Ny fackklubb
Close
Det viktigaste för den som vill bilda en klubb är att alltid vara nåbar, sa Roger Björk innan han tog samtalet med en undrande medlem. Han och Jimmy McCorkindale har dragit i gång facklig verksamhet på DSV i Ättekulla industriområde, Helsingborg.
Close

Rivstart för åkerifackklubb

Chaufförer. I Helsingborg finns åkeriet som har blivit med klubb. Jimmy McCorkindale och Roger Björk har tillsammans väckt det fackliga engagemanget. De vill bygga upp chaufförernas yrkesstolthet. När de började för ett år sedan var runt 60 chaufförer med i facket. I dag finns det 140 medlemmar bland de drygt 170 anställda.

– Var för sig är vi kanske inte så mycket att ha, säger Jimmy McCorkindale. Men tillsammans är vi formidabla.

Då tänker han på fackförbundsidén i stort och den växande klubben – men kanske framför allt på de arbetskamrater som han kämpat tillsammans med för att få till en fackklubb.

– Vi drog i gång när omsättningen var som störst på chaufförer och vi aldrig kunde lita på att schemat höll, fortsätter Jimmy McCorkindale.

Droppen var när han själv skulle tvingas jobba över i tre timmar och inte kunde hämta på förskolan.

– Jag satt i Malmö … och då ringde jag fackets avdelning. ”Klart att du ska hämta din son”, sa ombudsmannen. ”Kör hem och ställ bilen.”

Den ombudsmannen, Tomas Pettersson i Helsingborg, har varit ett viktigt stöd under året som gått. Huvudskyddsombudet Roger Sederström ingår också i gänget som skapat det fackliga intresset.

Sedan klubbverksamheten startade har åkeriet tagits över av speditionsbjässen DSV. Arbetsuppgifterna är desamma: Chaufförerna lastar, kör och lossar mat och annat från Icas lager till butikerna. Men ägarskiftet betydde en omstart för de fackliga pionjärerna.

– De nya cheferna känner oss på pulsen och vi känner på dem, säger Roger Björk. Det gäller att hitta en bra väg till samarbete i den nya större organisationen.

Anette Martell, HR-chef för DSV:s hela svenska verksamhet, har bara positivt att säga om att det startas en fackklubb i Helsingborg. Hennes linje är att företaget ska ha en rak och öppen dialog med anställda.

– Och då skapar en fackklubb möjligheter för oss att ha ett närmare samarbete med dem som jobbar på en arbetsplats, säger Anette Martell. Det gäller särskilt chaufförer som det inte alltid är så lätt att träffa.

Den fackliga expeditionen har blivit en samlingspunkt. Alla chaufförer passerar utanför glasväggen när de ska hämta sina köruppdrag. Och där finns någon i styrelsen både dagar och kvällar.

– Vi tar oss den tid som krävs när någon har problem, undrar något eller bara vill prata en stund, säger Roger Björk.

Bland frågorna som den snart bildade klubben redan har drivit (först som en kommitté och nu med en interimsstyrelse) är diverse arbetsmiljöproblem. Till exempel ett stort övertidsuttag och att chaufförer körde med skadade fordon utan att anmäla problemen.

Snart blir det årsmöte. Då ska klubben bildas på allvar. Tio personer är nominerade till styrelsen. Roger Björk har fått nytt jobb och hoppar av, Jimmy McCorkindale hoppas på förnyat förtroende.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Transportarbetarens logga

Åkeri kan stämmas för uteblivna löner

Åkeri. Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.

Förarbristen allt värre

Chaufförer. Trots att tusentals lastbilsförare rekryterats till landets åkerier förra året blir bristen allt större. Bara i år behövs 3 650 lastbilsförare och 50 000 de närmaste tio åren, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Olivera Pobra pratar med taxiförare

När facket kommer …

Facket. Tempo, tempo, tempo. I värsta morgonrusningen hinner taxiförarna med högst 30 sekunders prat. Men efter hand blir samtalen längre och djupare när Transports avdelning fem söker upp chaufförer som väntar på passagerare vid Bromma flygplats.

Prylrensning

Äter dina prylar upp dig?

Kultur. Känner du som jag ibland att dina prylar äter dig? Att allt ska tas om hand och ingen tid finns för dig och dina närmaste. Paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors har skrivit boken Prylbanta om hur du frigör tid, pengar och mår bättre.

Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.