sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

På måndagsmorgonen inleddes processen i Arbetsdomstolen. Närmare 50 miljöarbetare är stämda och krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor vardera. Reno Norden uppger att bolaget har förlorat 13 miljoner kronor genom tappade intäkter och ökade kostnader, till följd av konflikten.

Tvisten började redan i våras och handlade främst om nycklarna till tusentals soprum. Varken Stockholm stad eller miljöföretagen har haft kontroll på vilka nycklar som går vart. Det är en kunskap som i decennier funnits i sopgubbarnas huvuden.

I samband med en ny upphandling, där Reno Norden och miljöföretaget Suez vann all sophämtning i Stockholm, begärde staden att de tidigare entreprenörerna – Liselotte Lööf AB och Reno Norden – skulle göra en nyckelinventering.

När frågan dök upp på det fackliga förhandlingsbordet sa Transport nej. I sopgubbarnas arbete ingår inte att inventera nycklar.

I början av juli försökte Reno Norden tvinga fram en inventering. Lösningen skulle vara att en tredje person följde med ut under soprundorna och förde noteringar om dörrar och nycklar.

Det ledde till konflikt med de anställda och den 5 juli hade Reno Norden och sopgubbarna överläggningar.

Samtalet havererade och miljöarbetarna uppfattade att de blev uppsagda på stående fot. Personalen gick iväg och tömde sina klädskåp. Senare samma dag skickade företaget ut ett sms där man skrev att det var ett missförstånd. Ingen var uppsagd eller avskedad.

Men ett 50-tal sopgubbar valde ändå att stanna hemma dagen därpå.

Gick de ut i vild strejk då?

Det blir nu huvudfrågan för Arbetsdomstolen (AD).

Redan den 7 juli, en fredag, sjukskrev sig många av miljöarbetarna. Veckan därpå lämnade närmare 40 av dem i in sina uppsägningar.

Var sjukskrivningarna och uppsägningarna också stridsåtgärder?

Ja, hävdar Reno Norden som företräds av Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nej, säger Transport. Miljöarbetarna mådde dåligt av all stress och oro som bolaget skapat.

AD-förhandlingarna kommer att pågå hela måndagen och tisdagen. Fredag den 15 december är utsatt som reservdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Patrik Johansson

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.