Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.
Close
Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.
Close
Kultur

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

De är två personer som gör allt. Begär ut domar och läser förundersökningsprotokoll. Läser gamla årgångar av Nordisk kriminalkrönika. Spelar in. Klipper.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin får under säsong runt 300 000 lyssningsstarter på podden i veckan. Det gör Mordpodden till en av landets mest populära. Många av de stora är så kallade pratpoddar där mer eller mindre kända människor sitter och surrar om ditt och datt.

– Vi drog egentligen nitlotten i poddvärlden. Ett avsnitt tar ungefär två veckor att göra för oss. Den som gör en pratpodd sitter i ett par timmar och pratar. Sedan är de i princip klara. Dessutom tjänar de en massa pengar, så de kan ha kanske en producent som klipper åt dem, säger Linnéa Bohlin.

Mordpodden är ett och ett halvt år gammal och har när den här tidningen kommer ut just gått in i sin femte säsong, programmen kommer veckovis fram till nyårsafton. Men varför lägga så mycket tid på att berätta om mord?

– Vi har båda intresse för radio och dokumentärer. Jag har varit intresserad av rättssystemet och brott och straff länge, säger Linnéa Bohlin.

– Vi är ju inte kriminologer eller så, allt det vi vill förmedla får vi lära oss först. Vi har fått ganska mycket kunskap under vägens gång och det är häftigt att få förmedla det i den här produkten, säger Amanda Karlsson.

Linnéa Bohlin berättar att det kan vara psykiskt tungt under inspelningsperioden.

– Vi har det med oss hela tiden. Vissa av fallen tänker man på hela kvällen och så drömmer man om dem på natten.

Avsnitten är upplagda så att Linnéa Bohlin eller Amanda Karlsson läser upp en berättelse om ett mord. Sedan diskuterar de fallet med varandra. De tror att kombinationen med berättande och diskussion är det som gör att Mordpodden sticker ut från mängden.

– När vi började berättade vi mer om våra egna åsikter. Nu tycker vi det är viktigt att ta upp fakta och statistik i diskussionen så att lyssnaren kan få med sig något mer, säger Amanda Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.