Martin Bjurhem, vd på Bya.
Close
Martin Bjurhem, vd på Bya, anser att det behövs en översyn av lagar och regler som en grund för samarbetet mellan ordningsvakter och polis.
Close

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

– Mitt uppdrag är att ta fram hur ordningsvakterna kan vara med och bidra till polisens mål om en framgångsrik brottsbekämpning och stark lokal närvaro, säger Eva Fredriksson vid Polisens nationella operativa avdelning.

I dag är chansen större att du möter en ordningsvakt än en polis när du rör dig på gator och torg. Samtidigt saknas en nationell inriktning för hur polisen och bevakningsbranschen ska jobba tillsammans.

Situationen förutsätter också att ordningsvakternas utbildning, utrustning och uppdrag ses över. Liksom deras roll och befogenhet att ingripa i olika lägen, till exempel vid en terrorhändelse som den på Drottninggatan i Stockholm.

Parallellt med polisens egen utredning, som ska vara klar i december, har regeringen flaggat för en översyn av lagstiftningen för ordningsvakter och väktare.

– Det måste finnas en rågång mellan vad poliser och vad ordningsvakter kan och får göra och, säger Martin Bjurhem, chef på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, som bland annat utbildar väktare, skyddsvakter och ordningsvakter. Den drivs av Transport och arbetsgivarna Säkerhetsföretagen.

Martin Bjurhem har fått signaler om att Bya får vara med som en fortlöpande remissinstans i polisens utredning. Här kommenterar han några av de frågeställningar som olika arbetsgrupper inom polisen ska jobba med under sensommaren:

  1. Vilken utbildning, utrustning och arbetsbeskrivning ordningsvakter bör ha.

– Behovet av en översyn är stort. Men den första uppgiften måste vara att se vilken kompetens som behövs hos ordningsvakter i sociala miljöer, sedan kan utbildning och utrustning anpassas till det.

  1. Om poliser och ordningsvakter kan jobba tillsammans med gemensamma utsättningar, utbildningar och övningar.

– Ja, gemensamma utsättningar testas i till exempel Stockholm. Och det vore ingen nackdel om det kunde ske i organiserad form och på flera ställen i landet.

  1. Hur ordningsvakter kan förstärka polisen vid terrorangrepp.

– Våra medarbetares insatser var helt otroliga vid attacken på Drottninggatan. Men det är helt tydligt att det behövs organisation och struktur i samarbetet. Det kanske också behövs gemensamma övningar?

  1. Om det finns risker för lojalitetskonflikter i de fall poliser för befäl över ordningsvakter, som är anställda av företag som i sin tur anlitas av till exempel en kommun.

– Det är extremt viktigt att lagen ses över så att polisen får bestämma bemanningen när ordningsvakter jobbar ute i sociala miljöer, i samråd med bevakningsbranschen. I dag avgörs bemanningen av hur en kommun har upphandlat, säger Martin Bjurhem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Transportarbetarens logga

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Transportarbetarens logga

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.