Analys

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

I två dagar samlas landets HF:are till förbundskonferens. Överst på dagordningen står kampen som förbundet utkämpar med i första hand Sveriges Hamnar och containeroperatören APM Terminals i Göteborg.

HF är pressat. Främst genom den nya hårda linje som arbetsgivarlägret började tillämpa i våras.

Ingen hamn skulle längre få ge HF:s medlemmar fackliga rättigheter som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal. HF har inte haft något centralt avtal under dess 46-åriga historia. Och heller inte den så kallade fredsplikt som automatiskt följer med ett tecknat avtal.

Sveriges Hamnars nya policy innebär bland annat att HF blev av med möjligheten att arbeta fackligt på betald tid. En kännbar inskränkning för de flesta fackförbund.

Det är många myter och uppfattningar som cirkulerar kring den hamnstrid som utkämpas. Transportarbetaren hamnade lite av en slump på ett fackligt möte på APM Terminals (APMT).

Det var Transport som kallat sina medlemmar. Men mötet var också öppet för HF och för den nya gruppen inhyrda hamnarbetare från Adecco.

Inga inhyrda kom, men väl en grupp HF:are. Bland dem Peter Annerback som i många år företrätt just HF:s medlemmar i containerhamnen.

Annerback var besviken på Transportarbetaren. Över att tidningen (läs jag) spridit bilden av att HF egentligen inte vill ha någon centralt kollektivavtal. Trots att man utåt hävdar motsatsen.

”Vi har slagits för kollektivavtal under hela vår existens”, sa Annerback på mötet.

Både jag och fackliga företrädare i Transport har tidigare fått motsatt information – mellan skål och vägg – från ledande HF:are. Budskapet som lämnats har låtit ungefär så här: ”Vi måste ju säga utåt att vi vill ha ett avtal, men i verkligheten vill vi förstås inte det. Eftersom vi i så fall skulle få fredsplikt på köpet.”

Vad är sanningen?

Omöjligt att säga. Men en rimlig tolkning är att HF i vart fall menar allvar när man i dag uppger att förbundet vill teckna ett eget centralt kollektivavtal.

På medlemsmötet haglade anklagelser åt båda håll. Fackligt aktiva i Transport beskrev hur medlemmar i förbundet trakasserats för sitt val av fack. Några har till och med fått bilen repad på parkeringen eller däcken sönderskurna, sa en Transportmedlem.

”Våra medlemmar har också mobbats. Och ingen vet vem som skar sönder däcken”, kontrade en upprörd HF:are.

Flera HF-medlemmar undrade hur Transport agerar nu när APMT plötsligt sagt upp en rad av de lokala avtal som reglerat bland annat beredskap, ob-ersättning, övertidsarbete, raster, arbete röda dagar och sparad semester.

Det är lokalt framförhandlade uppgörelser som sammantaget gjort att hamnarbetarna i Göteborg haft löner och villkor som är bra, jämfört med många andra hamnar.

Transport förhandlar och försöker bromsa för att behålla de villkor som gällt, svarade klubbordförande Daniel Börjesson.

Som åskådare kunde jag inte låta bli att fundera på vad HF skulle ha gjort i samma situation. Skramlat med konfliktvapnet? Hotat med övertidsblockad och punktstrejker?

Det är precis så Sveriges Hamnar, APMT, rederier, åkerier, hamnkunder, lokalpolitiker uppfattat att HF agerat genom åren. Strejkdagarna är inte särskilt många, men hot om konflikt kan vara nog så verkningsfulla.

För bara två veckor sedan var HF på besök hos Sveriges Hamnar. Fackförbundet hade begärt förhandling om att få teckna ett eget centralt avtal.

Det blev nobben från arbetsgivarna.

I dag har HF ingen fredsplikt. De är fortfarande fria att varsla om stridsåtgärder. Men om Sveriges Hamnar sagt ja till avtal? Då hade HF – precis som Transport – varit bundet av ett avtal och inte kunnat lägga konfliktvarsel. Hur skulle det påverka situationen i Göteborgs hamn nu, när APMT drar åt tumskruvarna?

Tongångarna på det fackliga medlemsmötet var bitvis oförsonliga. Transports fackliga företrädare ansåg att HF:s historiska agerande i hamnen var ett tungt vägande skäl när Göteborgs kommunpolitiker valde att privatisera driften. Flera hamndelar såldes ut till privata aktörer, bland annat till APM Terminals.

HF:s konfliktstrategi ligger också bakom APMT:s beslut att säga upp egen personal och anlita bemanningsföretag, anförde Transportarna på fackmötet.

Anklagelserna föll inte i god jord. Peter Annerback skakade uppgivet på huvudet. Han hävdade att helt andra orsaker låg bakom utförsäljningen av hamnen.

Annerback berättade att HF ska diskutera den uppkomna situationen på förbundskonferensen. Han beskrev det som att förbundet nu tvingats ut på plankan.

Vilket motdrag kan väntas från HF under hösten?

Upp mot hälften av alla HF:s medlemmar jobbar i Göteborgs hamn. Får de välja är det inte osannolikt att det kommer nya konfliktvarsel och strejker som på nytt kan skrämma kunder på flykten.

Hur resonerar medlemmarna i andra HF-hamnar? De har också tappat inflytande i och med Sveriges Hamnars nya hårda strategi.

På det fackliga mötet framstod det tydligt att HF är pressat. APMT får samtidigt svidande kritik. Från båda fackförbunden. I våras sparkade bolaget ut alla extringar – blixten – och ersatte dem med inhyrd personal. I samma veva fick en stor grupp fast anställda sluta.

Nu häller APMT salt i såren, genom att säga upp lokala avtal. Eller snarare bensin på en pyrande skogsbrand.

Vad blir APMT:s motdrag, om HF utlöser en ny konflikt? Bolaget har redan som första hamn i Sverige öppnat dörren för storskalig personalinhyrning.

Är nästa steg att lägga ut hela hamndriften på entreprenad? På ett bemanningsföretag.

Det skulle i värsta fall innebära att hundratals hamnarbetare sägs upp. Om uppsägningarna sedan hamnar i Arbetsdomstolen är risken stor att facket förlorar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Att läsa med öronen!

Läsning. När jag och en kamrat kom in på en dansk pizzeria utanför Köpenhamn, påpekade pizzabagaren förskräckt att vi måste ha ansiktsmask. Kollegan hade redan en medan jag raskt fick en tilldelad.

Banta eller inte?

Hälsa. Sommaren har varit ljuvlig, lugn, fridfull och med mycket god mat – ja kanske lite för mycket. En viss extra rondör kunde spåras både på mig och på kollegorna vid jobbstarten. Kanske borde man göra något åt det?

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Hyllningsrop med lukt av hyckleri

Ledare. På senare tid har hyllningskören över den svenska modellen och kollektivavtalen nått stormstyrka. Det finns snart ingen tongivande debattör, ledarskribent eller företrädare för näringslivet, facket eller rikspolitiken som inte uttalat sitt stöd för tanken att det är arbetsmarknadens parter som själva ska göra upp om spelreglerna på arbetsmarknaden.

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.