tidigare skrivit om att Transport tog striden för ett 20-tal medlemmar i Västsverige, som inte fått ut garantilön från sin arbetsgivare. Det ledde till att de fick ut på närmare en miljon kronor tillsammans.

Undrar du om allt står rätt till hos din arbetsgivare, om du faktiskt får den lön du ska ha? Hör av dig till din lokalavdelning så tittar vi på det tillsammans! Låt oss se till att människor som arbetar hårt faktiskt får den lön de har rätt till.

Rätt ska vara rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Tankar i virustid

Insändare. Tänk vad ett litet virus kan göra för samhället!

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Jag möter klassförakt

Debatt. Sedan en tid arbetar jag som renhållningsarbetare på Renova. Man blir inte miljonär. Men jag har sällan mött så mycket arbetsglädje och yrkesstolthet. Och skicklighet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Corona

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

Corona

Svårt att ligga steget före coronaviruset

Ordförandeord. Jag har varit med om mycket under mina år på Transport. Men som för de flesta andra saknar det som nu sker, med spridning av ett samhällsfarligt virus, helt motstycke.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.