S: Dags ta flera steg för trygga vägar

Debatt. Otryggheten på vägarna ska inte få bita sig fast. Den svenska modellen med öppenhet och schyst konkurrens samt trygga villkor för transportarbetarna ska utvecklas – inte avvecklas. Det är dags att ta fler steg för att skapa rättvisa och framtidstro på Sveriges vägar.

Cabotagetransporter har missbrukats under åren av oseriösa företag. Flera godstransportföretag har fortsatt att köra fler än tre transporter och har därmed brutit mot cabotagereglerna. För att råda bot på detta skärptes reglerna den 1 mars 2015. Då infördes möjligheten för polisen att ta ut en sanktionsavgift om 40 000 kronor vid en vägkontroll om föraren inte kan visa att denne utför en cabotagetransport.

Nyligen mottog vi en rapport från Transportstyrelsen, där man summerar första året med cabotageärenden. Under 2015 uppgick antalet ärenden om sanktionsavgift till 72.

Transportstyrelsens summering av året visar ändå att den ökade kontrollen och sanktionsavgifterna hittills har haft en avskräckande effekt. Problemen med oseriösa transportföretag som missköter sig har minskat något. Samarbetet med Polismyndigheten har fungerat väl, och handläggningstiderna blir korta tack vare att överprövningen görs via telefon.

60 av de 72 transportföretag som utreds för sanktioner har betalat i förskott. Detta har redan genererat en sammanlagd summa på 2,4 miljoner i sanktionsavgifter. Resultatet inger hopp om en effektivare process, tryggare vägar och en mer sund konkurrens framöver.

Vi är fast beslutna om att få ordning och reda på våra vägar, men ännu återstår en del att göra innan vi nått dit. Därför har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att se över villkoren inom yrkestrafiken. Här ingår:

• En rejäl utvärdering av de nya regler som införts 2015 vad gäller sanktionsavgifter och klampning.

• Att utreda hur beställaransvaret kan utökas, med krav på dokumentation med mera.

• Att presentera väl genomarbetade förslag för hur villkoren i yrkestrafiken kan förbättras.

En delredovisning kommer att överlämnas till näringsdepartementet den 15 mars i år. Slutbetänkandet i sin helhet lämnas senast den 1 maj 2017. Transportstyrelsen har fått relativt lång tid på sig eftersom frågorna är komplexa.

Det finns även en hel del vi kan göra på EU-nivå. Under hösten har regeringen vidtagit ett antal åtgärder för att påverka EU-kommissionens planerade vägpaket. Den kanske viktigaste frågan i det sammanhanget är att rätten att utföra cabotage måste vara tillfällig. Det kan inte vara acceptabelt att lämna landet för en kort stund och sedan återkomma för en ny cabotageperiod. Målet med regeringens arbete både på hemmaplan och i EU är att säkra schysta villkor och sund konkurrens på de svenska vägarna.

I dag tvingas alltför många förare arbeta under nästintill slavliknande villkor. Det är oacceptabelt. Transportarbetares arbetsvillkor ska förbättras. Vi ska inte konkurrera med låga löner och farlig arbetsmiljö, särskilt inte nu när tillväxten ökar, exporten växer och allt fler får jobb. Nu är det läge att skapa framtidstro och ta strid för schysta villkor och avtalsenliga löner, sund konkurrens och trygga vägar i Sverige.

Vi har kommit en bit på väg. Men det finns mycket kvar att göra innan vi har trygga vägar i hela Sverige. Vi tar strid för den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avdragsrätt för fackavgift tillbaka nästa år

Facket. Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att återinföra avdragsrätten på fackavgiften och att ta bort en karensdag från a-kassan.

Robert Langholz och sonen Sander

”Folk minns min mustasch”

Månadens medlem. Robert Langholz vässar tungan – inom både facket och politiken. Har du sett honom, minns du honom. Gör man inte bra ifrån sig kan folk alltid minnas en för en rolig mustasch, tycker han själv.

Antti Vaino

Antti Vainio

… som i dag börjar som politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.