S: Dags ta flera steg för trygga vägar

Debatt. Otryggheten på vägarna ska inte få bita sig fast. Den svenska modellen med öppenhet och schyst konkurrens samt trygga villkor för transportarbetarna ska utvecklas – inte avvecklas. Det är dags att ta fler steg för att skapa rättvisa och framtidstro på Sveriges vägar.

Cabotagetransporter har missbrukats under åren av oseriösa företag. Flera godstransportföretag har fortsatt att köra fler än tre transporter och har därmed brutit mot cabotagereglerna. För att råda bot på detta skärptes reglerna den 1 mars 2015. Då infördes möjligheten för polisen att ta ut en sanktionsavgift om 40 000 kronor vid en vägkontroll om föraren inte kan visa att denne utför en cabotagetransport.

Nyligen mottog vi en rapport från Transportstyrelsen, där man summerar första året med cabotageärenden. Under 2015 uppgick antalet ärenden om sanktionsavgift till 72.

Transportstyrelsens summering av året visar ändå att den ökade kontrollen och sanktionsavgifterna hittills har haft en avskräckande effekt. Problemen med oseriösa transportföretag som missköter sig har minskat något. Samarbetet med Polismyndigheten har fungerat väl, och handläggningstiderna blir korta tack vare att överprövningen görs via telefon.

60 av de 72 transportföretag som utreds för sanktioner har betalat i förskott. Detta har redan genererat en sammanlagd summa på 2,4 miljoner i sanktionsavgifter. Resultatet inger hopp om en effektivare process, tryggare vägar och en mer sund konkurrens framöver.

Vi är fast beslutna om att få ordning och reda på våra vägar, men ännu återstår en del att göra innan vi nått dit. Därför har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över villkoren inom yrkestrafiken. Här ingår:

• En rejäl utvärdering av de nya regler som införts 2015 vad gäller sanktionsavgifter och klampning.

• Att utreda hur beställaransvaret kan utökas, med krav på dokumentation med mera.

• Att presentera väl genomarbetade förslag för hur villkoren i yrkestrafiken kan förbättras.

En delredovisning kommer att överlämnas till näringsdepartementet den 15 mars i år. Slutbetänkandet i sin helhet lämnas senast den 1 maj 2017. Transportstyrelsen har fått relativt lång tid på sig eftersom frågorna är komplexa.

Det finns även en hel del vi kan göra på EU-nivå. Under hösten har regeringen vidtagit ett antal åtgärder för att påverka EU-kommissionens planerade vägpaket. Den kanske viktigaste frågan i det sammanhanget är att rätten att utföra cabotage måste vara tillfällig. Det kan inte vara acceptabelt att lämna landet för en kort stund och sedan återkomma för en ny cabotageperiod. Målet med regeringens arbete både på hemmaplan och i EU är att säkra schysta villkor och sund konkurrens på de svenska vägarna.

I dag tvingas alltför många förare arbeta under nästintill slavliknande villkor. Det är oacceptabelt. Transportarbetares arbetsvillkor ska förbättras. Vi ska inte konkurrera med låga löner och farlig arbetsmiljö, särskilt inte nu när tillväxten ökar, exporten växer och allt fler får jobb. Nu är det läge att skapa framtidstro och ta strid för schysta villkor och avtalsenliga löner, sund konkurrens och trygga vägar i Sverige.

Vi har kommit en bit på väg. Men det finns mycket kvar att göra innan vi har trygga vägar i hela Sverige. Vi tar strid för den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.