Ny fackklubb
Close
Det viktigaste för den som vill bilda en klubb är att alltid vara nåbar, sa Roger Björk innan han tog samtalet med en undrande medlem. Han och Jimmy McCorkindale har dragit i gång facklig verksamhet på DSV i Ättekulla industriområde, Helsingborg.
Close

Rivstart för åkerifackklubb

Chaufförer. I Helsingborg finns åkeriet som har blivit med klubb. Jimmy McCorkindale och Roger Björk har tillsammans väckt det fackliga engagemanget. De vill bygga upp chaufförernas yrkesstolthet. När de började för ett år sedan var runt 60 chaufförer med i facket. I dag finns det 140 medlemmar bland de drygt 170 anställda.

– Var för sig är vi kanske inte så mycket att ha, säger Jimmy McCorkindale. Men tillsammans är vi formidabla.

Då tänker han på fackförbundsidén i stort och den växande klubben – men kanske framför allt på de arbetskamrater som han kämpat tillsammans med för att få till en fackklubb.

– Vi drog i gång när omsättningen var som störst på chaufförer och vi aldrig kunde lita på att schemat höll, fortsätter Jimmy McCorkindale.

Droppen var när han själv skulle tvingas jobba över i tre timmar och inte kunde hämta på förskolan.

– Jag satt i Malmö … och då ringde jag fackets avdelning. ”Klart att du ska hämta din son”, sa ombudsmannen. ”Kör hem och ställ bilen.”

Den ombudsmannen, Tomas Pettersson i Helsingborg, har varit ett viktigt stöd under året som gått. Huvudskyddsombudet Roger Sederström ingår också i gänget som skapat det fackliga intresset.

Sedan klubbverksamheten startade har åkeriet tagits över av speditionsbjässen DSV. Arbetsuppgifterna är desamma: Chaufförerna lastar, kör och lossar mat och annat från Icas lager till butikerna. Men ägarskiftet betydde en omstart för de fackliga pionjärerna.

– De nya cheferna känner oss på pulsen och vi känner på dem, säger Roger Björk. Det gäller att hitta en bra väg till samarbete i den nya större organisationen.

Anette Martell, HR-chef för DSV:s hela svenska verksamhet, har bara positivt att säga om att det startas en fackklubb i Helsingborg. Hennes linje är att företaget ska ha en rak och öppen dialog med anställda.

– Och då skapar en fackklubb möjligheter för oss att ha ett närmare samarbete med dem som jobbar på en arbetsplats, säger Anette Martell. Det gäller särskilt chaufförer som det inte alltid är så lätt att träffa.

Den fackliga expeditionen har blivit en samlingspunkt. Alla chaufförer passerar utanför glasväggen när de ska hämta sina köruppdrag. Och där finns någon i styrelsen både dagar och kvällar.

– Vi tar oss den tid som krävs när någon har problem, undrar något eller bara vill prata en stund, säger Roger Björk.

Bland frågorna som den snart bildade klubben redan har drivit (först som en kommitté och nu med en interimsstyrelse) är diverse arbetsmiljöproblem. Till exempel ett stort övertidsuttag och att chaufförer körde med skadade fordon utan att anmäla problemen.

Snart blir det årsmöte. Då ska klubben bildas på allvar. Tio personer är nominerade till styrelsen. Roger Björk har fått nytt jobb och hoppar av, Jimmy McCorkindale hoppas på förnyat förtroende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Transportarbetarens logga

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

"Kalles åkeri"

Vilka får gå när åkeriet säger upp?

Uppsägningar. Turordningsreglerna vid uppsägningar är en het fråga inför höstens val. De rödgröna vill behålla, eller till och med skärpa, principen om ”sist-in-först-ut”. De borgerliga vill luckra upp reglerna. Vad ska gälla på ett skogsåkeri som vill säga upp fyra av 35 chaufförer? Vi frågade de åtta riksdagspartierna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.