S: Dags ta flera steg för trygga vägar

Debatt. Otryggheten på vägarna ska inte få bita sig fast. Den svenska modellen med öppenhet och schyst konkurrens samt trygga villkor för transportarbetarna ska utvecklas – inte avvecklas. Det är dags att ta fler steg för att skapa rättvisa och framtidstro på Sveriges vägar.

Cabotagetransporter har missbrukats under åren av oseriösa företag. Flera godstransportföretag har fortsatt att köra fler än tre transporter och har därmed brutit mot cabotagereglerna. För att råda bot på detta skärptes reglerna den 1 mars 2015. Då infördes möjligheten för polisen att ta ut en sanktionsavgift om 40 000 kronor vid en vägkontroll om föraren inte kan visa att denne utför en cabotagetransport.

Nyligen mottog vi en rapport från Transportstyrelsen, där man summerar första året med cabotageärenden. Under 2015 uppgick antalet ärenden om sanktionsavgift till 72.

Transportstyrelsens summering av året visar ändå att den ökade kontrollen och sanktionsavgifterna hittills har haft en avskräckande effekt. Problemen med oseriösa transportföretag som missköter sig har minskat något. Samarbetet med Polismyndigheten har fungerat väl, och handläggningstiderna blir korta tack vare att överprövningen görs via telefon.

60 av de 72 transportföretag som utreds för sanktioner har betalat i förskott. Detta har redan genererat en sammanlagd summa på 2,4 miljoner i sanktionsavgifter. Resultatet inger hopp om en effektivare process, tryggare vägar och en mer sund konkurrens framöver.

Vi är fast beslutna om att få ordning och reda på våra vägar, men ännu återstår en del att göra innan vi nått dit. Därför har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över villkoren inom yrkestrafiken. Här ingår:

• En rejäl utvärdering av de nya regler som införts 2015 vad gäller sanktionsavgifter och klampning.

• Att utreda hur beställaransvaret kan utökas, med krav på dokumentation med mera.

• Att presentera väl genomarbetade förslag för hur villkoren i yrkestrafiken kan förbättras.

En delredovisning kommer att överlämnas till näringsdepartementet den 15 mars i år. Slutbetänkandet i sin helhet lämnas senast den 1 maj 2017. Transportstyrelsen har fått relativt lång tid på sig eftersom frågorna är komplexa.

Det finns även en hel del vi kan göra på EU-nivå. Under hösten har regeringen vidtagit ett antal åtgärder för att påverka EU-kommissionens planerade vägpaket. Den kanske viktigaste frågan i det sammanhanget är att rätten att utföra cabotage måste vara tillfällig. Det kan inte vara acceptabelt att lämna landet för en kort stund och sedan återkomma för en ny cabotageperiod. Målet med regeringens arbete både på hemmaplan och i EU är att säkra schysta villkor och sund konkurrens på de svenska vägarna.

I dag tvingas alltför många förare arbeta under nästintill slavliknande villkor. Det är oacceptabelt. Transportarbetares arbetsvillkor ska förbättras. Vi ska inte konkurrera med låga löner och farlig arbetsmiljö, särskilt inte nu när tillväxten ökar, exporten växer och allt fler får jobb. Nu är det läge att skapa framtidstro och ta strid för schysta villkor och avtalsenliga löner, sund konkurrens och trygga vägar i Sverige.

Vi har kommit en bit på väg. Men det finns mycket kvar att göra innan vi har trygga vägar i hela Sverige. Vi tar strid för den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Transportarbetarens logga

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Jens Holm (V)

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.