Rösta nej till att sälja Öresundskraft!

Insändare. Den 12 januari 2020 kommer det hållas en folkomröstning om eventuell försäljning av Öresundskraft i Helsingborgs stad.

Öresundskraft står för bland annat ledningsnät för el, fjärrvärme, fjärrkyla och gas till Helsingborgs stadsnät.

Ett privatägande kommer innebära att det blir monopol när det gäller elnät och fjärrvärme.  Det kan även betyda att företaget kan höja avgifterna för kunderna, utan tak. Detta kan påverka din ekonomi även om du bor i en hyresrätt. Hyresvärden kommer att höja din hyra för att täcka den högre kostnaden som uppstår.

Med ett ägarbyte till privat regi finns det ingen garanti att bolaget kommer utvecklas eller ens finnas kvar. Kunderna kan inte heller påverka att ett överskott investeras tillbaka till verksamheten, så som det görs i dag. Det garanterar inte heller att elnätpriserna och fjärrvärme hålls nere.

Att behålla Öresundskraft ger oss möjlighet att tillsammans säkra en omställning till långsiktigt hållbar energiförsörjning för Helsingborg och hålla nere elpriserna för medborgarna.

Vi på avdelningen uppmanar alla som bor i Helsingborgs kommun att gå och rösta den 12 januari, mot eventuell försäljning av Öresundskraft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

”Transport tar steg i rätt riktning”

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Insänt-logga till webben

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Insänt-logga till webben

Visa ingen hänsyn till lagbrytare!

Insändare. Transport borde visa noll hänsyn till aktörer som missköter sig på svensk arbetsmarknad.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Lyckans pris

Förändring. Att bli fattig är nog mångas stora skräck. Men huvudpersonen, kvinnan i romanen Skred av Marit Sahlström, är långt ifrån fattig. Ändå är hon olycklig så till den grad att själva livet blir till en omöjlighet.

Sveriges sämsta åkeri?

Arbetsliv. Det går upp och det går ner i åkeribranschen. Saker som var stora för några år sedan såsom ägarbyten, konkurser eller folk som snodde åt sig körningar, kan vara små eller glömda i dag.

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Det finns en stor grupp förlorare

Ledare. I de avtalsförhandlingar som redan startat är höjd avtalspension ett tungt fackligt krav. Huvudorsaken är förstås de katastrofalt låga allmänna pensionerna. De som blev resultatet av den stora pensionsblåsningen, förlåt pensionsreformen, för 20 år sedan.

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Politikerna och egot

Insändare. Ansvarstagandet från svenska politiker i riksdagen är obefintligt!

Vindarna vänder i svensk politik

Insändare. När Alliansen styrde landet infördes jobbskatteavdraget, den 1 januari 2007 kom det första. Det skulle leda till att fler jobbade mer lönsamt sades det. Men vad det har gjort är ett rejält stort håll i statsfinanserna.

Våldet måste stoppas

Insändare. Vi behöver stoppa våldet på tåg, bussar och yrkesförare.

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.