Sluta mobba varandra!

Krönika. Varje vecka får jag brev från förtvivlade medlemmar som blivit utsatta för mobbning och kränkande tilltal på sina arbetsplatser.

Det är inte alltid arbetsgivarna som står för detta oacceptabla beteende. Tyvärr är det ofta arbetskamrater som på olika raffinerade sätt utsätter andra för mobbning.
En av den demokratiska socialismens hörnpelare är alla människors okränkbarhet och lika värde. Det är också fackets ledstjärna.

Även om man inte alla gånger förstår sig på de sociala regler som gäller människor emellan, måste man i vart fall ha grundprinciperna klart för sig. En av dem är att behandla alla lika och med respekt.

Vi spenderar mycket tid på arbetet. Det innebär att vi möter samma människor där dag efter annan. Normalt sätt fungerar det utan några större problem. En och annan verbal skärmytsling förekommer säkert arbetskamrater emellan, men leder sällan leder till något annat än lite sura miner.

Men i några fall så händer det som inte får hända.

Det kan börja med en enkel meningsskiljaktighet i en banal fråga. Plötsligt slutar arbetskamraterna prata när man kommer in i lunchrummet. Man får korta svar på sina frågor, och folk undviker en på rasterna.

Självklart gror oron och den utsatta undrar vad han eller hon har gjort? Eller sagt? Många får aldrig några svar. Några blir så deprimerade att sjukvården måste kopplas in. Det är inte ovanlig med långa sjukskrivningsperioder.

Ur ett fackligt perspektiv är detta mycket svårlösta frågor. Man ska dock komma ihåg att det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön i företaget. I det ansvaret ingår även den psykiska hälsan.

Facket ska alltid stötta och hjälpa medlemmarna i dessa frågor. Hur? frågar sig många. För det första måste den som anser sig mobbad säga till sina arbetskamrater. Det är helt ok att säga att man tar illa vid sig och känner sig kränkt. För övrigt är det också helt ok att säga att man inte vill höra några skämt med exempelvis rasistiska eller sexistiska undertoner.

Om inte det hjälper måste den som är utsatt ta kontakt med sin arbetsgivare och påtala problemet. Finns ett skyddsombud ska man ta upp frågan med honom eller henne, annars kan man kontakta lokalavdelningen som har resurser att hjälpa och stötta.

Men jag är fullt medveten om att många verkligen tvekar att göra detta – för att han eller hon tror att det bara blir värre. Men man måste komma ihåg en av fackets hörnpelare, allas lika värde och människans okränkbarhet. Gäller dig lika väl som mig.

Om vi alla rannsakar våra samveten så tror jag att vi någon gång sagt något som kanske inte var menat att såra – men som kanske ändå fått någon i omgivningen att känna sig förolämpad. Säkert har jag själva gjort det, och när någon påtalat det har jag varit snabb med att be om ursäkt.

Numera försöker jag följa det engelska ordspråket Think before you talk och det vill jag gärna rekommendera er alla att göra. Jag är övertygad om att ingen tycker att det är ok att mobba andra. Jag har mött både dem som blivit mobbade och dem som mobbar. Påfallande ofta mår bägge parter lika dåligt så därför:

Låt oss lova att inte mobba varandra. Låt oss i stället vara ärliga och rakryggade och behandla varandra med respekt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Transportarbetarens logga

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Trakasserat och sparkat skyddsombud får upprättelse

Miljöarbetare. Chefens trakasserier skadade Thord Backman för livet. Mobbningen som han utsatts för orsakade en arbetsskada, konstaterar Försäkringskassan. Efter mer än fem år får han nu livränta som täcker upp för hans ekonomiska förlust.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.