S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Sedan förra året gäller kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänsten i Stockholm. En av Europas dyraste trafikupphandlingar. Upphandlingen var den första där regionen ställde krav på såna villkor. Snart har ett år gått.

Oppositionspolitikern Conny Fogelström (S) är vice ordförande i färdtjänstnämnden. Hans parti har tillsammans med Vänsterpartiet frågat den ansvariga förvaltningen vad som görs för att följa upp avtalet.

– Man har svarat och skrivit att man gör det man tycker behövs och att det krävs beslut från ordförande Fredrik Wallén (KD) för att göra mer. Vi håller inte med om att man gör nog och vill att Fredrik Wallén ser till att peka med hela handen och be förvaltningen om ytterligare kontroller. Men det är den politiska majoriteten som bestämmer…

Kristdemokraten Fredrik Wallén tycker att löner och anställningsvillkor främst är en fråga för arbetsmarknadens parter. Däremot är han beredd att lyssna om någon vill berätta om saker som inte står rätt till. Regionen gör kontroller enligt vad lagen och Upphandlingsmyndighetens material kräver, varken mer eller mindre. Wallén förutsätter att det tecknade avtalet följs.

– Att beordra att man utöver ordinarie uppföljning gör kontroller i det löpande arbetet av sociala villkor, att resurssätta det, det kan jag inte utlova.

– För att inte låta otydlig. Jag är skeptisk till det. Däremot beror det på hur det skulle motiveras. Om frågan skulle dyka upp, säger han.

Ansvaret för kontrollen ligger på trafikförvaltningen i Stockholms region. Den görs genom en självdeklaration, enligt en skrivelse till politikerna. I samma text går det också att läsa att Transport som avtalsbärande förbund förväntas utföra viss kontroll av villkoren.

– Menar de att vi ska se till att villkoren följs i avtalslösa företag där vi inte har medlemmar? Cabonlines centraler har närmare 800 åkerier anslutna. Vi har inte avtal med dem och vi har inte laglig rätt att gå in och kontrollera. Vad företagen har lovat regionen är regionens sak att följa upp, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi i Stockholm.

Kollektivavtalsliknande krav

När taxiresor upphandlas måste upphandlaren ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor.

I Stockholm har regionen upphandlat anropstrafik. Chauffören kan ta en körning med privatperson, då betalar kunden. Nästa kan vara en färdtjänstkund, då betalar regionen.

Därför har upphandlaren, med stöd från Upphandlingsmyndigheten, inte krävt månadslön utan godkänner procentlön. Procenten varierar, beroende på åkeri och beställningscentral. Däremot har alla som kör upphandlad färdtjänst rätt till garantilönen i kollektivavtalet, åtminstone för tiden som chauffören kört färdtjänst. Det gäller oavsett om åkeriet har kollektivavtal eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Gör om och gör rätt i upphandling av färdtjänst”

Färdtjänst. Oseriösa taxibolag vann regiontrafikens upphandling och kör för fullt i Karlstad – trots indraget trafiktillstånd. Det hävdar Transports Värmlandsavdelning, som anser att uppdraget att köra färdtjänst borde omprövas.

Annica Collstam

... ombudsman i Stockholm med ansvar för den krisdrabbade taxibranschen.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Avtal 2020

Nytt avtal på gång för Transports taxitelefonister

Taxitelefonister. – Vi är i princip överens med arbetsgivarna om ett nytt löneavtal för taxitelefonisterna. Och för hyrverksförarna är en uppgörelse redan undertecknad. Nu återstår bara taxiförarna. Det säger Mats H Andersson, central ombudsman och förhandlare på Transport.

Avtal 2020

Avtalet för tidningsbuden dröjer

Tidningsbud. Efter två dagars förhandlingar är inget avtal i sikte för tidningsbuden. – Det går extremt trögt. Mycket trögare än på andra avtalsområden där vi förhandlat, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Avtal 2020
Kristoffer Nilsson

Nya förhandlingar för tidningsbud och telefonister under onsdagen

Taxi. Tidningsbud. Transport pausar förhandlingarna om nya avtal för taxitelefonister, tidningsbud och hyrverksförare. En ny runda väntar i morgon, onsdag. – Så här långt har förhandlingarna varit konstruktiva, säger förbundsordförande Tommy Wreeth som förhandlat om nytt taxitelefonistavtal.

Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Arbetsmiljö
Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan.

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.