Perspektiv

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Ingen har väl missat att det är Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), som slåss för ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Ett avtal där de kräver lokal förhandlingsrätt – alltså möjlighet att förhandla fram egna uppgörelser kring schema, arbetstider och lokala lönetillägg.

I kampen får HF stöd från olika politiska vänstergrupper, bland annat Vänsterpartiet.

Det har fått Transports ledning att reagera. Vill Vänsterpartiet ha en utveckling med flera fack som konkurrerar om samma medlemmar? Vill partiet verkligen ha olika löner och arbetsvillkor på en och samma arbetsplats?

En rad fackklubbar i olika LO-förbund uttalar också sitt stöd för HF. Enligt uppgifter på HF:s hemsida har flera klubbar skänkt pengar till HF:s konfliktkassa. Pengar som tillhör medlemmarna.

I uttalanden som klubbarna gjort riktas stark kritik mot den uppgörelse som inskränkningar i konflikträtten som de centrala parternas enades om i somras.

De fackklubbar som öppet stödjer HF finns bland annat i Livs, Pappers, Seko och Kommunal. Är samma klubbar beredda att aktivt stödja de alternativa fackföreningar som i dag konkurrerar med Kommunal om brandmännen och med Seko om lokförarna?

Och är det så så fall lagom med två olika fackföreningar på varje arbetsplats? Eller ska solidaritetsarbetet utökas till att omfatta Syndikalisterna som organiserar arbetstagare inom alla branscher?

Numera finns andra uppstickare. En är Tingvalla-Bro fackförening, som enligt uppgift har flera medlemmar i Göteborgs hamn. Syndikalister finns också där.

Sammanlagt fyra fackföreningar. Ska alla få egna kollektivavtal med Sveriges Hamnar? Kan alla räkna med stöd från Vänsterpartiet och lokala fackklubbar i Kommunal, Seko, Pappers, Livs och IF Metall?

Hamnkonflikten är bekymmersam. En rad stuveribolag överväger nu att ta in bemanningsföretag för att upprätthålla driften. APM Terminals i Göteborg har redan gjort det. I stor skala.

För ett par år sedan organiserade HF runt 70 procent av de anställda i APM Terminals. Nu är man nere på omkring 50 procent. Många av de inhyrda är oorganiserade eller med i andra fackförbund än Transport och HF.

Hamnarna som nu riskerar att dras in i konflikten måste MBL-förhandla med Transport innan de tar in bemanningsföretag. Facket har vetorätt mot inhyrning, men för att använda det krävs i princip att det anlitade bemanningsföretaget är oseriöst.

En av de stora farorna med den infekterade hamnstriden är att fler stuveriföretag får upp ögon för inhyrning. I dag har hamnarna en modell med extringar, blixten, som rycker in på kort varsel. Nackdelen för arbetsgivaren är att blixtpersonalen kan säga nej – om det erbjudna jobbet inte passar.

Inhyrning är dyrare, men ger arbetsgivaren större kontroll. Det har APM Terminals upptäckt.

Vilka fler bolag står på tur?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Hammarlind:
    15 mars, 2019

    Flygteknikerna har två fackföreningar att välja på. Hur kan man lösa problemen där men ej i hamnen?
    Arbetsdomstolen har dömt att hamnarbetarna fritt får välja förhandlings part. Vi får se om nya lagen går i genom den 1 Augusti. I så fall blir det en förskjutning till arbetsgivarna fördel.

  2. Leif Holmgren:
    5 mars, 2019

    Oj så dåligt och så klasslöst flummande.
    Så rötet och så kostsamt för arbetarrörelsen att ha sådana njugga nötter i sina led.
    Ni borde skämmas ögonen ur er.

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

En T-pod – världens första tunga, självkörande transport på allmän väg. Här körs den i Jönköping.

Personal kommer att behövas trots digitalisering

Debatt. Automatisering är inte lösningen på transportnäringens kompetensbrist. Därför efterlyser vi höga politiska ambitioner och fler utbildningsplatser. Annars hotas hela näringslivet.

Det ser illa ut – och kan bli värre

Ledare. Sedan 2006 har den fackliga organisationsgraden minskat från 77 till 67 procent i Sverige. Bland arbetarna är nedgången än mer dramatisk. Från 77 till 59 procent.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Vredens druvor

Läsupplevelse. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.

Mamma!

Sorg. Det är mörkt nu. Min mamma har gått bort. Solen skiner visserligen nästan för jämnan men hos mig är det ständig halvskymning. Det har inte varit någon vidare vår i år. Först var det damen i en Tesla som inte begrep att man måste minska farten när man kör in till en mack. Hon fick sladd, körde på mig så att jag fick en flygtur som hette duga.

Hur ska det gå?

Avtalsrörelsen. Årets lilla löneförhöjning har kommit och snart drar nästa års avtalsrörelse i gång. Efter vad man kan läsa blir det ett normalt avtal inom transportbranschen. Ett som följer industrins så kallade märke. Alltså drygt två procents lönelyft. I vart fall arbetsgivarna verkar nöjda. Men hur kan de vara det?

Tommy Wreeth, Mattias Dahl, Li Jansson, Jerker Nilsson

Väktare och vakter behövs – men skärp kraven

Debatt. Vårvinterns granskningar av bevakningsbranschen belyser ett antal problem som vi måste ta på allvar. Det handlar om lämplighet och kontroller, men det handlar också om att de yrkesgrupper som är beredda att ställa sig mellan fara och medborgare ska ges rätt förutsättningar.

Miljöpolitik på glid i Stockholm

Ledare. Kortsiktighet är det nya ledordet i Stockholms trafik- och energipolitik. I förarsätet sitter miljöpartisten och trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Inför EU-valet
6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i Europeiska transportarbetarefederationens demonstration för schysta villkor i Bryssel?

Debatt / Inför EU-valet
EU-demonstration Bryssel

Löneklyftan i EU måste bort

Frank Moreels, Belgien: EU är ett enormt landområde med öppna gränser och fri handel. Löftet till oss var att friheten skulle skapa välstånd åt alla, och leda till ökad jämlikhet mellan ländernas medborgare. I politikens värld kallas det för konvergens, men den har ännu inte nått arbetarna i EU:s nya medlemsländer.

Lastbilshytt

Låt oss tända gnistan igen

Peep Peterson, Estland: Min far var internationell chaufför och vi levde på östra sidan av järnridån. Jag minns hans berättelser om långa resor till olika östeuropeiska länder på 1970- och 1980-talet.