Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.
Close
Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.
Close
Kultur

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

De är två personer som gör allt. Begär ut domar och läser förundersökningsprotokoll. Läser gamla årgångar av Nordisk kriminalkrönika. Spelar in. Klipper.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin får under säsong runt 300 000 lyssningsstarter på podden i veckan. Det gör Mordpodden till en av landets mest populära. Många av de stora är så kallade pratpoddar där mer eller mindre kända människor sitter och surrar om ditt och datt.

– Vi drog egentligen nitlotten i poddvärlden. Ett avsnitt tar ungefär två veckor att göra för oss. Den som gör en pratpodd sitter i ett par timmar och pratar. Sedan är de i princip klara. Dessutom tjänar de en massa pengar, så de kan ha kanske en producent som klipper åt dem, säger Linnéa Bohlin.

Mordpodden är ett och ett halvt år gammal och har när den här tidningen kommer ut just gått in i sin femte säsong, programmen kommer veckovis fram till nyårsafton. Men varför lägga så mycket tid på att berätta om mord?

– Vi har båda intresse för radio och dokumentärer. Jag har varit intresserad av rättssystemet och brott och straff länge, säger Linnéa Bohlin.

– Vi är ju inte kriminologer eller så, allt det vi vill förmedla får vi lära oss först. Vi har fått ganska mycket kunskap under vägens gång och det är häftigt att få förmedla det i den här produkten, säger Amanda Karlsson.

Linnéa Bohlin berättar att det kan vara psykiskt tungt under inspelningsperioden.

– Vi har det med oss hela tiden. Vissa av fallen tänker man på hela kvällen och så drömmer man om dem på natten.

Avsnitten är upplagda så att Linnéa Bohlin eller Amanda Karlsson läser upp en berättelse om ett mord. Sedan diskuterar de fallet med varandra. De tror att kombinationen med berättande och diskussion är det som gör att Mordpodden sticker ut från mängden.

– När vi började berättade vi mer om våra egna åsikter. Nu tycker vi det är viktigt att ta upp fakta och statistik i diskussionen så att lyssnaren kan få med sig något mer, säger Amanda Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

"Tröst" av Sven Lundqvist

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Hundraåringen som började podda

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

David Ericsson

Vredens druvor

Davids krönika. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.