Perspektiv

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Ingen har väl missat att det är Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), som slåss för ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Ett avtal där de kräver lokal förhandlingsrätt – alltså möjlighet att förhandla fram egna uppgörelser kring schema, arbetstider och lokala lönetillägg.

I kampen får HF stöd från olika politiska vänstergrupper, bland annat Vänsterpartiet.

Det har fått Transports ledning att reagera. Vill Vänsterpartiet ha en utveckling med flera fack som konkurrerar om samma medlemmar? Vill partiet verkligen ha olika löner och arbetsvillkor på en och samma arbetsplats?

En rad fackklubbar i olika LO-förbund uttalar också sitt stöd för HF. Enligt uppgifter på HF:s hemsida har flera klubbar skänkt pengar till HF:s konfliktkassa. Pengar som tillhör medlemmarna.

I uttalanden som klubbarna gjort riktas stark kritik mot den uppgörelse som inskränkningar i konflikträtten som de centrala parternas enades om i somras.

De fackklubbar som öppet stödjer HF finns bland annat i Livs, Pappers, Seko och Kommunal. Är samma klubbar beredda att aktivt stödja de alternativa fackföreningar som i dag konkurrerar med Kommunal om brandmännen och med Seko om lokförarna?

Och är det så så fall lagom med två olika fackföreningar på varje arbetsplats? Eller ska solidaritetsarbetet utökas till att omfatta Syndikalisterna som organiserar arbetstagare inom alla branscher?

Numera finns andra uppstickare. En är Tingvalla-Bro fackförening, som enligt uppgift har flera medlemmar i Göteborgs hamn. Syndikalister finns också där.

Sammanlagt fyra fackföreningar. Ska alla få egna kollektivavtal med Sveriges Hamnar? Kan alla räkna med stöd från Vänsterpartiet och lokala fackklubbar i Kommunal, Seko, Pappers, Livs och IF Metall?

Hamnkonflikten är bekymmersam. En rad stuveribolag överväger nu att ta in bemanningsföretag för att upprätthålla driften. APM Terminals i Göteborg har redan gjort det. I stor skala.

För ett par år sedan organiserade HF runt 70 procent av de anställda i APM Terminals. Nu är man nere på omkring 50 procent. Många av de inhyrda är oorganiserade eller med i andra fackförbund än Transport och HF.

Hamnarna som nu riskerar att dras in i konflikten måste MBL-förhandla med Transport innan de tar in bemanningsföretag. Facket har vetorätt mot inhyrning, men för att använda det krävs i princip att det anlitade bemanningsföretaget är oseriöst.

En av de stora farorna med den infekterade hamnstriden är att fler stuveriföretag får upp ögon för inhyrning. I dag har hamnarna en modell med extringar, blixten, som rycker in på kort varsel. Nackdelen för arbetsgivaren är att blixtpersonalen kan säga nej – om det erbjudna jobbet inte passar.

Inhyrning är dyrare, men ger arbetsgivaren större kontroll. Det har APM Terminals upptäckt.

Vilka fler bolag står på tur?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Hammarlind:
    15 mars, 2019

    Flygteknikerna har två fackföreningar att välja på. Hur kan man lösa problemen där men ej i hamnen?
    Arbetsdomstolen har dömt att hamnarbetarna fritt får välja förhandlings part. Vi får se om nya lagen går i genom den 1 Augusti. I så fall blir det en förskjutning till arbetsgivarna fördel.

  2. Leif Holmgren:
    5 mars, 2019

    Oj så dåligt och så klasslöst flummande.
    Så rötet och så kostsamt för arbetarrörelsen att ha sådana njugga nötter i sina led.
    Ni borde skämmas ögonen ur er.

Lästips:

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Tommy Wreeth

Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skrota märket

Insändare. Nu har jag varit medlem i Transport i mer än 50 år... men jag har ännu inte fått en rimlig förklaring varför MÄRKET har sådan betydelse!

Var är vårt förstärkta rättsskydd?

Insändare. Jag arbetar som väktare sen över 20 år. Jag är även aktiv i vår fackklubb sedan 15 år tillbaka. De senaste åren har jag oroat mig då kollegor inom branschen, väktare, ordningsvakter, skyddsvakter även poliser med flera, hamnar i rättegångar.

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Jag blir nervös av klockor

Livets mening. Jag köpte en målning på ett galleri. En bekant hade rekommenderat mig att gå dit och plötsligt fanns den bara där. Bilden på kvinnoansiktet med björkar i bakgrunden. Kvinnan hade något beslöjat över sig med en gåtfullt frånvarande blick.

Efter olyckan …

Påkörd. Egentligen vill jag inte skriva det här. Det som har hänt, har hänt. Någon i en Tesla gjorde ett misstag i halkan vid avfarten till Sillekrogs parkering, en lastbilschaufför (jag) blev påkörd efter att Teslan studsat in i trailern. Men ingen dog eller blev allvarligt skadad trots att personbilen höll gott och väl hundra kilometer i timmen och jag flög flera meter.

Både plus och minus med samordning

Ledare. Det drar ihop sig till en oviss avtalsrörelse. Två LO-förbund har redan deklarerat att de inte tänker acceptera samordnade lönekrav och den normerande roll som industrin länge haft.

Taxi är inga sopbilar

Insändare. Jag har ett antal gånger tittat på ett program som heter Tunnelbanan på tv.

Tystnad råder om JA

Insändare. Vad innebär januariöverenskommelsen för svensk arbetsmarknad?

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.