Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

– Det är för att vi är nära våra medlemmar, säger Anna Ryding, förbundskassör. Vi har en lokal närvaro runt om i landet, och det kostar.

Transportarbetaren fick ett mejl. Avsändaren är en parkeringsvakt som tjänar 20 509 kronor i månaden. Och som betalar 447 kronor i fackavgift. Han skriver:

”Jag har just gått med i Transport. Varför är det så hög medlemsavgift? Min fru betalar 240 i månaden i Naturvetarna och jag betalade mindre innan, i Unionen.”

– Jag förstår honom, säger Anna Ryding. Det är mycket pengar.

Så beskriver hon en skillnad mellan Transport och fackförbund med lägre avgifter:

– De kanske har regionala kontor, medan vi har anställda ombudsmän på lokalavdelningarna. Det gör att det är relativt lätt att få prata med och träffa en ombudsman i Transport.

– Det är där vår fackliga styrka finns, säger Anna Ryding.

Näst största utgiftsposten är medlemsförsäkringarna. Där tycker hon att särskilt den kollektiva hemförsäkringen är viktig.

– Den kostar mest, men den har också hjälpt många av våra medlemmar som annars kanske inte skulle ha haft en hemförsäkring.

Gör Transport några särskilda satsningar i år?

– Ja, vi satsar cirka sju miljoner kronor på medlemsvärvning och organisering. Vi vill framför allt behålla styrkan med så många medlemmar som möjligt när vi förhandlar med arbetsgivarna om kollektivavtal, säger Anna Ryding.

Transport är det enda LO-förbund som inte ger pengar till Socialdemokraterna. Inte heller några andra partier får ekonomiskt stöd från fackförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan:
    3 juli, 2018

    Hur stor del går till Socialdemokraterna ? Ligger detta under Anslag/bidrag ?
    När jag var medlem i IF Metall kunde man välja vart den del av avgiften som gick till "politiskt stöd till Sossarna" Skulle gå och man kunde ex välja att istället sponsra någon annan organisation som ex röda korset eller barncanserfonden istället för Socialdemokraterna.

  2. Christina Ahlund:
    3 juli, 2018

    Hej Stefan! Transport ger inga bidrag till Socialdemokraterna.

  3. Lena Blomquist, red:
    24 april, 2018

    Svar: Det handlar om 2017, senaste året med färdigt bokslut. Avtalsförhandlingar hamnar väl i huvudsak under kostnaden för personal. Men där svajar jag lite, återkommer om jag får något annat besked när jag har kollat med Transports experter.

  4. Susanne:
    24 april, 2018

    Verkar vara en gammal bild eftersom Kongress 2017 står med... Jag undrar, i vilken "tårtbit" ligger kollektivavtalsförhandlingarna?

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.